Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skikkelig klassiker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skikkelig klassiker.

    Bygger en Playboy Jr. Fra Spirit of Yesteryear. Ikke akkurat noe hurtigsett, men en klassisk konstruksjon i furu, finer og balsa. Konstruert for 08 og friflukt i 1940. Playboy er kjent for å fly meget godt, og kan fly lenge på termikk. Jeg setter inn en 950 Kv motor, og styring på høyde og sideror. Vingen kan bygges både som V-form eller dobbelt V-form. Den kan bygges som Cabinmodell også. Jeg bygger den originale Pylonmodellen, med dobbelt V vinger. Artig prosjekt i mørke høstkvelder.
    Attached Files
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Skikkelig klassiker. Hyggelig å se at det er folk som fremdeles bygger FF-modeller. Jeg har i mange år vært medlem i Svenska Modellflygares Oldtimer Selskap, SMOS. Der holdes det et stort FF-stevne i Skåne i begynnelsen av august hvert år. Der går det i strikkdrevne-, seil- og frittflygende motormodeller(diesel). Men det kjenner du vel til? Jeg besøker stevnet hvert år, i år med Sigurd Isacsons Nordanvind fra 1945 som jeg bygde i vinter fra originaltegninger. Fint miljø, anbefales!

    Comment


    • #3
      Blir ikke furu tungt da? Trodde det var balsa og finèr som var eneste mulighet.

      @plharby: Jeg har oppretta egen kategori for FF-gjengen.
      Ikke en kjeft har sagt et pip enda

      Friflukt - (MFN) ModellflyNytt.no
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Vill gjetting, men balsa var vel ikke lett til gjengelig "i gamle dager" i motsetning til furu som tross alt fantes overalt.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kyrre View Post
          Vill gjetting, men balsa var vel ikke lett til gjengelig "i gamle dager" i motsetning til furu som tross alt fantes overalt.
          Høres rimelig ut. En annen ting er jo at når man bygger en "åpen" struktur som uansett må trekkes, kan man vel gå noe ned i dimensjon for å utnytte materialstyrken maksimalt. Dvs. bruke slankere lister/pinner i furu sammenlignet med balsa. Men det er sikkert greit å unngå alt for mye kvist i treverket
          Knut

          Diverse fly; de fleste med propell...

          Comment


          • #6
            Gamle EEO sett hadde furulister og mye annet tungt materiale i sine byggesett. Man bygde jo for at de skulle vare
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Reglene i SMOS er at modellene skal bygges i originalmaterialer så langt det går. Isacson bygde i furu fordi tilførsel av balsa var stoppet pga krigen. Balsa var tilgjengelig i siste halvdel av 30-tallet, jeg har selv sett byggesett fra den tiden.
              En furumodell er ikke så tung, dimensjonene er slankere enn med balsa. Kvister er ikke noe problem da spesiell furu brukes. Jeg kjøpte furulister og 1 mm 3-lags x-finer fra en større leverandør her i landet. No big deal!
              Mer arbeid med furu enn med balsa, det forstår man når det skal sages ut over 30 ribber for vinger og ror med løvsag.
              PLH

              Comment


              • #8
                Ja, Arntsen, vi burde få flere innlegg om friflukt-modeller. I utlandet er dette et voksende modellområde igjen, men i Norge ser det ut til å være stille. Kanskje vi er blitt for late, kombinert med mye penger. Da blir det nok fristende å kjøpe seg en RTF-modell i stedet for å bygge fra grunnen av etter gamle tegninger. "Tidsklemma" vet du.
                PLH

                Comment


                • #9
                  Originally posted by plharby View Post
                  Jeg kjøpte furulister og 1 mm 3-lags x-finer fra en større leverandør her i landet. No big deal!
                  Mer arbeid med furu enn med balsa, det forstår man når det skal sages ut over 30 ribber for vinger og ror med løvsag.
                  PLH
                  Hvor kjøper du materialer?

                  Lykke til med vingeribbene Belønningen kommer jo den dagen trekket strammer seg pent over dem

                  Comment


                  • #10
                    Kan jo nevne at det er mulig å få modeller i klassisk stil, men laget med dagens laserskjærings teknologi. Har selv en Bogie 72 fra Mountain Models (ikke den på bildet), fantastisk model, både å bygge og fly.

                    Click image for larger version

Name:	Bogie-Covered-12.jpg
Views:	1
Size:	88.7 KB
ID:	609367
                    Last edited by Kyrre; 08-10-14, 16:38.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by plharby View Post
                      Ja, Arntsen, vi burde få flere innlegg om friflukt-modeller. I utlandet er dette et voksende modellområde igjen, men i Norge ser det ut til å være stille. Kanskje vi er blitt for late, kombinert med mye penger. Da blir det nok fristende å kjøpe seg en RTF-modell i stedet for å bygge fra grunnen av etter gamle tegninger. "Tidsklemma" vet du.
                      PLH
                      Så lenge det er et miljø, så synes jeg de skal profilere seg mest mulig, slik at det øker kjangsen
                      for å gjøre miljøet ENDA større.

                      Nytter ikke sitte på gjerdet og håpe at det skjer noe
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • #12
                        Hei Jamie. Jeg kjøpte furulistene hos Øgrey Hobby i Egersund. De har både balsa flak, lister, samt de samme i furu og et par andre treslag. De anbefales på det varmeste hvis du skal ha materialer.
                        PLH

                        Comment


                        • #13
                          Fin modell på bildet, Kyrre. En skikkelig vintage. Flott bygget! Hvilken modell er det?
                          PLH

                          Comment


                          • #14
                            Morsomt med disse klassikerne. Synd at de blir herpa med en elektromotor når de bør ha en Cox.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by plharby View Post
                              Fin modell på bildet, Kyrre. En skikkelig vintage. Flott bygget! Hvilken modell er det?
                              PLH
                              Som sagt/skrevet, det er en Bogie 72 fra Mountain Models (72 er vingespenn i tommer), og det er ikke min som er avbildet, men her er et klipp av min, samt produsentens egen som er noe bedre filmet. Den finnes forresten i en mindre variant også med vingespenn rett under en meter. Og det er ingenting som blir herpa med elektro motor, dummeste jeg har lest på lenge.



                              Comment

                              Working...
                              X