Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeprosjekt: Nytt hobbyrom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeprosjekt: Nytt hobbyrom

    Driver for tiden og bygger et hobbyrom i det gamle uthuset. I den anledning ønsker jeg litt tips og innspill på løsninger jeg burde velge og hva jeg burde tenke på. Jeg er åpen for alt for å finne frem til de beste løsningene så jeg slipper å gjøre dette dobbelt. Etter planen vil jeg dele inn huset i to deler på 15m2 og 10m2, der jeg har et finverksted og et grovverksted.

    Click image for larger version

Name:	2014-06-29 18.14.20.jpg
Views:	1
Size:	158.0 KB
ID:	636726

    Click image for larger version

Name:	RoomSketcher Tilbygg - Vesthavnveien 16 30.8.0.2014 12.26.3.jpg
Views:	1
Size:	43.9 KB
ID:	636725
    Lars Norberg

  • #2
    Denne blir moro å følge med på. Vet du hva du skal ha av verktøy på de forskjellige stedene?Kunne tenkt meg et "ubegrenset plass" hobbyrom selv,men dette er jo umulig. Av verktøy jeg selv kunne tenkt meg: dreiebenk, fresemaskin, søylebormaskin, tykkelseshøvel,kontursag,båndsag,bordsirkelsag, komplett verktøykoffert med alt av håndverktøy ( bør henges på vegg for best mulig oversikt) En kompressor med luftverktøy,blåsespis samt lakkeringsutstyr. oppladbar limpistol med justerbar temp.
    Noen andre tips: Godt lys, gjerne med et slikt ringrørlys med forstørrelsesglass i midten. Mange uttak for el. (det blir aldri for mange) Gode oppbevaringsesker med gjennomsiktig lokk/front. Glem heller ikke kjøleskap og kaffetrakter
    Lykke til med hobbyboden, og kom gjerne med oppdatering om framgang (med bilder)

    Comment


    • #3
      Tenkte å holde tråden i live til det er ferdig. Jeg satser på å ha det meste ferdig i løpet av noen måneder, men blir sikkert påfyll med utstyr resten av levetiden.

      Jeg har planlagt å ha dette de forskjellige rommene i første omgang:

      Grovverksted
      - Høvelbenk
      - Båndsag
      - Benkslipemaskin
      - Søylebormaskin (må kjøpes)
      - Dreibenk (må kjøpes)

      Finverksted
      - Loddestasjon
      - Byggebord i midten med plass til materialer under
      - Hyllesystem for lagring av fly
      - Skap for kjemikalier
      - Skap for Lipo
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Ikke dumt med eget skap for kjemikalier. Få gjerne et med lufting til yttersiden. Og ta gjerne med en søppelbøtte for brennbart avfall
        ( denne kan du jo ha på yttersiden slik at den ikke tar noe plass. )
        Lager du et ladeskap for lipo,eller bare for oppbevaring? eller kansje for begge deler? Dette skal følges med på

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hoppfly View Post
          Ikke dumt med eget skap for kjemikalier. Få gjerne et med lufting til yttersiden. Og ta gjerne med en søppelbøtte for brennbart avfall
          ( denne kan du jo ha på yttersiden slik at den ikke tar noe plass. )
          Lager du et ladeskap for lipo,eller bare for oppbevaring? eller kansje for begge deler? Dette skal følges med på
          I første omgang har jeg tenkt til å lage en ladestasjon i stein(fliser som ikke er brennbart. Men tror jeg muligens må ta ladingen i huset og ikke uthuset. Tørr ikke gå ifra Lipo på lading og da er det bedre å ha det i hovedhuset om noe skulle skje.
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lars N View Post
            Jeg har planlagt å ha dette de forskjellige rommene i første omgang:

            Grovverksted
            - Høvelbenk
            - Båndsag
            - Benkslipemaskin
            - Søylebormaskin (må kjøpes)
            - Dreibenk (må kjøpes)

            Finverksted
            - Loddestasjon
            - Byggebord i midten med plass til materialer under
            - Hyllesystem for lagring av fly
            - Skap for kjemikalier
            - Skap for Lipo
            Har alt det du nevner her Lars, det er et godt utgangspunkt.

            Jeg bruker benkesliperen, søylebordmaskinen og båndsagen mye.
            Det du også bør vurdere er figursag i bordmodell, bladet er ikke rundt for det er en vippesag med et rør som blåser luft for å fjerne sponet fra emnet under saging.
            Båndsagen er fin på større buer osv. men krappe svinger og vinkler er vanskelig å få til pga. bladtykkelsen, der er figursagen en sikker vinner, siden bladet er veldig tynt.
            Har også dreiebenk, men den er det en stund siden jeg har brukt.
            Har også et Wolfcraft fresebord, hvor man monterer motoren fra en håndoverfres under.

            Jeg kjøpte stålskap for å oppbevare LiPo i på Ikea, har de i LiPo-bag inne i skapet.
            Har postet om det her: Billig stålskap for tryggere LIPO oppbevaring - (MFN) ModellflyNytt.no koster bare 400,-

            Lykke til med Hobbyrommet!!, det er veldig deilig å ha et sted du kan ha arbeider stående ute å måtte rydde hver gang, støve uten å få kjeft av madammen osv

            Comment


            • #7
              Originally posted by SmurfAir View Post
              Har alt det du nevner her Lars, det er et godt utgangspunkt.

              Jeg bruker benkesliperen, søylebordmaskinen og båndsagen mye.
              Det du også bør vurdere er figursag i bordmodell, bladet er ikke rundt for det er en vippesag med et rør som blåser luft for å fjerne sponet fra emnet under saging.
              Båndsagen er fin på større buer osv. men krappe svinger og vinkler er vanskelig å få til pga. bladtykkelsen, der er figursagen en sikker vinner, siden bladet er veldig tynt.
              Har også dreiebenk, men den er det en stund siden jeg har brukt.
              Har også et Wolfcraft fresebord, hvor man monterer motoren fra en håndoverfres under.

              Jeg kjøpte stålskap for å oppbevare LiPo i på Ikea, har de i LiPo-bag inne i skapet.
              Har postet om det her: Billig stålskap for tryggere LIPO oppbevaring - (MFN) ModellflyNytt.no koster bare 400,-

              Lykke til med Hobbyrommet!!, det er veldig deilig å ha et sted du kan ha arbeider stående ute å måtte rydde hver gang, støve uten å få kjeft av madammen osv
              Har lagret den tråden din om de skapene fra Ikea siden jeg tenkte å bruke det samme til lipo. Må bare finne en god plassering av dem
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Er ikke bare ørlite misunnelig...
                Rasmus Fauske
                TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                Comment


                • #9
                  Ikke så mye fremgang som jeg hadde håpet på men sjefen i huset mente jeg måtte bli ferdig med hovedhuset først, i hvert fall delvis slik at det meste fungerte før jeg brukte all tiden på hobbyhuset

                  Uansett har jeg fått tak i nye vinduer. Første del blir derfor å bytte ut vinduene til noe mer litt mer isolasjonsverdi, de gamle vinduene er kun et glass og i ganske dårlig stand. Siden hobbyhuset skal bygges på samme budsjett som resten av hobbyen så er det veldig flott når man finner helt nye vinduer i riktig dimensjon på Finn.no. Ny villedene pris var 11500,- og jeg fikk disse for snaue 2000,-

                  Dette blir veldig bra

                  Click image for larger version

Name:	2014-09-22 19.50.30.jpg
Views:	1
Size:	159.6 KB
ID:	609255
                  Gammel vindu med kun et glass på langveggen

                  Click image for larger version

Name:	2014-09-22 19.50.40.jpg
Views:	1
Size:	138.3 KB
ID:	609256
                  Gammel vindu med kun et glass på kortveggen.

                  Click image for larger version

Name:	2014-09-22 19.50.47.jpg
Views:	1
Size:	140.8 KB
ID:	609257
                  Nytt Trenor toppsving vindu med u-verdi på 1,2 og selvrensende glass,
                  Last edited by Lars N; 22-09-14, 20:38.
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Uff, dette er jaggu et godt eksempel på at ting tar for j.... lang tid. Spesielt når man skal gjøre ting så ordentlig også...Har helt glemt å oppdatere tråden, men skal få den "up to date" nå

                    Click image for larger version

Name:	2015-02-01 14.22.06.jpg
Views:	1
Size:	156.3 KB
ID:	613021
                    Den gamle inngangsdøren, denne var ganske slafsete og uisolert så den må byttes ut.

                    Click image for larger version

Name:	2015-02-28 15.46.24.jpg
Views:	1
Size:	176.3 KB
ID:	613022Click image for larger version

Name:	2015-02-28 15.47.02.jpg
Views:	1
Size:	161.0 KB
ID:	613023Click image for larger version

Name:	2015-03-08 17.31.32.jpg
Views:	1
Size:	200.3 KB
ID:	613024Click image for larger version

Name:	2015-03-08 17.31.45.jpg
Views:	1
Size:	179.8 KB
ID:	613025
                    Planen min var å beholde det gamle tregulvet som grovgulv da dette var et godt og solid tregulv i 40mm not og fjør. Dermed måtte jeg etterisolere fra undersiden, her var det stedvis 10cm med gammel Rockwool. Utfordringen ble å komme til pga. steinknausen under. Begynte å tenke på at denne kunne jeg jo fjerne og lekte ned slik at jeg fikk 20cm i gulvet. Kjøpte inn fjellkiler etter å ha lest om dette og begynte på arbeidet. Hadde jeg gjort dette igjen ville jeg lagt nytt grovgulv og tatt det fra oversiden. Tok laaaang tid, men bra ble det i hvert fall Fjellkiler er genialt....
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #11
                      Click image for larger version

Name:	2015-05-01 16.24.04.jpg
Views:	1
Size:	255.1 KB
ID:	613029
                      Det gamle inngangspartiet på hovedhuset kommer til nytte som nytt tak ved inngangspartiet på uthuset.

                      Click image for larger version

Name:	2015-04-14 20.27.45.jpg
Views:	1
Size:	128.4 KB
ID:	613027Click image for larger version

Name:	2015-05-01 19.17.28.jpg
Views:	1
Size:	203.3 KB
ID:	613032
                      Takrenner ble byttet og ny panel rundt vinduet da det nye var noe mindre en tidligere.

                      Click image for larger version

Name:	2015-05-15 19.26.54.jpg
Views:	1
Size:	328.0 KB
ID:	613031Click image for larger version

Name:	2015-05-15 19.26.43.jpg
Views:	1
Size:	320.9 KB
ID:	613030Click image for larger version

Name:	2015-04-14 20.27.35.jpg
Views:	1
Size:	179.0 KB
ID:	613026
                      Fundamentene på den ene siden viste seg å være en den dårligere typen etter av vann har gravd vekk mye av massene under. Løsningen blå å fylle opp under med betong og mure opp en my mellom fundamentene i Leca slik at vekten fra drageren føres ned langs hele siden. Det ble samtidig klargjort for nytt innleggs punkt for strøm fra undersiden.

                      Click image for larger version

Name:	2015-04-14 20.28.07.jpg
Views:	1
Size:	141.7 KB
ID:	613028
                      20 cm med Glava i gulvet hjelper nok på kalde dager.
                      Last edited by Lars N; 16-11-15, 14:34.
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Forrige hobbyrom hadde jeg kun en stikk-kontakt, så jeg hadde bestemt meg for at her skulle jeg ikke mangle noen. Tror jeg overdrev litt, men når man først er i gang går det jo så fort unna. Det er generelt lagt opp dobbelt jordet stikk 20cm og 110cm over gulv slik at det er kontakt under og over eventuelt arbeidsbenk. Uthuset har også egen hovedsikring i målerskapet ved huset og et fordelingskap med nye sikringer. Siden rommen skal være oppvarmet så er det lagt inn 20cm isolasjon i gulvet, 20 i tak og 15 i vegg.

                        Click image for larger version

Name:	20150831_190930.jpg
Views:	1
Size:	198.4 KB
ID:	613066Click image for larger version

Name:	20150831_191057.jpg
Views:	1
Size:	221.5 KB
ID:	613067
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Du gjør det ihverfall skikkelig når du først gjør det, er overhodet ikke misunnelig

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Viggkri2 View Post
                            Du gjør det ihverfall skikkelig når du først gjør det, er overhodet ikke misunnelig
                            Takker for det, dette ble litt "overkill" kan man si. Mye av arbeidet har faktisk gått med på å forsterke uthuset. Hadde håpet å unngå en del av det, men når man begynner å rive så ser man ikke alt holder lengre. Det var bygget en gang på 60-tallet med ymse materialer som de hadde liggende kan det virke som. 50 år med takrenne utløp rett ved fundamenter gjør susen i å fjerne bæreevne osv.
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Veldig bra, Lars.
                              Mangler bare bad og kjøkken.

                              Comment

                              Working...
                              X