Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjapp oppklaring om elektromotor og spesifikasjoner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjapp oppklaring om elektromotor og spesifikasjoner

    Prøver å finne ut oppsett til en prosjekt her, og skulle gjerne hatt litt input på dette med oppgitt KV.

    Såvidt jeg har fått med meg angir denne turtall per volt ved oppgitt strømtrekk .

    F.eks motor har oppgitt nominell:
    KV 1000
    Strømtrekk 30A (evt. angitt som 330W ved 3s lipo/11.1V som det ofte er)


    Da er det min tolkning at hvis jeg har et perfekt 10V batteri, en perfekt justerbar belastning så vil jeg kunne justere inn den slik at strømtrekket blir 30A/300W og motoren vil da gå med akkurat 10000 rpm når det inntreffer.

    Riktig så langt?


    Tenkt da at jeg skal bruke motoren i et brukstilfelle med dårlig kjøling. Jeg vil da overdimensjonere motoren for å få mindre fare for at ddet går varmt. Så, jeg finner meg en motor med nominelt strømtrekk på 60A, hva må da oppgitt KV være for å få samme turtall ved samme belastning som den halvparten så store motoren? Innstinktet sier meg noe, men jeg vil gjerne høre folks mening uten å dele den først...

  • #2
    kv er omdreininger pr. minutt ved 1volt inn og null belastning. dvs ingen propell montert. så en motor med kv 1000 vil rotere med ca 11000omdreininger med ett 3cellers lipo batteri uten belastning. når du monterer en propell så gå turtallet ned og strømtrekket øker.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    Working...
    X