Announcement

Collapse
No announcement yet.

O.S GF40 bensin 4t og syntetisk bensin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • O.S GF40 bensin 4t og syntetisk bensin

    Kan man bruke Aspen 2t ferdigblanda syntetisk bensin på en O.S GF40 4t bensin?. Noen som har erfaring?
    Innkjøringsperiode med dobbel dose olje står det. (1:25 mot 1:50 for vanlig).

    På min DLE-55 (2T)brukte jeg Aspen 2t syntetisk bensin pluss 1dl olje på første kanna for å kjøre den inn.

    Tolker det dit hen at man kan bruke samme kanne på DLE og O.S bensinmotoren etterhvert.

    Det er det å ha olje på en 4t som forvirrer, alle som har fylt feil på gressklipperen vet hvor mye røyk det forårsaker.
    Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
    Phoenix Mustang P51D m DLE-55
    Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
    Multiplex Minimag
    Multiplex Razzor
    Multiplex Rockstar
    Multiplex Shark
    Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
    Multiplex Profi TX 16
    Byggeblogger:
    http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

  • #2
    Hei Leeds, jeg bruker denne motoren i en Ercupe å bruker statoil 4 takt bensin (grønn kanne) å bruker 2,5% mobil1 2 takts olje.
    Jeg brukte den ferdig blandet før, men det ble veldig mye griseri med den olja som er i den. ( statoil gul kanne)
    Klippere har olje i motoren så det er grunnen til at man ikke skal ha olje i bensinen der.
    Har du motoren stående rett vei (ventiler opp) må du huske på og ha litt olje på vippearmene, det er oljen i bensinen som skal smøre dette, men det kommer alt for lite olje fram til vippearmene. Henger den på hode er ikke dette noe problem.
    Jeg kjørte motoren 4 liter med 4% olje som innkjøring. nå kjører jeg med 2,5%.
    Ellers er jeg kjempe fornøyd med motoren. Kos deg med motoren din

    Rune

    Comment


    • #3
      Har også en slik OS GF40 å den kjører jeg på vanlig 95 oktan med 2% syntetisk 2t olje fra Biltema. Går som en klokke.

      Comment


      • #4
        Min gikk fint men synes den hadde litt hard gange. Opplever dere det samme eller hadde min bare gått litt lite da jeg solgte modellen?
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Bruk 98 oktan eller mer, så blir gangen mykere.

          Comment


          • #6
            Originally posted by oistein View Post
            Bruk 98 oktan eller mer, så blir gangen mykere.
            Kan du utdype hvorfor.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #7
              Mest erfaring. 3w går meget hardt på 95,med 98 eller mer er gangen mye mykere. Siden dette er 4 takt så går den og varmere så jeg ville i allefall prøvd. Ofte er slik hard gange litt pre tenning og da hjelper høyere oktantall selv om komprsjonsforhold kanskje ikke skulle tilsi det. Varme har og mye å si.

              Comment


              • #8
                Vanlig 98 oktan har de sluttet å selge på den lokale bensinstasjonen. Men en kan jo blande inn lit rødsprit for å øke oktantallet og å få lit bedre kjøling.

                Comment


                • #9
                  Min går på ( miljø ) bensin å den går veldig lunt og fint.
                  Går motoren med hard gange er det større sannsynlighet for at tenningen er for tidlig,
                  Har man for høy kompresjon kan man kjøre litt tidligere tenning for å unngå skjørte bank, men da må man også kjøre høy oktan. (her er det små marginer)
                  Nå har OS kommet med en GGT 15 der man kjører 95 okt, 4% olje og gløde plugg og det funker kjempe bra. Jeg lurer på om dette kan brukes på andre bensin motorer, for da må jeg lage meg noen overganger til gløde plugg for mine bensin motorer.

                  Rune
                  Last edited by CubRune; 09-07-14, 00:40.

                  Comment

                  Working...
                  X