Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brian Taylor - Hawker Tempest Mk. V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brian Taylor - Hawker Tempest Mk. V

    Vet ikke om det er av interesse for andre men jeg tenkte jeg kunne legg ut litt info mens byggingen av Tempest'en pågår. Vil nok i hovedsak postet på RCG tråden Brian Taylor - Hawker Tempest Mk. V build - RC Groups men kan jo ikke skade å poste litt her på MFN også..

    Tempest er et modell jeg lenge har ønsket å bygge og har for flere år siden gått til anskaffelse av tegninger fra flere designere. Har i utgangspunktet lyst å bygge Sepp Uiberlacher's på 208cm vingespenn, men fant ut at det kanskje kunne være bedre å begynne med en litt mindre versjon på 156cm. Planen er å ha den ferdig til skalasesongen begynner igjenn neste vår/sommer siden jeg definitivt trenger en mer skalakorrekt model en Goldberg Ultimaten som skåret dårligst i F4H på statisk i år.

    Har ikke helt bestemt meg for hvilket fargeskjema det blir enda, men jeg heller med NV778 i kamo slik som den så ut før Hendon museet malte den om i Target Tug fargene og hang den fra taket (helligbrøde) . En annen mulighet er å bruke EJ693 som er under restaurering av Kermit Weeks da den har litt finere farkeskjema/dekor.
    Click image for larger version

Name:	abb01.jpg
Views:	1
Size:	221.2 KB
ID:	636815

    Orginalt skal horisontal stab'en lages som to halvdeler og limes sammen etter planking. Dessverre er jeg sikkert for hard på hånden så ribbene hadde en sterk tendens til å skille seg fra LE. Etter et par forsøk ga jeg opp...
    Click image for larger version

Name:	re_IMG_1400.JPG
Views:	1
Size:	193.0 KB
ID:	636816

    .. og endte derfor opp med å skjøre nye ribber og lime sammen stab'en som en hel del.
    Click image for larger version

Name:	re_IMG_1401.JPG
Views:	1
Size:	206.8 KB
ID:	636817Click image for larger version

Name:	re_IMG_1402.JPG
Views:	1
Size:	214.1 KB
ID:	636818

    Høyderorsflaten fulgte også samme prinsipp med to halvdeler som limes sammen etter planking. Denne var litt enklere å få til å henge sammen så her fulgte jeg tegningen. Planket en av delene, mens den andre vil bli planket når alt av ror, plassering og tilpassing på kropp osv er avklart.
    Click image for larger version

Name:	re_IMG_1407.JPG
Views:	1
Size:	197.3 KB
ID:	636819

    Kropp bygges opp av 6mm lister og noe balsaflak. Dessverre gikk den lokale Smallsize buttikken tom for 6mm flak så jeg endte opp med å kjøpe 8mm og pusse ned.
    Click image for larger version

Name:	re_IMG_1415.JPG
Views:	1
Size:	199.1 KB
ID:	636821Click image for larger version

Name:	re_IMG_1417.JPG
Views:	1
Size:	201.7 KB
ID:	636822
    Attached Files

  • #2
    Tror jeg hadde gått for Kermit Weeks kjerra da det blir bilder i bøtter og spann fra den, men det er nå bare meg. Har sjøl aldri vært med i skala konkurranser før men... sikter meg inn på 4H med diverse kjerrer jeg prøver å få til. Har jo fått med meg at statisk er hele 6meter unna så noe betalt for nagler skruer og paneler får man jo ikke, men jeg synes det er tøft og artig med dem da. Følger med videre. Tvi tvi !

    Comment


    • #3
      Statisk er vel 5m om jeg ikke husker helt feil, så noe nagler kan nok sees derfra også Ulempen med å vente til EJ693 er ferdig et at det trolig tar lengre tid enn jeg har lyst å vente. Får se hva jeg kan finne av "offentlig" dokumentasjon da F4H/C tillater bruk av tegninger for å bedømme farger osv, men det er nok enklere å få gode poeng om man har fotografier vil jeg tror.

      Comment


      • #4
        5 m er jo nærmere Kanskje du finner noe som kan brukes. Holder nok en knapp på fotografier jeg også uten at jeg har noe peiling på det. Man kan vel legge ved flere fotografier i tillegg til 3 plan skissene har jeg forstått det som.

        Comment


        • #5
          Litt progresjon. De to kroppsidene henge nå sammen. En ide er også klar på hvordan noen av komponentene skal monteres i kroppen. Mulig jeg senker batteriet enda lengre ned i kroppen, men det får vi se litt underveis. Mating av batteri blir fra toppen av kroppen - noe uskala men det er ikke så mange alternativer. Høytalere for lydanlegges blir trolig montert i bunn av cowling en som peker ut mot radiatoren og en som peker ut bakover under vingen.
          Click image for larger version

Name:	re_IMG_1429.JPG
Views:	1
Size:	175.8 KB
ID:	609484Click image for larger version

Name:	re_IMG_1439.JPG
Views:	1
Size:	199.7 KB
ID:	609485

          Neste utfordring nå er å få til en god og "trang" løsning for sideror og høyderors hengslingen. Det er lagt opp til at man skal bruike 1.6mm piano tråd som går gjennom messing rør stubber og plywood feste i staben. Problemet et er finne pianotråd og messing eller annet materiale som ikke lager masse slark. Alt av rør jeg finner har enten litt for liten eller stor innerdiameter. Noen som har noen gode forslag?
          Click image for larger version

Name:	re_IMG_1445.JPG
Views:	1
Size:	168.0 KB
ID:	609486

          Comment


          • #6
            Er helt fantasiløs nesten når det gjelder hengsler. Bruker Robart pinnehengsler på alt mulig, selv det som skal være skala. Det går å få til riktig dreiepunkt etter hva jeg har erfart. Ingen av mine har streiket noen gang. Sikkert derfor jeg er fans av dem...

            Comment


            • #7
              Hengslene er løst Etter tips kontaktet jeg Nortrading på Mysen som hadde 2mm karbonrør med 1mm innvendig diameter. Så da blir det 1mm piano tråd for hengsling.

              Har et ønske om å få laget til halehjul retract. Dessverre er det hverken mye plass eller særlig med kommersielle produkter som passer. Tempest'en har et halehjul som går framover noe som kompliserer det hele litt. Fant et par varianter som jeg dessverre ikke klarer å se at jeg fpr plass till. Sepp Uiberlacher 1/8 Tempest tegning har et konsept som er velding enkelt som jeg håper å få plass til i min også. Laget til en lego versjon for å se hvordan det ville funke. Neste steg blir å få laget til et 3D print av festebrakketten (noen som tar 3D print jobber??)
              Click image for larger version

Name:	re_IMG_1455.JPG
Views:	1
Size:	189.1 KB
ID:	609540Click image for larger version

Name:	re_IMG_1456.JPG
Views:	1
Size:	188.2 KB
ID:	609541Click image for larger version

Name:	TailWheelBlock.png
Views:	2
Size:	8.5 KB
ID:	609539

              Bygging av høyderor er startet.På tegningen er det brukt to 9,5mm balsa flak laminert. I short-kit'et fra Traplet kom disse med en total vekt på ca 40 gram. Siden jeg ønsker å holde vekten nede prøver jeg å lage egne med 0.4mm finer og 2mm balsa spant.
              Click image for larger version

Name:	re_IMG_1461.JPG
Views:	1
Size:	189.7 KB
ID:	609542

              Henslene er laget av 3mm finer med 2mm karbonrør.
              Click image for larger version

Name:	re_IMG_1462.JPG
Views:	1
Size:	177.9 KB
ID:	609543Click image for larger version

Name:	re_IMG_1465.JPG
Views:	1
Size:	178.1 KB
ID:	609544
              Til kontrollhornet for høyderor kjøpte jeg inn et ferdig produkt. Dessverre viste denne seg å være litt i korteste laget siden det kun var ca 1 cm som ville stikke inn i selve rørflaten etter at det var bøyd, noe jeg ikke var helt komfortabel med. Pratet litt med en god venn som kunne hjelpe til med å sølvlodde et kontrollhorn for meg. Dessverre var det jeg hadde av pianotråd for mykt til å brukes så jeg fant ut at jeg kunne forlenge endene på den jeg hadde med 3mm karbonrør. Så slik ble det...
              Click image for larger version

Name:	re_IMG_1466.JPG
Views:	1
Size:	185.0 KB
ID:	609545Click image for larger version

Name:	re_IMG_1467.JPG
Views:	1
Size:	177.3 KB
ID:	609546Click image for larger version

Name:	re_IMG_1469.JPG
Views:	1
Size:	183.3 KB
ID:	609547Click image for larger version

Name:	re_IMG_1470.JPG
Views:	1
Size:	186.2 KB
ID:	609548

              Vekten så langt før pussing, planing og trimror er på 33gram. Regner med at en ender rundt 30-33 gram totalt når det er ferdig. Hadde jeg gått for helplank ville jeg trolig endt opp med ca 47 gram totalt.
              Click image for larger version

Name:	re_IMG_1471.JPG
Views:	1
Size:	171.4 KB
ID:	609549Click image for larger version

Name:	re_IMG_1474.jpg
Views:	1
Size:	74.2 KB
ID:	609550Click image for larger version

Name:	re_IMG_1475.JPG
Views:	1
Size:	193.8 KB
ID:	609551

              Comment


              • #8
                Sideror

                Jeg har vært treng med å oppdatere denne tråden da mesteparten foregår på RCG.. men her kommer nå noe iallfall..
                Click image for larger version

Name:	re_IMG_1480.jpg
Views:	1
Size:	74.9 KB
ID:	610684
                Click image for larger version

Name:	re_IMG_1484.JPG
Views:	1
Size:	174.8 KB
ID:	610683

                Sideroret er bygget rundt 0.4mm finer med 2mm balsa spanter. Hengsling blir gjort på samme måte som med høyderoret, 2 mm karbonrør og 1,1 mm pianotråd. Trimror vil bli skåret ut senere.

                Comment


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	re_IMG_1486.JPG
Views:	1
Size:	186.9 KB
ID:	610685Click image for larger version

Name:	re_IMG_1487.JPG
Views:	1
Size:	180.6 KB
ID:	610688Click image for larger version

Name:	re_IMG_1494.JPG
Views:	1
Size:	189.0 KB
ID:	610686Click image for larger version

Name:	re_IMG_1495.jpg
Views:	1
Size:	77.9 KB
ID:	610687
                  Brukte PCB/print kort for selve hengslepunktet i horisontal stab i stedet for 3mm finer. For å få en fin passform i det øverste hengslepunktet laget jeg et lite laminat med 2 mindre PCB biter limt på hver side av. Da er det liten eller ingen slark opp/ned i sideroret.

                  Comment


                  • #10
                    Laminat av 2 lag glassfiber og et lag karbonfiber duk or litt epoxy. Dette vil bli bruk for rorhorn.
                    Click image for larger version

Name:	re_IMG_1504.JPG
Views:	1
Size:	219.3 KB
ID:	610692
                    Siden hengslene på Tempesten skal være sjult får stab'en en liten "lippe" i tillegg til litt "utgraving" av balsa. Ikke vakkert, men side det ikke er synlig når modellen er ferdig spiller det liten rolle.
                    Click image for larger version

Name:	re_IMG_1509.jpg
Views:	1
Size:	66.0 KB
ID:	610690Click image for larger version

Name:	re_IMG_1505.JPG
Views:	1
Size:	198.4 KB
ID:	610691Click image for larger version

Name:	re_IMG_1510.JPG
Views:	1
Size:	198.5 KB
ID:	610689

                    Comment


                    • #11
                      Dette er interessant . Artig og kreativt hva dere finner på av løsninger. Følger med her.

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	re_IMG_1511.JPG
Views:	1
Size:	218.4 KB
ID:	610695Click image for larger version

Name:	re_IMG_1512.JPG
Views:	1
Size:	212.5 KB
ID:	610694Click image for larger version

Name:	re_IMG_1517.JPG
Views:	1
Size:	216.1 KB
ID:	610693
                        Rorhorn for sideror. Siden lamineringen kom ut som 0.91mm limte jeg sammen 3 lag og skar til noe som ligner orginalen (med litt mye fantasi). Kunne trolig klart meg med 2 lag så det er mulig jeg gjør om på dette senere.

                        Comment


                        • #13
                          Click image for larger version

Name:	re_IMG_1514.JPG
Views:	1
Size:	177.9 KB
ID:	610696Click image for larger version

Name:	re_IMG_1599.JPG
Views:	1
Size:	202.8 KB
ID:	610697
                          Høyderor ferdig planket med 1.5mm balsa. På orginalen er det kun det ytterste hengslepunktet som er åpent i selve rorflaten, så det innerste hengslepunktet på hver side er fylt igjen med litt balsa. Trimror vil også her blir lagt til litt senere...

                          Comment


                          • #14
                            Slikt liker vi. Er selv en som ikke kommenterer så mye underveis men det betyr ikke at jeg ikke er interessert og følger med
                            👍😉
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Helt enig med affa her. En liten tilbakemelding til byggern er helt sikkert godt likt og gir motivasjon til fler innlegg.

                              Comment

                              Working...
                              X