Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saito FG-36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saito FG-36

    Hei

    Har en Saito FG-36 med ødelagt tenningsanlegg, noen god grunn for å bruke mye penger på nytt Saito anlegg, eller er det bare å montere på noe rcexl eller lignende ( har ett liggende som fulgte med en 30cc bensin )

    Viggo

  • #2
    Spiller vel ingen rolle hvilket tenningsanlegg du bruker så lenge det virker. Har nå brukt tenningsanlegg fra rcexl til både 3W og OS uten at det har vært noe problem.

    Comment


    • #3
      Originally posted by bardp View Post
      Spiller vel ingen rolle hvilket tenningsanlegg du bruker så lenge det virker. Har nå brukt tenningsanlegg fra rcexl til både 3W og OS uten at det har vært noe problem.
      Hvordan har du gjort det på 3w den har vel 2 magneter, mens rexcel bruker en. Er det bare å sette sensor på motor å tut å kjør??
      Terje syvertsen
      www.ModumModellSportklubb.com
      3dhs edge mintor 38
      C-arf edge dle 111 v3.
      C-ARF extra 330l da 100.

      Comment


      • #4
        Bare sjekk att du får riktig tenningstidspunkt. Da det varierer lit fra a

        nlegg til anlegg hvor mange grader fortenning de skal ha. Rcxel skal vel ha 28grader fortenning.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          FG 36, i hvertfall min, har en svær klump foran der som sensor. Og det går bare to ledninger til sensoren.

          Så den er antakeligvis en induktiv giver av noe slag, med strømsløyfe , i stedet for en hall-sensor med 3 ledere.

          RcExcl er som regel Hall-sensor med 3 ledere.

          Men dersom du bytter sensoren også, er det jo greit. Men ettersom jeg husker , er de 44 grader før, i stedet for 28 grader, men da er det jo bare å borre noen nye høl der foran.
          Last edited by kwik; 23-09-14, 18:55.
          Dont expect, inspect.
          Fun Police everywhere!

          Comment


          • #6
            Hei,

            Du får sensor her hos RC Japan for en billig penge
            RC Japan | Radio Control Aircraft | Car

            Trenger du noe mere fra dem så fikser de nok det også. God service her.

            Lykke til,
            Mvh
            Totto Dahle
            www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
            Medlem Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Jeg har kjøpt FG 36 ting derfra, veldig bra service, ja.

              Og lese på boksen hva slags spenning den tåler.

              Har kjøpt "rcexl" fra div plasser, og det er mye drit der ute. For å si det mildt. Ikke godt å si hvem som kopierer hvem....

              Original Saito tenning koster, men de virker. Bare ikke la dem "gniste" uten tennplugg i. Og ikke fjerne den fjær-ringen rundt plugghetta, den gir god kontakt.

              Last edited by kwik; 23-09-14, 21:24.
              Dont expect, inspect.
              Fun Police everywhere!

              Comment


              • #8
                Jeg kjøpte ny sensor fra rc-japan, men det viser seg at selve anlegget er kaputt, fått pris fra ch-ignition som er halve prisen av Saito, men siden jeg har ett tenningsanlegg liggende lurte jeg på å bruke dette, men det råder jo noe usikkerhet på tilbakemeldingene her.
                Kanskje jeg skal sjekke timingen på den motoren det annlegget jeg har sto på.

                Viggo

                Comment


                • #9
                  Da har jeg prøvd, funket glimrende 1700 respektive 6000 med en 20x8 og fet blanding, litt nøling i mellomregisteret, men det kan sikkert justeres.
                  Det anlegget jeg hadde var beregnet for 7H plugg, byttet hette til CM6, dette ser ut til å fungere, sensoren måtte flyttes langt ut på siden, men fikk brukt ene festehullet, så den sitter. nå er bare å finne ett fly å putte den i.

                  Viggo

                  Comment


                  • #10
                    Hei,

                    Det var jo bra at du fikk den til
                    Jeg har på følelsen at det var den du fikk av meg i Trondheim ...eller tar jeg kanskje feil.
                    Bra ! Ja, da er det bare å få den inn i et fly.
                    Mvh
                    Totto Dahle
                    www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                    Medlem Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Dette er din "gamle" ja Totto, tenningsanlegget og en ventilstang, så ble den god som ny. Skal bygge ett eldgammelt sett fra BUSA 1/4 L4 i vinter, bør passe fint i den.

                      Viggo

                      Comment


                      • #12
                        Fint prosjekt, Viggo!
                        Øyvind Fjeld

                        "If it´s stupid and it works, it ain´t stupid!"

                        Comment

                        Working...
                        X