Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av F3A modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av F3A modell

    Hei hei

    Har tenkt å begynne å fly litt F3A, har flydd 3-4 år med fly som er ett til to hakk over trainer fly i størrelse opp til 60 size.
    Har lyst til å prøve noe som er litt større og med bensin. Noen forslag ?

    Kom over denne modellen: Protech Tojeiro 120
    Teknisk hobby


    Protech Tojeiro 120 F3A ARTF - T0407


    Tojeiro er en aerobatic F3A-modell som er konstruert av 3 medlemmer av det belgiske F3A World Championship team. Modellen er konstruert for å tilfredstille de høyeste krav til dagens F3A konkurranser.
    Symmetriske profiler som er modifisert og videreutviklet for ekstreme flymønste.
    Skoget har stor overflate for bedre å utføre "knivsegg" manøvre.
    Produsenten er overbevist om at denne modellen bygd i lettvekt balsa og finer, vil utkonkurrere alle tilsvarende modeller lagd i komposittmateriale, når det gjelder vekt, styrke og presisjon.


    Tekniske spesifikasjoner:
    - vingespenn: 1830 mm
    - lengde: 1999 mm
    - Vingeareal: 67 dm2
    - vekt: 4500 gr

    Settet består av:
    Ferdig spantbygd balsa og finer kropp og haleflater. Balsaplankede styrofoam vinger , alt trekt med Oracover polyester film. Ferdig lakkert glassfiber motorcowling og hjulkåper. Fiberglass understell, hjul, fueltank med fittings, motorbukk, alle nødvendige smådeler samt byggebeskrivelse.

    Du trenger i tillegg:
    - Motor: 120-160, 2-takt eller 24cc bensin
    - Radio: 4-kanaler programerbar med 5 stk servoer (min 4,0kg) og mottaker




    Hadde da tenkt å sette inn en bensin motor på rundt 25cc.

    Noen som har noen erfaringer med denne eller generelle kommentarer til en nybegynner i F3A?
    Stein-Vidar

    TWM Groovy 50 3D, O.S MAX .65AX / Seagull MaxiLift, OS 33cc/ Multiplex Easy Glider Pro / Grafas Maxi F5J / Aspire F5J og F3J / Tragi 801X F5J / Tragi 801X F3J / Tragi 802EV F5J / Pike Perfection C80 F3J
    Futaba 14SG

    Røyken & Hurum Modellflyklubb

  • #2
    Den flyr bra og som en F3A trainer for Sport eller Nordic programmet så er den absolutt egnet. Vær obs på at det er støybegrensning på F3A stevner og at du da demper en eventuell bensinmotor godt. Det finnes en egen tråd på RC Universe angående bensinmotorer og F3A. Let's gasify a Vanquish - RCU Forums

    Dette er ett relativ gammelt design - men går absolutt ikke ut over flyegenskapene.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Det er vel mye enklere å få til akseptabelt lydnivå om du monterer en OS 200 4t eller aller helst en YS med hatori eksos. I tillegg går disse mye bedre en disse små bensinmotorene. Om du skal gå for bensinmotor ville jeg valgt en 32 cc motor med skikkelig canister. DLA, DLE og Tørnegy er samme motoren og fungerer bra til liten bensinmotor å være.

      Comment


      • #4
        Originally posted by bardp View Post
        DLA, DLE og Tørnegy er samme motoren og fungerer bra til liten bensinmotor å være.
        Sorry om jeg kupper tråden, men det her er jo helt riv ruskende galt. DLA ble startet av en som tidligere jobbet hos DLE. Det verserte en del rykter at DLA fikk delene fra samme fabrikk som DLE, men det stemmer ikke. DLE gikk tidligere bare under "DL", noe som har lagd litt forvirring rundt navnet.

        Turnigy er en typisk kinakopi av en kinamotor (selv så dumt det høres ut...) og detter fra hverandre om du ser stygt på den.
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #5
          Vurder følgende før du bestemmer deg:
          - Det begynner å bli veldig mange plasser nå hvor du ikke kan fly med forbrenningsmotor, eller hvor du har begrensning på tidene du kan fly.
          - Fly med forbrenningsmoter er vanskelig å selge brukt. De fleste som driver med F3A vil bare ha elektrisk drift. Om du får solgt i det hele tatt blir de mot en mye lavere pris en en elektrisk modell.
          - Forbrenningsmotor er mindre pålitelig, og mer kluss. På de konkurranse jeg har vært med på har det vært en del problemer (resulterende i skade eller avbrytte omganger) med de deltagere som fløy med forbrenningsmotor. Men det må sies at det er 1-2 personer som aldri har problemer.
          - Se på en Sebart Wind 50E. Den er ypperlig å fly, rimelig, og drar deg fint til det middelste nivået (Nordic).

          Lykke til med valget!

          Comment


          • #6
            Turnigy er en typisk kinakopi av en kinamotor (selv så dumt det høres ut...) og detter fra hverandre om du ser stygt på den.
            Har nå både DLA Og Turnegy 32 cc og de er helt like og går helt likt. Delene passer om værandre så hvilken men velger tror jeg ikke spiller noen rolle. Har ikke klart å merke noen forskjell på disse. Hadde tidligere en DLA 56 og når jeg trengte nyt veivhus til den kjøpte jeg et til en DLE som passet perfekt
            Last edited by bardp; 27-10-14, 07:25.

            Comment


            • #7
              Ser ulempene med forbrenningsmotor [emoji53] skal se litt på alternativene.
              Har lagt merke til at Torjeiro'n ser litt retro ut men flyr den like bra som dagens desig?


              Wind 50E er nevnt, noen andre som bør nevnes?
              Husk at det er første "virkelige" F3A maskinen som skal kjøpes inn
              Stein-Vidar

              TWM Groovy 50 3D, O.S MAX .65AX / Seagull MaxiLift, OS 33cc/ Multiplex Easy Glider Pro / Grafas Maxi F5J / Aspire F5J og F3J / Tragi 801X F5J / Tragi 801X F3J / Tragi 802EV F5J / Pike Perfection C80 F3J
              Futaba 14SG

              Røyken & Hurum Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Støy er jo kun et problem med 2t bensinmotorer. En YS med hatori eksos bråker ikke mer en et elektroopsett.

                Comment


                • #9
                  Alternativt er å kjøpe brukt. F3A flygere er stortset rolige, syndige flygere så modeller holder veldig lenge.

                  Du får tak i en gammel men god model på bruktmarkedet for 7-8 tusen (med motor/ESC og servoer). Strøken koster nok nærmere 10-12 tusen tror jeg. 5 sett med batterier koster 2500-5000, så det blir nok 2 ganger prisen sammenlignet med en Wind 50, men da har du en full-size.

                  For å begynne met F3A er en full-size overkill, men størrelsen hjelper når det blåser.

                  Comment


                  • #10
                    Først og fremst så er det artig for oss som holder på med slikt å høre at det er flere som ønsker å forsøke seg på denne typen flyving. Når det gjelder modeller så er det ikke uten videre enkelt å komme med 'riktig' anbefaling uten å kjenne bedre til erfaringsgrunnlag og ferdighetsnivå. Det som er ideelt for en er ikke nødvendigvis riktig for en annen pilot. Jeg tror også det er fornuftig å ikke stresskjøpe, vi går mot en årstid med lavere aktivitetsnivå. Mitt råd er at du tenker deg litt om, gjerne beøker noen, eller får besøk av noen som har litt erfaring (helst på en flyplass med flyving). Ha som målsetting å ha noen klart til Mars/April, så igjen ikke stresskjøp. Tojero'en er relativt gammel og var vel ingen storslager selv da den kom på markedet (tror den var ganske tung også, mere enn hva reklamen sier). Man ser at Greatplanes har lansert en ny mellomstor intro-modell for denne typen flyving kalt Sequence 120. Den ser lovende ut, og er laget slik at den egner seg både for elektro og forbrenningsmotor. Ta en titt her : Great Planes RC Products | Horizon Hobby. Jeg vil tro at den dukker opp hos de fleste forhandlere av Greatplanes i løpet av vinteren.
                    Uansett; lykke til og håper vi sees.
                    Last edited by ofremmi; 27-10-14, 10:45.
                    www.ofremmi.info

                    Comment


                    • #11
                      Kanskje denne kan være noe for den som kjøper den

                      Usjda
                      Audun Johnsrud
                      Nittedal - HMFK

                      * Flyr divserse planker og noen visper.
                      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                      Comment


                      • #12
                        Denne kunne vel kanskje vært et alternativ om du skulle få lyst på å fly med batteri. Har ingen personlig erfaring, men leser på nettet at folk er fornøyde med den.

                        Comment


                        • #13
                          Hallo,
                          Jeg støtter Ola på det med stresskjøp... Bli litt kjent med hva folk flyr med osv.
                          Det at elektro sakte med sikkert "tar over" konkurransearenaen er ingen hemmelighet. Selv solgte jeg nettopp min trofaste konkurransemodell med YS170CDi. Har stor-kost meg med forbrenningsmotor, men det er noe mer vedlikehold for å få det til å være pålitelig. Ytelsesmessig er det vel hipp som happ.
                          Dersom mengdetrening er poenget ville jeg kanskje satset på en 2-takt. En eldre maskin med Os140 med bra oppsett får du MYE glede av. Ingen problemer å få 10-15 flighter på en dag på stripa.
                          Elektro funker nesten uansett - hver gang. Enklere, men batterier må lades. Har dere 220V tilgjengelig på stripa er det ingen problem.
                          Uansett; Jeg ville vurdert sterkt en litt eldre, brukt F3A-modell. Da får du mye for pengene og en modell du kan lære masse på. En slik komplett modell bør ligge på alt fra 3-4000 til ca.10.000kr avhengig av alder og tilstand. Se etter f.eks ZN Line Xigris, Oxalys / Synergy / Alliance, CA Genesis eller noe i den duren... El eller Nitro. Husk at YS krever vedlikehold.

                          Tojeiro er nok "helt grei", men ikke noen super-modell. Billig er sjeldent suvverent i denne "bransjen". Og det er svært få som har klart å bruke bensinmotor i F3A med noe særlig hell.

                          Lykke til, og jeg håper vi sees jeg og! Ta sikte på å kom på Vingtors' Patternweekend på vårparten
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment


                          • #14
                            Takk for mange fine innspill, skal bruke vinteren til å se om det dukker opp noe
                            Stein-Vidar

                            TWM Groovy 50 3D, O.S MAX .65AX / Seagull MaxiLift, OS 33cc/ Multiplex Easy Glider Pro / Grafas Maxi F5J / Aspire F5J og F3J / Tragi 801X F5J / Tragi 801X F3J / Tragi 802EV F5J / Pike Perfection C80 F3J
                            Futaba 14SG

                            Røyken & Hurum Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              har en ny sebart wind 110s . som flyes på 6s. axi motor, jeti esc, falcon 19*12 v2 f3a propell.. drar ca 1600w. så trur det funger bra. falcon spinner. vurderer nå å selge den, om du er int?

                              Comment

                              Working...
                              X