Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volt alarm på batt. og temp alarm på ESC. Hvilke verdier bør settes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volt alarm på batt. og temp alarm på ESC. Hvilke verdier bør settes?

    Hei
    Kjøpte en brukt TM1000 telemetrimodul til min spektrum DX8 . Her er det jo alarmer som kan varsle ved for lav spenning eller for høy temp.
    Men hvilken verdi bør jeg sette som laveste alarmverdi på et 3S batteri? og hvilken verdi på tempalarm (høyeste) når jeg har den festet rundt ESC
    (tror det var en 50A ESC som brukes til 3S batt)

  • #2
    Kommer an på hvor snill du vil være med batteriene dine, men gå uansett aldri under 20% rest-strøm.
    Dvs. 3,4 volt pr. celle (10,2V på 3S).
    Personlig så stopper jeg før, men ved full throttle osv. så synker spenningen litt et kort øyeblikk, så om ikke spenningsalarmen gjør flere målinger med litt mellomrom, så kan den muligens varsle litt tidlig.
    Bruk derfor en spenningsmåler etter at alarmen er gått og sjekk spenningen.

    Max-temp på ESC står ofte i manualen.

    Comment


    • #3
      Det er nok bedre å stoppe for tidlig enn for sent ja. Fant ikke noe max temp på ESCen (tror det er en mystery ESC , uten at jeg er 100% sikker)

      EDIT: fant nå ut at de mindre Mystery ESCene (20/30 A) hadde protection på 120grader C , så da bør jeg vel sette alarmverdi på ca 100grader eller???

      EDIT 2: Fant ut at 50A mystery hadde over heat protection på 110 grader celcius og ikke 120 som de mindre
      Last edited by Hoppfly; 25-09-14, 10:05.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Hoppfly View Post
        Det er nok bedre å stoppe for tidlig enn for sent ja. Fant ikke noe max temp på ESCen (tror det er en mystery ESC , uten at jeg er 100% sikker)

        EDIT: fant nå ut at de mindre Mystery ESCene (20/30 A) hadde protection på 120grader C , så da bør jeg vel sette alarmverdi på ca 100grader eller???
        65-70 grader, tror jeg er sånn noenlunde, selv om dette vil variere en del pr. ESC -Jeti Spin har overload protection på 100 Grader mener jeg.

        Comment


        • #5
          Den 'protection' grensen på temperaturen er relatert til intern temperatur, trolig rett ved siden av transistorene. Hva du vil måle på overflaten vil ligge ganske mye lavere. Som med spenningen er det sikkert lurt å startelitt lavt, fremfor det motsatte. 60° er varmere enn du kan ta på uten ubehag, de fleste vil vel si at da er regulatoren varm. Når det gjelder spenning på batteriet vil den variere med belastningen og er derfor ikke den optimale metoden for å avgjøre når det er på tide å lande. Flyr man hele turen med høyt strømtrekk vil alarmen gå tidligere enn om man lusker rundt hele turen. Det aller beste er etter min mening å måle forbrukt kapasitet og sette alarmen til å gå av etter forbrukt 75% av batteriets kapasitet, da har man tid til å lande kontrollert uten å tømme batteriet for mye (80% er vel fortsatt ansett som en fornuftig grense, eller?)
          www.ofremmi.info

          Comment


          • #6
            Spenningsmåling egner seg dessverre ikke som mål på når det er på tide å lande, med mindre man flyr veldig rolig og har et veldig konstant strømtrekk.

            Spenningen på batteriet under flight avhenger av hvor mye kapasitet man har igjen og hvor høyt strømtrekket er. Som SmurfAir nevner, så vil alarmen gå med jevne mellomrom når du drar på med høyt strømtrekk selv om batteriet ikke er tomt.

            Måling av strømforbruk (mAh) er en god indikator på når det er på tide å lande, siden du da kan velge å lande etter å ha brukt f.eks. 75% av kapasiteten. Spennings-måling egner seg egentlig bare som en ekstra sikkerhet hvis en celle dør eller hvis du har plugget inn et tomt batteri.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment

            Working...
            X