Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke gressklipper har dere på stripa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilke gressklipper har dere på stripa?

    Trenger noen råd fra dere som driver andre klubber med stripe rundt om i landet, relatert til gressklipping.

    Ønsker å kjøpe meg en klipper (ridder / traktor) som skal brukes på min lokale stripe som er 1400kvm med golfplen av typen "fareway", så det er ganske tett og fin gressmatte. (13x95m), er mye jobb og ta meg klipper hjemmen fra..

    * Primær behov er at dette skal være en bioklipper, så jeg slipper å være avhengig av å få alt gresset kastet helt ut til siden osv.


    Pge jeg driver min egen lile stripe, har jeg ikke midler til å kjøpe en traktor i 20-30 lakens klassen.
    => Noen hint til passende maskin/størrelse jeg kan se etter ? (hadde håpet i rområdet 5' - 13'000kr).
    => Bioklipp kontra oppsamler / sideutkast.

    Generelt ser jeg at bio-klippere er "mangelvare" i bruktmarkedet på finn.no.

    * Hva brukes rundt om på de modellflyplassene i landet, hva virker bra og hva bør man ungå....



    Hilsen Audun Johnsrud
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Hei.

    Girkassene på plentraktorer er ofte et sorgens kapittel. Derfor anbefaler jeg hydrostatisk fremdrift. Litt dyrere, men verdt hver krone.
    Trondheim Modellflyklubb har en Husqvarna traktorklipper som sikkert er 10 år gammel, aldri noe tull. Bare skiftet reima til knivene noen ganger. Har samme klipper selv også. Selges som både Husqvarna, Jonsereds og Partner. Det er en traktorklipper med 2 kniver. Ca 110 cm bred. Står Elektrolux under setet

    Hvis det er vanskelig å finne Bio-klipp kjøper du bare en "vanlig" klipper. Min har sideutkast, men jeg kjøpte et Bio-klipp ombyggingskit til den bestående av 2 kniver og et deksel til å tette utkastet. Tror det kostet kr.600,- den gang.
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Hei!

      Vi har også Husqvarna med hydrostatisk kobling, Bioplugg og oppsamler.
      Det er riktig som det blir nevnt her at hydrostatisk kobling er best, men koster en del lapper ekstra.

      Personlig liker jeg å få gresset bort fra stripa med oppsamler, bruker kun bio om det har vokst seg langt så det må tas i flere omganger. Er det langt så tar jeg første klipp med bio, lar det tørke på stripa og bruker oppsamleren på neste runde for da er det mye mindre i volum.

      I depoet bruker jeg ofte bio med unntak av "taxe-området".
      For øvrig så er også McCulloch en del av Husqvarna Group

      Dersom du ikke får tak i klipper med bio-funksjon, så ville jeg ha brukt oppsamler - sideutkast er ubrukelig på modellflystripe om du ikke har lyst til å rake etterpå

      Comment


      • #4
        Takker for rådene så langt, håper å få kjøpt en klipper i løpet av august så den er klar til neste sesong og med tanke på at de fleste forhandlerene nok kanskje ønsker kvite seg med lagerbeholdning før sesongen er slutt. (mulig å få en god pris).
        - Ser ut at det står mellom bio/oppsamler i funskjon.

        Har en leddstyrt Husquerna med hydrostat på jobben, som går og går (slitt ut 2 klipper panner så langt). og ser problemet med billige gearkasser som tar kvelden. (/byttet på min egen Stiga Garden klipper sist uke/, måtte kjøpe en brukt delekipper pga resever deler ikke var tilgjenglig).

        Nå faller det litt videre spørsmål over på merkene da.
        - MTD
        - CastelGarden
        - John Deere
        - Stiga
        - Husquerna
        - McCulloch
        - Snapper

        Syntes det er vel så viktig å få deler om 10 år, som det med at den skal være billig i dag. hvilke 3 av disse merkene kommer øverst på listen over "kvalitet/pris" slikt at jeg har noe å se etter.
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Vanskelig spørsmål... men jeg vil tro at Husqvarna/McCulloch og John Deere er blant de som kan levere deler lenge.
          Husqvarna/McCulloch har en kontaktform, så der kan du jo spørre dem om deletilgangen om det ikke allerede er besvart under faq.

          Ser blant annet at denne har hydrostat og oppsamler.
          Koster ny 20K, så det bør være mulig å få tak i en nyere brukt til 10-15 K av god kvalitet.

          Klubben pleier å bytte traktoren med ca. 5 års mellomrom, da er det stort sett trøbbelfritt og god annenhånds/salgsverdi på traktoren.

          Comment

          Working...
          X