Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med ASP 61 FS 4-takt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med ASP 61 FS 4-takt.

    Hei. Jeg har en asp 61 4 takt som jeg har litt problemer med. Helt ny plugg. Når jeg holder over innsug med finger og drar rundt propell så blir det ikke tyngere og drar på seg bensin... D blir ikke noe komp som d ble før. Men hvis jeg tar ut pluggen og drammer den i toppen så starter den momentant og da kan jeg fly, men fusker og har skjedd att den stopper også. Kan det være att det er hull på tank/slange eller noe annet. Ser ingen ting galt. Liker motoren så godt så håper jeg får den til igjen. Noen tips?

  • #2
    Det kan jo være så mangt. Men sjekk nå at alt av slanger og tank er tett først. Jeg har flere av den motoren og de går utrolig bra og stabilt. Den eneste feilen jeg har opplevd med 61 motorene er et ventillås som knakk men da stoppet motoren helt.
    Jeg pleier ikke å holde for innsuget når jeg skal starte motorene. Min startprosedyre for ASP 4t motorer er som følgende å slår aldri feil. Gi ful gass, hold for eksosutløpet, kjør motoren med starter et lite øyeblikk til du har trykk i tanken og fuelen kommer frem til motoren. Gassen på høy tomgang og på med gløderen, da bør den starte med en gang.

    Comment


    • #3
      Takker for svar Jeg bruker ikke starter, har aldrig trengt det. Bruker og starte med litt høy tomgang ja. Jeg må nokk feilsøke mere ang luftlekasje noen plass. motoren har gått kansje 100 tanker. Må man justere ventiler på den? Har du gjort det før? Kan vel bli noe tull med komp hvis ventilene er ute av kurs?

      Comment


      • #4
        Ja ventilene må justeres. Etter første literen fuel bør ventilene justeres. Deretter kontrollerer jeg klaringen ca for vær kanne fuel jeg kjører men det er sjelden nødvendig å justere noe særlig. Det er særlig første gangen det er nødvendig å justere en del.
        Om ventilene blir for stramme vil di ikke tette skikkelig og kompresjonen blir dårlig. En risikerer også at eksosventilen brenner seg og da må den slipes for å bli tett. Om ventilene blir for slakke vil du få ventilkakling det er ikke farlig men blir de alt for slakk vi du jo miste effekt.

        Comment


        • #5
          okey, vet du hvor mye klaring det skal være? 0,1mm?

          Comment


          • #6
            Ja 0,1 mm er OK.

            Comment


            • #7
              Supert. Da kan jeg følge denne? Jeg mangler en skrue på topplokket på ventilhuset, har det noe og si?

              Comment


              • #8
                Ja det var jo en grei instruksjonsvideo. Når du først har av dekslet så sjekk samtidig ventillåsene. På 61 motorene er det bare en seigering som låser ventilspindelen og jeg har opplevd at de knekker etter noen hundre turer.

                Comment


                • #9
                  Oki Men jeg mangler en skrue på topplokket på ventilhuset, har det noe og si funksjonsmessig når motoren går?

                  Comment


                  • #10
                    Nei på 61 motoren som ikke har veivhusavluftingen inn i insugsmanefoilen betyr ikke noe.

                    Comment


                    • #11
                      Hei igjen Nå har jeg fått justert ventilene og nå er den helt super igjen Det var iallefall 0,5mm åpning på de. Så brukte 0,1mm shim så den gikk lett og da startet den med en gang! Tusen takk for hjelpen (Y) Men nå er begge gjengene dradd ut på topplokkdekselet, har det noe og si om jeg flyr uten dekselet så ventilene er åpen?

                      Comment


                      • #12
                        Nei det går sikkert helt fint å fly uten vippetøysdekslet på den motoren.

                        Comment

                        Working...
                        X