Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tørke Loctite på skruene før montering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tørke Loctite på skruene før montering?

    Jeg skifter ut noen motorfester på en okto med U5-motorer (maks 850 W). Opprinnelig påførte jeg blå Loctite veldig forsiktig, slik at det ikke kom i kontakt med plastmotorfestene. Nå tenker jeg at det kanskje er best å påføre Loctite og la det tørke. Her er det snakk om relativt store krefter, og det vil være umulig å se skruene etter montering. Derfor er jeg litt usikker på metoden. Innspill?
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Hei.
    Loctite herder anaerobt.
    Det vil si at herdingen krever at det ikke tilføres oksygen, og skjer etter at skruene er montert.
    Jeg tror derfor ikke du får et brukbart resultat ved å la dem lufttørke før montering.

    Mvh
    Magne

    Comment


    • #3
      Og det er ingen fare med å få det på plastikken heller da det ikke fester seg på annet en metall.

      Comment


      • #4
        Originally posted by bardp View Post
        Og det er ingen fare med å få det på plastikken heller da det ikke fester seg på annet en metall.
        Ikke helt riktig, har hatt tilfeller hvor plast (særlig akryl) krystalliseres å går i oppløsning p.g.a. gjengelås søl.
        Min anbefaling er - skal du bruke gjengelås på noe som kan komme i kontakt med plast så stryk gjengelåsen godt inn i gjengene - ikke la det ligge som en klump på tuppen av skruen før den skrues inn!
        Last edited by Quadrocopter; 03-09-14, 16:00.

        Comment


        • #5
          Jeg tror jeg går for lynlim, ser på festene jeg bytter ut at det har korrodert noen steder. Dette er forøvrig et velkjent fenomen.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Jeg sølte faktisk en dråpe blått gjengelim på et propellblad på en trepropell, da jeg oppdaget det dagen etter og tørket det bort fulgte lakken med.

            Hva med å sikre deg med sprengskiver Anders? En annen ting som funker er f.eks å skru fast skruene med locktite et annet sted først, ta dem ut mens de er seige og skru dem inn der de skal bo permanent. Vask også skruene med avfetting (sprit?) først. De aller fleste skruer har olje på seg.
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              Jeg er litt usikker på om sprengskiver duger. Jeg må uansett bruke skiver, men i og med at monteringen blir skjult, har jeg ingen mulighet til å sjekke festene uten å demontere motorfestene. Derfor vil jeg lime det fast. Etter å ha gjennomgått de demonterte festene, så frister det ikke med gjengelim: plasten er blitt mykere mange steder, kan skrape av fragmenter med neglen. Så det blir en liten dråpe CA på hver skrue… Takk for tips.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Ville i alle fall brukt grønn locktite.. ikke den blå. Grønn er permanent, og ikke ment å få opp igjen
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Det hender jo vi må få av motorene også Feks ved bytte av lagre eller akslinger. Jeg bruker bare blå til sånt.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har brukt neglelakk som gjengelås på motorfestene på min multi, av samme årsak (plast rundt anker)
                    Det har ikke løsnet en skrue på den, og det er et år siden den ble montert.
                    Børsten på neglelakkflaska gjør det lett å porsjonere mengden og stryke det godt inn i gjengene.

                    Comment


                    • #11
                      Ved bruk av Loctite skal det monteres vått.
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by SmurfAir View Post
                        Jeg har brukt neglelakk som gjengelås på motorfestene på min multi, av samme årsak (plast rundt anker)
                        Det har ikke løsnet en skrue på den, og det er et år siden den ble montert.
                        Børsten på neglelakkflaska gjør det lett å porsjonere mengden og stryke det godt inn i gjengene.
                        Går det å løsne skruen igjen ved bruk av neglelakk?
                        Dont expect, inspect.
                        Fun Police everywhere!

                        Comment


                        • #13
                          Til motorfester bruker jeg Loctite 243 (blå) Eks. clutch på glowheli brukte jeg Loctite 273 (grønn) Loctite 273 lar seg løsne ved enkelte teknikker men anbefales ikke på enheter som raskt skal demonteres/inspiseres/skiftes. Tips: Biltema har kommet med noe som er tildels lik Loctite (Art. 36-31) som heter Treat Sealant.. Har ikke testet men det luktet Loctite av den. Koster bare 59,90 og er samme mengde som Loctite som koster nesten 300,-
                          Mvh.
                          Rolv Leirro

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kwik View Post
                            Går det å løsne skruen igjen ved bruk av neglelakk?
                            Jepp, får de ut greit så lenge det er 6-kant, Torx eller liknende. Bruker man CA-lim så er det verre, eller håpløst å få de ut igjen.
                            Loctite er nok best, men det er dette med enkelte plast-typer.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by SmurfAir View Post
                              Jepp, får de ut greit så lenge det er 6-kant, Torx eller liknende.
                              Høres bra ut. Prøvde Biltema's Locktite her om dagen. Var optimistisk, men den satt så jæ#€%#" at den kan nok ikke brukes, nei.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment

                              Working...
                              X