Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tensho ACRO speed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tensho ACRO speed

    Som et supplement til affas tråd: Test: Tensho Vectored ACRO ARF fra Elefun - (MFN) ModellflyNytt.no , tenkte jeg at det kunne passe å slenge på en mini-omtale av søstermodellen: Tensho Speed ACRO ARF. Tensho ACRO finnes nemlig i to utførelser; VECTOR versjonen med thrust vectoring (dreibar nese), og SPEED versjonen med mulighet for drift på både 3s og 4s batterier.

    Egentlig skulle jeg ikke kjøpe noe nytt fly i det hele tatt (noen som kjenner seg igjen her..?), men samtidig har jeg ønsket meg et allroundfly, som kan være med uansett om jeg skal ut å fly seilfly eller motorfly. Noe som kan kastes i gang, og landes på de fleste striper. Gjerne noe som tåler litt vind, og som ikke tar mye plass i bilen. ACRO'en så ut til å passe godt inn i den rollen, og dermed ble det handel.

    Affa har beskrevet montering i sin tråd, og ettersom de to modellene ser ut til å være svært like (med unntak av thrust vectoring funksjonen selvsagt), er det ikke noe poeng i å dvele mer ved monteringen. Sett i tre skruer, skru til en link, og that's it. Radio oppsett er helt standard; jeg valgte å sette opp min med de to balanseror servoene på hver sin kanal.

    Speed utgaven kan som nevnt brukes både med 3s og 4s, og det følger en 6x5 propell for 3s, og en 5x5 for 4s. Jeg har så langt bare fått testet 3s. Apropos propell; i den ellers så detaljerte manualen står det ingenting om balansering av propell. Det burde det gjort, selv om de fleste av oss forhåpentlig vet at propeller skal være i balanse. Denne maskinen har ganske friskt turtall, og avbalansert propell er derfor ekstra viktig. Propellen som fulgte med mitt fly var i hvert fall ikke i balanse, og det ble veldig klart om jeg prøvde å bi mer enn halv gass. Altså: balanser propellen først som sist.

    Med balansert propell, nullstilte ror, og ikke minst ror om gikk riktig vei, var det bare å gi litt over halv gass og sende i vei modellen med et litt bestemt kast. Ikke nødvendig med noe olympisk spydkast, men modellen flyr ikke ut av hånden helt av seg selv heller. Med anbefalt CG flyr modellen rent og pent uten noe tull. Fikk prøvd flyet i noen moderate vindkast, og det fungerte veldig bra; flyet har såpass fart og tyngde at det nok tåler en god del. Stabil og fin, med ganske så aksiale roller. På 3s får flyet grei fart, men er ikke noe villdyr. Bra skyv gir store fine looper og høye stallturns. Landing er grei skuring, bare vær obs på at flyet flyter godt, så enden på stripa kan komme litt brått på før man blir kjent med modellen. Strømtrekk har jeg ikke målt ennå, men med litt blandet gassbruk, virker flytider på rundt 5 minutter fornuftig. Dette med 3s 2100 mAh batteri og medfølgende 6x5 propell.

    Inntrykket så langt er at dette er en velbygd sak som er godt avstivet, spesielt til EPO (eller noe i den retning) å være. Oppfører seg meget pent i lufta, og gir bra med fart for en rimelig penge. Neste post på programmet blir naturlignok å teste motoren på 4s, må bare få tak i et passende batteri først...
    Attached Files
    Last edited by Tipstall; 04-10-14, 23:21.
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

  • #2
    Kan jo slenge på litt om rorutslag og den slags også. Manualen anbefaler et sett med utslag for både high og low rates. Med linker i standard posisjon (dvs. slik de er montert fra fabrikk, eller slik manualen anbefaler), ender man opp på de anbefalte high rates med 100% servoutslag, med unntak av sideroret som gir litt mindre. For flyging på 3s synes jeg at high rate på balanseror og low rate på høyderor passer fint. Low rate på balanseror gir litt trege roller. For normal flyging er det ikke noen vits i å ha noe stort høyderorutslag synes jeg. Dette er ingen 3D modell som skal flys med høy nese. For spinn og den slags er det nok greit med litt ekstra utslag på høyderoret.

    Så får vi se hvordan tingene arter seg på 4s og mere fart.
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment


    • #3
      Så har Acro'en omsider vært i lufta med 4s. Innimellom regnbyger, og under en skyet og ganske disig himmel,fikk jeg klemt inn et par turer. Jeg brukte den medfølgende 5x5 propellen som er beregnet for 4s pakker. Sammenlignet med 3s (da med den originale 6x5 propellen) blir det helt klart mer fart, og også bedre skyv. Nå fikk jeg ikke prøvd spesielt høye vertikaler eller store looper i dag, rett og slett fordi modellen raskt forsvant ut av syne i disen, men slike manøvre virket helt klart mer uanstrengte, med mer tilgjengelig trøkk, sammenlignet med 3s. Så jeg vil nok si at denne trives best på 4s pakker, selv om den flyr helt greit på 3s også. Det er ikke nødvendig å fly på full gass hele tiden heller, og flyet håndterer lavere fart veldig bra. Omtrent halv gass på en 4s pakke gir fin cruising speed.

      Flyet glir godt, spesielt med tanke på at det er en EPO maskin med fast propell. Her er det bare å kutte gassen i god tid før landing, ta en god, vid runde for å blø av farten, og så gli inn. Som nevnt i første post flyter modellen laaaangt, så selv om den befinner seg bare en halvmeter over bakken, betyr ikke det nødvendigvis at den finner det for godt å sette seg nedpå med det aller første. Spoilerons for å kverke litt løft kan sikkert være lurt.

      Som nevnt tidligere er det selvfølgelig viktig at propellen er avbalansert, men pass også på spinneren. Slike små, spinkle plastspinnere er det fort gjort å dra litt skjeve med montering, og alle slike ubalanser merkes veldig godt med økende turtall! Mye mulig at jeg bytter ut spinneren med en litt mer solid, stabil sak.

      Et 4s batteri på rundt 2200 mAh fyller godt opp inne i kroppen. Det er god plass i lengden, men stort sett hele tverrsnittet inne i kroppen fylles opp av batteriet. Batteriet havner ganske langt bak (under vingen), og for å få satt pakken inn må jeg løsne på både mottager og ESC, slik at batteriet første kan senkes ned i kroppen, for deretter å skyves bakover. Å sette inn batteriet i noen særlig vinkel, hverken horisontalt eller vertikalt, er det rett og slett ikke plass til.

      Summa summarum; morsomt og velflygende fly, med bra fart og fine, nøytrale flyegenskaper. Flyet er godt bygget, og jeg har ingenting å utsette på kvaliteten så langt.
      Knut

      Diverse fly; de fleste med propell...

      Comment

      Working...
      X