Announcement

Collapse
No announcement yet.

Em f3a 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Em f3a 2014

    Hei godtfolk
    Årets begivenhet i F3A starter i slutten av denne uka i Liechtenstein, første omgang avholdes på Søndag 13/7. For de som måtte ha interesse av slik vil jeg tro at hjemmesiden til arrangementet vil holdes oppdatert, det bruker å være på stell når denne gjengen arrangerer noe.
    Ta en titt her : 2014 F3A European Championship for Radio Control Aerobatics

    For Norge stiller Alexander Heindel, Andreas B. Jensen og Ola Fremming.
    www.ofremmi.info

  • #2
    Lykke til gutta!
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      Hei
      Dagen I dag har gått med til offisiell trening, sjekk av modeller (av arrangøren), og et par turer ute på den ene av de flyplassene som er stilt til rådighet for deltagerne. Startrekkefølgen er nå tilgjengelig på arrangementets nettside, Alex-8, Ola-22 & Andreas-62. Det har regnet litt I dag, vi slapp unna det verste, mens noen andre lag måtte fly i lett regn og lavt skydekke. I morgen bli det en tur på et treningsfelt, før offisiell åpning kl 16.
      For noen bilder: Dropbox - File Deleted - Simplify your life
      Last edited by ofremmi; 11-07-14, 22:05.
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        I dag ble det en tur på treningsfeltet hvor Andreas og jeg fikk oss 3 turer hver. Vi delte feltet med det Franske og etter hvert det Italienske laget. Artig å se hvordan andre løser oppgavene (ganske likt), samt å utveksle noen ideer og tekniske løsninger og metoder med noen av de beste. Det viser seg at vi stort sett er på riktig spor her hjemme, både når det gjelder flygingen og resten. Det dryppet litt fra himmelen også i dag, men ikke mer enn at det ble fløyet hele tiden. Senere var det tid for den offisielle åpningen med presentasjon av lagene, noen taler etc. Etter planen skulle det visstnok vært en liten flyoppvisning, dårlig vær der flyene er stasjonert satte en stopper for det, og det ble med 3 fallskjermhoppere. Det hele ble rundet av med noe å bite i og litt godt i glasset I morgen starter alvoret, med 68 piloter (fra 24 nasjoner) blir det lange dager. Første pilot starter kl 07:15 og siste kl 18:15, Alex er først ut av våre kl 08:18, undertegnede 10:34 og Andreas runder av kl 17:19. Etter sigende skal resultatene posten fortløpende på 2014 F3A European Championship for Radio Control Aerobatics . Noen flere bilder, tatt i dag er tilgjengelig via linken i forrige post.
        Takk for i dag, Hilsen Ola.
        www.ofremmi.info

        Comment


        • #5
          Hei igjen
          Første dag er over, og vi har sett mye god flyving i tilnærmet perfekte forhold. Riktignok dryppet det litt av og til, men ikke mer enn at avviklingen gikk uten avbrudd. For oss Norske gikk det bra med flygingen, dessverre ble Andreas sin omgang strøket etter at lydmålingen viste for høye verdier. Målingen gjøres over en uvanlig slett asfalt og i tillegg var den regnvåt, han vil skifte propell og justere ned effekten noe for å slippe gjennom i neste omgang.
          Foreløpige resultater er å se på em'ets nettside, husk at de to halvdelene av piloter har fløyet for 2 forskjellige dommersett, og at poenger derfor ikke kan sammenlignes direkte. Etter morgendagen har alle 1 omgang for begge dommersett, og da kan man få et bedre inntrykk av hvordan den enkelte ligger an. I morgen er Andreas først ute i 10 tiden, jeg ved 3 tiden og Alex helt på slutten av dagen. Jeg har lastet opp noen flere bilder.
          God Kveld!
          www.ofremmi.info

          Comment


          • #6
            Støyproblemer?? Er det ikke elektro dere flyr da?
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Originally posted by xilian View Post
              Støyproblemer?? Er det ikke elektro dere flyr da?
              Jo de fleste gjør jo det, allikevel med giret motor lager det en god del lyd. Tannhjul-støy som forsterkes i en komposittkropp..... Grensen er 94dba målt på 3 meter avstand. Til sammenligning ble min modell med direktedrift (Hacker Q80-14xs) med tilsvarende propell og turtall målt til 86dba Ifm. min offisielle treningflukt.
              www.ofremmi.info

              Comment


              • #8
                Så det blir såpass ja.
                Den du normalt flyr med på Jarlsberg hører man jo ikke, så er litt overrasket over at det blir så mye lyd.
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Lykke til dere nede! Hils Bruckman! Hehe

                  Så han la ut resultatet over sin første runde på FB tidligere idag...
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • #10
                    Da var dag to over, og man kan ane konturene av hvordan man ligger an. Vi er tross alt kun halvvegs i innledende omganger, hvorfra hver enkelt teller sine 3 beste. De 30 beste går så videre til semifinalen hvor det skal flys 2 runder med det betydelig vanskeligere finaleprogrammet. Det ble et par forsinkelser i dag, først på morgenen med lavt skydekke, så utpå ettermiddagen hvor det kom inn en kraftig regnbyge. Forholdene er generelt meget gode, selv om de av oss som i dag fløy rett før og etter bygen nok fikk litt mer urolig luft enn resten. Været ser mere stabilt ut for resten av uken. I morgen kan jeg ikke ligge å slumre på morgenen, planlagt avgang kl 07:51!
                    Det har blitt lastet opp noen flere bilder i løpet av dagen, samme sted som linket til i post 3.
                    Hilsen fra det lille landet midt i Alpene.
                    Last edited by ofremmi; 14-07-14, 21:05.
                    www.ofremmi.info

                    Comment


                    • #11
                      Hei
                      Tidlig på han i dag gitt, sto opp 06:00,er rask dusj, rett ut i bilen og ut på flyplassen. Montere modellen, spise frokost. Snart min Tur? Det så lenge lovende ut mht. et tynt skydekke som dekket for solen, dessverre løste det seg stort sett opp slik at solen tittet frem før det ble min tur. Dette kombinert med at jeg ikke var helt 'på nett' på morgenen gjorde at det scoret ble omtrent som i går (for det "slemme" dommersettet). Egentlig ikke så aller verst når man sammenligner med de nest beste. Deretter ble det en tur på treningsfeltet for et par runder med finaleprogrammet, litt rusten der, godt å få varmet opp hjerne og fingre. Tilbake for å hjelpe Andreas. I ettermiddag har det vært litt vind, så Andreas og jeg kjørte opp en bratt veg opp i lia på andre siden av dalen, gikk/klatret over noen enger ut til utsikt over hele dalen ( vi var på 997m oh) Han hadde en liten elektro glider med seg (ikke dusten jeg sef. ), som ble lempet ut. Vi vekslet litt på å fly, ta bilder av utsikten etc. En fin avveksling fra lange dager på flyplassen. Etter en to tre dager blir man litt mett av å se på andre som flyr F3A. Det mye gøyere å fly selv
                      Generelt er nivået på flyving en meget høyt, selv om 'eliten' så langt ikke har overbevist helt, de er nok mennesker lagd av kjøtt og blod de også.
                      I morgen må jeg opp tidlig igjen, da Andreas har en tidlig start, selv skal jeg i ilden helt mot slutten av dagen.
                      'So long'

                      PS : ingen nye bilder lastet opp i dag, har kun knipset med et orntli kamera, og jeg har ikke med meg utstyr for å få de bildene ut på nettet ;-(
                      Last edited by ofremmi; 15-07-14, 18:35.
                      www.ofremmi.info

                      Comment


                      • #12
                        Dagens flyving er over, og dermed de innledende omganger. Både Alex og jeg går videre til semifinalen på Fredag, med hhv 19. Og 21. plass så langt, tross litt manglende forberedelse endte Andreas på en absolutt respektabel 35 plass. Siden jeg fløy helt på slutten av dagen, hadde jeg noen timer med god trening ute på treningsfeltet på formiddagen. I morgen blir det mere trening som forberedelse til semifinalen på Fredag.
                        Jeg knipset noen bilder i dag, som er lagt tilgjengelig.
                        www.ofremmi.info

                        Comment


                        • #13
                          Dagen i dag har gått med til å trene på finaleprogrammet, slappe av og nyte sommerværet. Trekningen før semifinalen er gjort og jeg skal ut som nr 27 av 30. Forøvrig midt i et sterkt felt; Mazzucchelli, Nurila, LeRoux, Fremming, Bruckmann!
                          I kveld har det vært samling på flyplassen, med mat og drikke, litt 'underholdning', det hele ble avsluttet (jeg dro i hvert fall etter) med nattflyging med fly og helikopter. Masse fyrverkeri på flyet, mens helikopteret hadde rotorblader med lys som ble styrt slik at det kunne vise tekst, skiftende mønstre etc. ganske tøft.
                          www.ofremmi.info

                          Comment


                          • #14
                            Og da var årets EM over for min del, etter dagens semifinale droppet jeg en plassering og havnet på 22. Plasseringen får det være så med, men jeg er ikke fornøyd med dagens flyving. Første omgang var generelt sett Ok, men et par stygge feil trakk ned helhetsinntrykket. Andre omgang var litt det samme, flere dumme feil. En liten morsomhet er at på EM i 1994, på samme plassen ble jeg også nr 22. Stabil, eller ?
                            Alex slet dessverre med vond rygg i dag, var en liten tur hos en kiropraktor midt på dagen. Det lindret vel smertene, men hjalp ikke særlig på flyvingen. Han endte til slutt på 27. Plass.
                            Øverst på listen etter i dag finner man ikke de store overraskelsene, gledelig for oss her oppe i nord er at Lassi Nurila er helt oppe på 6. Fulle lister kan studeres på arrangementets nettside (link i første post)
                            I morgen skal de 10 beste etter i dag fly finaler, to runder med det samme finaleprogrammet som vi fløy i dag, pluss en runde med hvert av de 2 ukjente programmene som skal kreeres i kveld. I finalen starter alle med blanke ark, og begge ukjente pluss den beste av de to kjente omgangene teller i rangeringen.
                            www.ofremmi.info

                            Comment


                            • #15
                              Takk for daglig oppdatering Ola. Jeg (og sikkert mange andre) følget med. Fra Gotland for min del,hvor det er godt å fly seilfly. Vi sees på NM!

                              Comment

                              Working...
                              X