Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Hush Hush " Hjemmesnekret P51 Mustang Racer fra Top Flite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    hehe.. knall! Ser klin gæern ut
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #17
      Litt lik "Stig Helmer" i selskapsreisen filmene egentlig

      Comment


      • #18
        Legger opp bilder fra "vingeproduksjonen" og kantingen med alu. Litt trening kreves for dette her, men ikke mye, pluss litt toldmodighet. Lukene under får snart alu og hjuldekslene. Flaps og balanseror kantes på samme måten som vingene.
        Snart blir det lakkering her og der. Lakken sitter godt på oracover. Vet det fra tidligere eskapader. Forter meg litt nå for jeg vil komme i gang med det tekniske så fort som mulig. Det kan fort da ut på tiden.

        Click image for larger version

Name:	reno14.jpg
Views:	1
Size:	140.8 KB
ID:	609410Click image for larger version

Name:	reno15.jpg
Views:	1
Size:	100.2 KB
ID:	609411Click image for larger version

Name:	reno16.jpg
Views:	1
Size:	120.6 KB
ID:	609412Click image for larger version

Name:	reno17.jpg
Views:	1
Size:	143.3 KB
ID:	609413

        Click image for larger version

Name:	reno18.jpg
Views:	1
Size:	76.6 KB
ID:	609414Click image for larger version

Name:	reno19.jpg
Views:	1
Size:	150.6 KB
ID:	609415 Click image for larger version

Name:	reno20.jpg
Views:	1
Size:	104.2 KB
ID:	609416Click image for larger version

Name:	reno21.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	609417Click image for larger version

Name:	reno22.jpg
Views:	1
Size:	101.3 KB
ID:	609418Click image for larger version

Name:	reno23.jpg
Views:	1
Size:	121.2 KB
ID:	609419Click image for larger version

Name:	reno24.jpg
Views:	1
Size:	136.3 KB
ID:	609420Click image for larger version

Name:	reno25.jpg
Views:	1
Size:	92.9 KB
ID:	609421

        Comment


        • #19
          Da er ( Hush Hush ) oppe på hjulene og tid for skrytebilder. Det tok mye lenger tid enn planlagt opp til dette stadiet, men sånn er det jo. Egentlig hadde jeg tenkt å lakkere alle de hvite feltene på cowlingen røde, men gikk lei av maskering og setter det på eventuell oppgradering. Lakkerte riktig rødfarge og litt bredere felter enn originalt fra Top Flite.
          Robart retractsene ( el ) fungerer veldig godt virker det som. Om de holder noe særlig bedre enn luft vites ikke. Noen ting som kan sies: Litt grunning over alt etter lett pussing med 400 papir. Lakk fra Biltema. De hvite feltene på flaggene ble det brukt akryl ( for malerier) og kost. Tok ikke sjansen på maskering. Maskeringstape: Tamiya som er det beste jeg har prøvd til nå. Alt med utseendet er basert på å skape kontraster over alt og den ble så glorete som jeg hadde forestillt meg. Tror den skal synes godt i lufta. Nå blir det videre teknisk montering av motor, tuned pipe, servoer etc.
          Skalafart........
          2014 Steve Hinton-Voodo
          492 mph = 791.80 km/t
          Skala 1/5= 158,2 km/t Burde gå bra med den lave vekta og den sterke motoren som den får.

          Andre alternativer til navn jeg var innom: Glitretind, Oil Baron..Kan jo skifte neste sesong..
          Click image for larger version

Name:	reno26.jpg
Views:	1
Size:	131.5 KB
ID:	609512Click image for larger version

Name:	reno27.jpg
Views:	1
Size:	120.7 KB
ID:	609513Click image for larger version

Name:	reno28.jpg
Views:	1
Size:	108.5 KB
ID:	609514Click image for larger version

Name:	reno29.jpg
Views:	1
Size:	143.0 KB
ID:	609515Click image for larger version

Name:	reno30.jpg
Views:	1
Size:	137.3 KB
ID:	609516Click image for larger version

Name:	reno31.jpg
Views:	1
Size:	113.6 KB
ID:	609517Click image for larger version

Name:	reno32.jpg
Views:	1
Size:	111.6 KB
ID:	609518Click image for larger version

Name:	reno33.jpg
Views:	1
Size:	103.1 KB
ID:	609519Click image for larger version

Name:	reno34.jpg
Views:	1
Size:	109.6 KB
ID:	609520

          Comment


          • #20
            Bærre lækkert!
            Last edited by SmurfAir; 23-10-14, 22:23.

            Comment


            • #21
              Click image for larger version

Name:	reno35.jpg
Views:	1
Size:	51.8 KB
ID:	609581
              Monterer tuned pipe og motor. En lettelse å se at det fungerer slik jeg hadde målt og tenkt ut. Avstanden til vingen kan økes litt også, men dette holder. Alt i alt mye greiere enn jeg trodde på forhånd. Bare litt justering ved den bakre tunnelen er nødvendig. Pluss at det må konstrueres et stabilt festeopplegg.



              Click image for larger version

Name:	reno36.jpg
Views:	1
Size:	65.0 KB
ID:	609582
              Det viste seg at det var plass både til throttle servo, tanken ( der hvor tanken til understellet skulle lagres før ) og tuned pipe foran vingen. Trodde det skulle bli mere styr å få det til. Legger opp bilde når det er montert ferdig.



              Click image for larger version

Name:	reno37.jpg
Views:	1
Size:	78.7 KB
ID:	609583
              Lagde til ved hjelp av mal og tommestokk avstandstykket som trengs til denne motoren. 3 lag kryssfiner blir sterkt. Lar forgasseren ta inn luft fra kroppen.



              Click image for larger version

Name:	reno38.jpg
Views:	1
Size:	95.1 KB
ID:	609584
              Ble fornøyd med tilpasningene av motoren. Lager solide overføringer til throttleservoen etter å ha lært "the hard way" 3mm stang og ballinks i begge ender pluss kvalitets servo.



              Click image for larger version

Name:	reno39.jpg
Views:	1
Size:	128.8 KB
ID:	609585
              Et par millimeter klaring mellom cowling og spinner går greit å justere til slik Top Flite har laget festingene og mulighetene til å justere avvik. Er veldig lei av pittspotter som løsner på warbirds, men med denne løsningen skulle dette problemet være løst. Kommer ikke til å sky noen midler ( utkuttinger ) for å få tak i pluggen, justeringsskruene og få god kjøling på motoren uten å ta av cowlingen.

              Etter dette blir det å konstruere en tunnel innvendig til tuned pipen. Har noe av det klart for meg, men eksperimenteringer blir det. Skal nok få til noe som blir avtagbart. Servoene til høyde og stab kommer under opplegget blant annet og det bør være greit å komme til ved å ta vekk potta. Radio/mottager og disse tingene monteres under beina til piloten. To futaba mottagere gir plenty med kanaler slik at alt kan deles opp og finjusteres. Det blir ikke standard servoer på dette flyet.

              Click image for larger version

Name:	reno40.jpg
Views:	1
Size:	77.7 KB
ID:	609586

              Comment


              • #22
                Hjemmelaget feste til tuned pipe. Tech 7 i glippen slik at luft slipper forbi. Ble fast og fin. Slangene ble skrudd fast også slik at dette ikke rister løs.
                Click image for larger version

Name:	reno41.jpg
Views:	1
Size:	64.7 KB
ID:	609707


                Skulle tro dette var fra et 3D fly, men det er det altså ikke. Særlig den servoen til sideroret er temmelig monster aktig,( 30 kilos) men modifiserte fra planen til å kontrollere både sideror og halehjulet fra samme servo. Er mere engstlig for festet i sideroret. Brukte alle triks jeg kan så satser på at dette nå tåler knivegg i høy fart.
                2 HS-5685mh på ca 12 kg hver på høyderoret tror jeg temmelig sikkert skal hamle opp med risikoen for flutter når det gasses på. Hengslene på rorene ble byttet til de største pinnehengslene fra Robart. Originalt er det bare CA hengsler. Det virker ikke som det er noe slark overhodet her nå og jeg håper det holder seg sånn! Sparte ikke på servoen og staget til throttle heller. Det opplegget der svikter ikke....regner jeg med.
                Click image for larger version

Name:	reno42.jpg
Views:	1
Size:	84.6 KB
ID:	609708



                Det tekniske på dette flyet blir laget for å være mest mulig servicevennlig og funksjonellt. Luke på siden er jo sånn passe pent, men praktisk til de grader. Lett å lade opp igjen og slå på tenninga. Canopy magnet til låsing. Monterer som regel alt det elektriske/mottager først og danderer ledningene etterpå. Det vil bli isolasjonsdeksler her også om få strakser..2 Life batterier med to Futaba brytere. Egen bryter til retracts innerst.
                Click image for larger version

Name:	reno43.jpg
Views:	1
Size:	85.8 KB
ID:	609709

                Comment


                • #23
                  Nå er pipa inne i kroppen. Legger opp noen bilder av løsningene. Vennligst ikke kopier noe før dette er testet ut i virkeligheten Det var såpass mye styr dette her så jeg kostet på litt rødmaling på dekslene. Ikke ferdig enda heller for en til trengs der ledningene til vingene kommer. Ganske mange ledninger til 4 servoer og retracts. Der lager jeg en sak som presses på plass når vingen legges over. Teoretisk skal det nå kunne strømme luft gjennom kroppen og elektronikken skal også ( teoretisk altså ) være skjermet fra strålingsvarme og varmluft. Har trua sjøl Life batterier 4 stk ligger på hver side av bensintanken. Liten mulighet for flytting her, men balansering får da gjøres ved hjelp av bly eller noe annet hvis det trengs. Ledningene ender som vist før oppe i cockpiten sammen med 4 brytere og mottager. Det går mot maiden når snøen er borte og dette tror jeg blir moro.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #24
                    Nå kan det sies at kjerra er klar til innkjøring og maiden når det er gjort. Testinger lønner seg nok. Kjølinga innvendig er viktig her og nå går det i hvert fall en kanal gjennom hele skroget. Trangt, og det gikk med mye tid til studeringer for å få det til.
                    Luft tas også inn i inntaket under flyet og ut bak med den hensikt å lage en sugeeffekt som
                    også drar med seg varme fra skroget. Funksjonalitet er prioritert gjennom hele flyet, men jeg synes da den ble tøff også. Artig prosjekt var det hele veien. Håper nå at resten går bra for dette skulle da bli ei artig kjerre å ta med seg på treff. Den kommer ikke til å gå dårlig.. det vet jeg i hvert fall.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      Sykt kul...håper du får den med på Evje....og du må få noen til å ta video av maiden også...
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #26
                        Utrolig fin! Liker den alu-finishen veldig godt. Fin spinner du har fått tak i også, små skruer i bakkant i stedet for den klassiske skruen i senter. Lykke til når Maiden kommer!!!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by SmurfAir View Post
                          Utrolig fin! Liker den alu-finishen veldig godt. Fin spinner du har fått tak i også, små skruer i bakkant i stedet for den klassiske skruen i senter. Lykke til når Maiden kommer!!!
                          Jeg liker også den blanke finishen Nummer to jeg har nå, men nære inntil så synes enhver liten skavank, men i lufta og på et par meters avstand ser det veldig bra ut. I lufta blinker det i ett sett i sola og det gir en helt spesiell artig feeling. Den spinneren er original Top Flite som vil bli brukt selv om det er mange skruer som kan løsne. Får vel bruke litt locktite på dem. Håper maiden og prøvingen går bra for da blir den med til Evje i juni for dager med "pure fun".

                          Comment


                          • #28
                            Kom igang nå med innkjøring og testing. Sier meg ferdig med motorkjøringen på bakken nå og tempen gikk opp til 39 ved bensintanken og det trivelige er at den gikk tilbake igjen ved litt pådrag i rykk og napp. Trivelig og uvant lyd fra totakter. Høres litt racingpigg ut faktisk Dette blir sånn ærn ærn fly. he he Stille og fin på lave turtall. Resten må kjøres inn i lufta. Gjør det ordentlig for en gangs skyld. Litt fiks ble det på lista etter bakkekjøring, men det er bare sånn det er. Skal prøve å få den igjennom EU støykontrollen på hjemmebanen. Virker ikke som det skal bli noe problem med Biela 3 blader 21/10 som er på vei. Ditto skåret spinner fra Dave Brown. Fint ska det væra som vi sier her på berget. Håper på maiden innen en ukes tid hvis været tilsier det. Får en kar til å overvåke tempen de første turene.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #29
                              Lykke til på Maiden! Får håpe den flyr like bra som den ser ut (noe jeg har troen på at den kommer til å gjøre)
                              Hvor mye endte vekta på?

                              Comment


                              • #30
                                Lykke til på maiden Kommer sikkert til å gå som på skinner

                                Comment

                                Working...
                                X