Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeprosjekt: Nytt hobbyrom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by sveininge View Post
    6x1/2" er bra størrelse
    Bre limte du de sammen med trelim og tvinger? Ser jo ikke dumt ut det nei, hvordan gjordet du det med overflaten, slipte du mye?
    Lars Norberg

    Comment


    • #32
      Jeg har brukt lamellfres og kreg jig for og sette de sammen. Men går fint med en overfres der du freser inn en list så bruker du lim og tvinger.
      Jeg bygget plata på et par timer slipte den ned med en liten båndsliper .
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #33
        Her er krg jiggen jeg bruker.

        404 - File or directory not found.
        Min Hjemmeside..

        http://sveininge.iflogg.com

        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

        Comment


        • #34
          Lamellfres fres Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1448292309.832734.jpg
Views:	1
Size:	62.4 KB
ID:	613175
          Min Hjemmeside..

          http://sveininge.iflogg.com

          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

          Comment


          • #35
            Originally posted by sveininge View Post
            Jeg har brukt lamellfres og kreg jig for og sette de sammen. Men går fint med en overfres der du freser inn en list så bruker du lim og tvinger.
            Jeg bygget plata på et par timer slipte den ned med en liten båndsliper .
            Om du skal bygge plate selv, så legg planken annenhver vei i forhold til kjerneveden.
            Altså årringene annenhver vei, ellers så er sjansen ganske stor for at den bøyer seg pga. fuktforandring.
            Skrus den fast godt (som er naturlig å gjøre), og den vil bøye seg pga. tørke men ikke får gjort det, så sprekker det i stedet.

            Men om du ikke allerede har materialene, eller har bra rabatter på trevirke - så er det såpass høy meterpris på de materialene at det er vel nesten like greit å kjøpe noe ferdig stavlimt heltre benkeplate på Ikea?
            Riktig dybde rett ut av esken, 3,8 cm tykk og i to lengder 186cm til 795,- og 246cm til 995,- Disse i eksempelet er i bøk, og det har høyere trykkfasthet enn både gran og furu.

            Produkter

            Edit: skal du olje i stedet for å lakke dem så er Liberon sin finishing oil helt konge, den "svetter" ikke slik som enkelte andre oljer gjør.
            Last edited by SmurfAir; 23-11-15, 20:56.

            Comment


            • #36
              Jeg vet det med årringenr men i dette prosjektet glemte jeg meg ut ei benke plate fra ikea blir endel dyrere, og ofte så er 60cm bredde litt for lite, 1/2x4" koster 14krm så lager du ca 70cm bred plate så blir det røft regnet 70kr meteren. Tar du med lakk så er det ca 100kr meteren. Får ingen plater på ikea for den prisen.
              Men så er det vel sjeldent at hjemmelaga blir billigere enn kjøpt, men det blir helt perfekte mål.

              Bruker du kregjig systemet så trengs ikke plata skrus noe særlig på plass, den plata på bilde er ett år gammel nå og den har ikke sprukket eller vridd seg noenting. I framkant så er det bare ett bordbein midtpå.
              Kregjig er helt fantastisk
              Last edited by sveininge; 23-11-15, 22:52.
              Min Hjemmeside..

              http://sveininge.iflogg.com

              Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

              Comment


              • #37
                KregjigŽn ser veldig fin ut den, fin og enkel form for spleising av trevirke og sikkert mye enklere en tapping.

                Men regnestykket ditt er ikke helt i vater da
                For å få 70cm bredde blir det slik 70/9,8=7,14x14=100 pr. meter

                Comment


                • #38
                  Originally posted by SmurfAir View Post
                  KregjigŽn ser veldig fin ut den, fin og enkel form for spleising av trevirke og sikkert mye enklere en tapping.

                  Men regnestykket ditt er ikke helt i vater da
                  For å få 70cm bredde blir det slik 70/9,8=7,14x14=100 pr. meter

                  Merket verktøyboden trenger mer innhold, mye fine verktøy der. Tror jeg skal holde meg til en ferdigplate i denne omgang. Hadde vært fint å lage en tykk og god plate selv, men må faktisk prøve å bli ferdig en gang. Så i en annonse at Bauhaus hadde noen benkeplater som var 26x610x2020 i Nyatho tre, men den var i en kundeavis fra 2014
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #39
                    Hehe ser den regnefeilen nå gikk litt kjapt ja
                    Jeg har vel visse svakheter for verktøy. Så jeg har endel etterhvert
                    Min Hjemmeside..

                    http://sveininge.iflogg.com

                    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by sveininge View Post
                      Hehe ser den regnefeilen nå gikk litt kjapt ja
                      Jeg har vel visse svakheter for verktøy. Så jeg har endel etterhvert
                      Du er nok ikke alene der
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by sveininge View Post
                        Jeg har vel visse svakheter for verktøy. Så jeg har endel etterhvert
                        Ditto, gjerne minst to varianter av det meste også, først en rimelig - også ender man gjerne opp med en dyr en i etterkant
                        Kjekt å ha!, godt verktøy er halve jobben heter det vel

                        Comment


                        • #42
                          Hehe har ei bra ønskeliste. Men først må grov verksted bli ferdig.
                          Min Hjemmeside..

                          http://sveininge.iflogg.com

                          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                          Comment


                          • #43
                            Da er faktisk uthuset helt ferdig innvendig. Fikk ordnet varmefolie under laminatgulv forrige uke så nå er det bare innredning igjen. Hyllesystemet ble montert opp i dag for lagring av fly, platene blir montert i morgen. Endelig tar ting form☺
                            Last edited by Lars N; 30-11-15, 10:18.
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #44
                              Click image for larger version

Name:	20151129_182700.jpg
Views:	1
Size:	60.5 KB
ID:	613260

                              Bare hylleplatene som mangler så kan flyene forsvinne fra hovedhuset. Tror fruen kommer til å bli fornøyd
                              Lars Norberg

                              Comment


                              • #45
                                Ser veldig bra ut Lars

                                Geir

                                Comment

                                Working...
                                X