Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skjære ut vinger, tips til hva jeg kan lage templaten av

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skjære ut vinger, tips til hva jeg kan lage templaten av

    Jeg skal skjære ut noen vinger fra xps (styrofoam) med varmetråd. Tidligere har jeg saget ut en mal fra en tynn plate (slike som blir brukt bakvegg i skap). Dette fungerer bra, men det er så mye styr å sage ut, vanskelig å få nøyaktig osv. Noen som har tips til alternative matreal? Det beste hadde vært om jeg kunne brukt en kniv å skjært ut malen. Testa med papp i sted, men syns ikke resultatet ble noe særlig. Har tenkt på et par andre matreal. Kryssfinner, 3 mm. Kork (men får man kjøpt plater med kork?). Hva lager dere malen i?

  • #2
    Har brukt aluminium, om man har tilgang på elektrisk figursag (bordmodell) og en benkesliper (bånd + disc, også bordmodell) så er det fort gjort å lage maler med glatte fine kanter. Klarer ikke å komme på noe slags materiale an kan skjære ut med kniv som er stivt nok og ikke vil kunne påvirkes av varmen fra tråden.
    De to nevnte verktøyene trenger ikke å komme på mer enn ca. 2500 - 3000,- til sammen, og er veldig anvendelig til masse innen denne hobbyen og ting i hjemmet.

    Comment


    • #3
      Aluminium går hvis den er tynn, for tykk plate stjeler mye varme. Jeg har best erfaring med 1.5mm kryssfiner, sånn med mange lag man får i hobbybutikken. Når den har riktig fasong bruker jeg tynt lyn-lim på kanten for å få den hard.
      www.ofremmi.info

      Comment

      Working...
      X