Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeprosjekt: Nytt hobbyrom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Salte View Post
    Ser veldig bra ut Lars

    Geir
    Takker, synes dette blir veldig bra selv
    Lars Norberg

    Comment


    • #47
      Blir bra det der, jeg er litt på vent pga mye annen jobb. Men håper å komme igang igjen om en ukes tid med hobbybordene
      Mvh Andreas
      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
      PCM.at mye glede i litt carbon
      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

      Comment


      • #48
        Er det noen som kan anbefale noen steder hvor jeg kan få tak i lange benkeplater? Langveggen på finverkstedet er ca. 425cm og håper å få tak i en benkeplate som er i et stykke så trenger en som er dette eller lengre og som ikke koster skjorta, fant eikepalter på 5 meter, men disse koster mer en de smaker så ser for meg en i sort laminat eller noe.
        Lars Norberg

        Comment


        • #49
          Dersom du kan klare deg med 420cm så har bygg24 tilbud nå frem til 4 desember.
          Er i massiv eik og har kampanjepris på 2990,-
          Skal du ha på 5 meter så har dem i bjørk til 3290,-
          Side ikke funnet - Bygg24

          Utvalget over 4,2 meter er dårlig og ofte spesialbestilling som blir dyrt enten det er laminert eller ei.
          Syns ikke 3290,- for 5 meter heltre er så ille, men nå vet ikke jeg hva det du fant kostet

          Comment


          • #50
            Originally posted by SmurfAir View Post
            Dersom du kan klare deg med 420cm så har bygg24 tilbud nå frem til 4 desember.
            Er i massiv eik og har kampanjepris på 2990,-
            Skal du ha på 5 meter så har dem i bjørk til 3290,-
            Side ikke funnet - Bygg24

            Utvalget over 4,2 meter er dårlig og ofte spesialbestilling som blir dyrt enten det er laminert eller ei.
            Syns ikke 3290,- for 5 meter heltre er så ille, men nå vet ikke jeg hva det du fant kostet
            Var faktisk en ganske bra pris med tanke på at det er massivt tre, men hadde håpet på noe mer rundt 1500 for en laminatplate eller lignende. Alternativet er å bruke to Ikea plater som er 240cm og skjøte disse på midten. Fikk et tips om at Bauhaus hadde laminat plater på 420cm også, det er også en mulighet.
            Lars Norberg

            Comment


            • #51
              Obs bygg har også lange plater
              Min Hjemmeside..

              http://sveininge.iflogg.com

              Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

              Comment


              • #52
                Da er i hvert fall alle hyllene på plass, men som forventet er det litt trangt om plassen allerede......Og jada, det er en del som trenger tilsyn/ferdigstillelse:P

                Click image for larger version

Name:	20151212_140429_1.jpg
Views:	1
Size:	267.7 KB
ID:	613389

                Neste bli en arbeidsbenk på motsatt side av hyllene langs hele veggen. Dette må jeg prøve å få ferdig i løpet av julen. Noen som er noen gode skuffløsninger som jeg kan legge benkeplate på toppen og få ca 75cm høyde? Ikea har kjøkkenmoduler som er 60cm som er ganske fine, men disse koster fort en god del om man skal ha mange skuffer.
                Lars Norberg

                Comment


                • #53
                  Skal du ha noe som utnytter dybden under en benkeplate, så er det vel kanskje bare kjøkkenskuff-moduler som normalt har den dybden. Kommoder osv. er vel oftest bare ca. 35-40 cm.
                  Et rimelig alternativ kunne kanskje ha vært å bygge noe av for eksempel OSB-plater eller limtreplater, skru lekter i sidene som skinner med tilpasset avstand i høyde/bredde for å bruke "bedroller"/oppbevarings-bokser med lav høyde som skuffer, enten med eller uten lokk.

                  Comment


                  • #54
                    Bauhaus tilbud på benkeplater tilogmed førstkommende mandag. Jeg vurderer bøk 2,7x90x202cm til 999kr eller en tykkere bøk plate på 4x62,5x302cm til kr1499 Ev kan muligens MDF brukes? mye billigere og helt slett men lurer litt på stivheten på en slik plate
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • #55
                      Du kan bruke MDF, men de er blytunge pga. den høye tettheten, og den "sagger" mer enn både OSB og finér i samme tykkelse.
                      Personlig har jeg ikke så mye til overs for MDF, og det er et møkkamateriale å sage syns jeg (blir mye finstøv).

                      Her er en kalkulator hvor du kan regne ut bøy osv. på forskjellige materialer: [url="http://www.woodbin.com/calcs/sagulator/"][SIZE=2]Page not found – WoodBin
                      MDF, OSB og finér er nederst på lista i nedtrekks-menyen.

                      Comment


                      • #56
                        Sjekk ut sortimentskap
                        http://www.raaco.com/Produktdetaljer-1046.aspx?ProductID=181150&VariantID=&GroupID=Reol erSystem

                        også kallt boksskap (forhandler Tools)

                        404 hittades inte
                        Last edited by Ofly61; 15-12-15, 22:31.

                        Comment


                        • #57
                          Da har arbeidsbenken kommet på plass, ikke helt ferdig da det gjenstår innhold i skapstammene. Løsningen ble at jeg gikk for Ikea kjøkken Det nye systemet har benkeskapstammer som er både 80cm og 60cm høye. Ved å bruke de som er 60cm, tilpasse ben og en 4cm benkeplate får jeg en totalt høyde på 75cm. Benene jeg brukte var 16cm høye, disse ble demontert og kuttet ned 5cm slik at de ble 11cm totalt.

                          Når det gjelder benkeplaten ble løsningen å kjøpe to standardlengder på Ikea og levere disse på et lokalt snekkerverksted som kappet de i riktig lengde og monterte lameller i skjøten. Resultatet ble etter min mening utrolig bra og ble en ganske rimelig løsning med tanke på at benken er 426cm lang, ca 1200 totalt med kapping

                          Planen er å ha skuffer fra Ikea i skapstammene, men de får komme neste lønning....

                          Benkeplate:
                          SÄLJAN Benkeplate, svart mineralmønstret, laminat, 186x3.8 cm - IKEA

                          Benkeskapstamme 60x60x60cm:
                          Produkter

                          Kjøkkenben:
                          CAPITA Ben, rustfritt stål - IKEA

                          Click image for larger version

Name:	20160114_204611.jpg
Views:	1
Size:	167.8 KB
ID:	613696

                          Click image for larger version

Name:	20160114_204614.jpg
Views:	1
Size:	131.8 KB
ID:	613697

                          Click image for larger version

Name:	20160115_162846.jpg
Views:	1
Size:	74.9 KB
ID:	613698
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #58
                            Endelig har jeg begynt på arbeidet med byggebord

                            Bordet blir 100x190 hvor det blir kjøkkenskap under med skuffer og masse lagring. Bordet vil stå på hjul med låser så det blir lett å flytte på og plassere i hjørne.

                            Click image for larger version

Name:	1462438062913.jpg
Views:	1
Size:	126.4 KB
ID:	614795
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #59
                              Da er understellet endelig ferdig. Dette er en gammel bordplate fra svigers sin skole som ble breddet ut 3,5cm for å passemed Ikea modulene. Det ble montert 8 svingbare hjul med lås fra Biltema, grunnen til at jeg valgte så mange var rett å slett for å fordele vekten mest mulig mot gulvet da dette blir ganske tungt når det står ferdig.

                              Link til hjulene jeg brukte ( 41-168 )
                              404 - biltema.se

                              Click image for larger version

Name:	2016-05-16 17.53.00.jpg
Views:	1
Size:	290.8 KB
ID:	614819
                              Lars Norberg

                              Comment


                              • #60
                                For oppdatere litt med utviklingen selv om dette også ligger under den egne byggebord tråden, men er jo en del av hobbyrommet


                                Byggebordet nærme seg ferdig. Topp-platen er et gammelt furubord som er blitt breddet ut med 20cm og malt. Det eneste som gjenstår er å lage 7 skuffer med bredde på 120cm og høyde på 10cm som skal brukes til materialer som balsa, furu og karbon.

                                Er veldig fornøyd med resultatet da det gir god plassoptimalisering og stor flate og ha pågående prosjekter stående på.

                                Click image for larger version

Name:	2016-10-11%2020_46_16.jpg
Views:	2
Size:	150.8 KB
ID:	617200
                                Hovedsiden hvor det er 3 stykk 60cm kjøkkenmoduler fra Ikea hvorav to er skap og senter har 5 skuffer. Dette gir en god lagringsplass til utstyr osv.

                                Click image for larger version

Name:	2016-10-11%2020_46_38.jpg
Views:	2
Size:	154.7 KB
ID:	617201
                                På denne siden er det ett 60cm overskap og et 120cm overskap (Bygget om siden Ikea ikke hadde 120cm). I 120cm seksjonen skal det komme skuffer for materialer når tiden strekker til.
                                Last edited by Lars N; 10-01-18, 11:30.
                                Lars Norberg

                                Comment

                                Working...
                                X