Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor 50 Pitch & ATV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor 50 Pitch & ATV

    Jeg har fikset Raptor 50ien min etter lettere krasj, og tenkte jeg skulle sette den opp "snillere" enn den har vært. Dette skulle være enkelt iflg brukermanual. Jeg vet ikke hvordan det er med andre helier, men Raptoren har en skala på siden (se bilde) hvor man kan se pitch og bruke denne som en veileder på hvordan man ønsker at bladvinkelen skal være. Jeg tenkte at dette grei skuring......
    Det står at man skal bruke ATV funksjonen på radioen for å få det utslaget på skalaen man ønsker. Jeg tenkte ATV var det samme som å sette maksutslaget (endpoint) på servoen men den lar seg ikke justere så mye som jeg trenger for å begrense utslaget. Er det noen som kan fortelle meg hva ATV er og hvordan jeg kan sette dette iht manual?

    Click image for larger version

Name:	2014-10-01 20.18.09.jpg
Views:	1
Size:	183.4 KB
ID:	636791
    Øystein Solvang Randen
    Røyken og Hurum modellflyklubb

    Menneskelig svikt er utelukket!

    Align T-Rex 700N Pro FLB;Align T-Rex 700N Blackshark III; TT Raptor 50 Titan; TT Raptor 50 Titan FBL; TT Raptor X50; Align T-Rex 500DFC; Align T-Rex 450L Dominator; TT Minititan 325 SE; Align T-Rex 150DFC; Gaui 500X; Tensho CK250; Domino 40.; Raven 40; STM Acrobat; Top RC Blazer

  • #2
    Bruk heller dual rate på radioen for å gjøre helikopteret snillere. ATV er vel det som Futaba kaller "end point values", altså maks-utslagene på hver kanal.

    Man bruker helst subtrim + end points for å sette opp maks-utslagene som helikopteret kan håndtere, og så bruker man dual rate for å gjøre helikopteret snillere. Sett f.eks. dual rate til 70%, og så kan du øke det etterhvert som du blir flinkere. Du kan også velge mellom f.eks. 70% og 100% dual rate med en bryter på radioen.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Ja, jeg kjenner til DR og har forsåvidt satt ned verdiene. Men uansett så får ikke jeg justert endpoint på radioen så mye at det matcher skalaen på heliet. Jeg forsøkte å forandre verdiene her men det gjorde minimale forskjeller......
      Ja, da skal jeg ut i dag og prøve igjen! Vi ses i en annen tråd i kveld Jotto! Skal ikke si hvilken......
      Øystein Solvang Randen
      Røyken og Hurum modellflyklubb

      Menneskelig svikt er utelukket!

      Align T-Rex 700N Pro FLB;Align T-Rex 700N Blackshark III; TT Raptor 50 Titan; TT Raptor 50 Titan FBL; TT Raptor X50; Align T-Rex 500DFC; Align T-Rex 450L Dominator; TT Minititan 325 SE; Align T-Rex 150DFC; Gaui 500X; Tensho CK250; Domino 40.; Raven 40; STM Acrobat; Top RC Blazer

      Comment


      • #4
        Nå er vel den pitch-skalaen på de gamle Raptor-rammene kjent for å være mer misvisende enn til nytte.
        Hva med å justere inn +/- 9 grader med en separat pitchmåler og heller bruke en pitch-kurve som er litt flatere på midten?

        Comment


        • #5
          Adjustable Travel Volume a.k.a. End Point Adjustment (ATV/EPA)
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Pich må du måle på bladene. Det mest ryddige er å sette opp et symmetrisk oppsett. Alt 90 grader i midten og null grader pich. Sett atv så du får 10 grader pich hver vei. Så setter du opp kurver, slik at du har 0 i midten og 10 grader hver vei i idle up, samme i throttle hold (man burde ha 12 grader på topp der, jeg løser det ved og kjøre 120% på toppen av pich kurven),i normal skal man hovre i midten av stikka, altså ha 5 grader der. Så i normal har jeg -5 i bunn, +5 i midten og +10 i toppen. Så må man glatte ut kurvene i mellom punktene. Gjerne ha lav stigning rundt midten, for og få den snillere som du sier. Jeg kjører også en "normal vind" setting der jeg har brattere kurve rundt midten, for og ha mer og jobbe med når modellen hopper i vinden.
            -Futaba 14 MZ
            -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
            -Robbe Futura Nova
            -Robbe Futura Contest
            -Schlüter Champion
            -Schlüter Mini Boy
            -Schlüter DS22
            -Century Ninja ProMaster
            -TSK Mystar 46
            -X-Cell 40
            -Ikarus Piccolo
            -ZN Line Synergy
            -BVM Aggressor
            -Cheveron 60 på flotører
            -Yoshioka Model Factory Viking 40
            -Donut models Nexus
            -noen biler og båter

            Comment


            • #7
              Siden jeg la ut denne tråden har jeg koblet et par småting som jeg ikke tenkte på da. Er jo nybegynner fortsatt og mangler litt kunnskap her og der. Etter at jeg satte opp Raptoren sist så hadde jeg en ny "uheldig hendelse". Da hadde jeg fullt utslag på pitchkurven (-12/12) i hover. Var litt uvøren på stikka når jeg satte den ned og landingen ble noe brutal pga bladvinkelen. Da gikk vel lyset opp for meg at jeg måtte sette ned vinkelen i pitchkurven på radioen og ikke på endpoint, DR eller noe annet. Når jeg satte opp -20% i bunnen gir det en vinkel på -2. 80% på topp gir rundt vinkel +10. Vinklene er målt på rotorblad.
              Har hatt diverse andre problemer etter siste krasj i høst så jeg har ikke fått alt opp og stå. Har hatt delebyttefest uten å bli kvitt en vibrasjon i rotor. Nå har jeg byttet ut hele rotoren med en nyoppsatt. Skal ut og testfly i morgen (igjen).......
              Øystein Solvang Randen
              Røyken og Hurum modellflyklubb

              Menneskelig svikt er utelukket!

              Align T-Rex 700N Pro FLB;Align T-Rex 700N Blackshark III; TT Raptor 50 Titan; TT Raptor 50 Titan FBL; TT Raptor X50; Align T-Rex 500DFC; Align T-Rex 450L Dominator; TT Minititan 325 SE; Align T-Rex 150DFC; Gaui 500X; Tensho CK250; Domino 40.; Raven 40; STM Acrobat; Top RC Blazer

              Comment

              Working...
              X