Announcement

Collapse
No announcement yet.

BVM T33 Thunderbird

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BVM T33 Thunderbird

    Jeg har nettopp kjøpt meg en key-ready BVM T33 Thunderbird. Modellen er strøken og kjempefint bygd. Det sitter montert en jetcat p80se turbin m\kerostart som skulle gi mer enn nok power. Vet denne flyr fint med en 6kgs turbin, men denne turbinen gir 10kg thrust Dette er min første turbinmodell, så jeg er veldig spent og har mye å lære. Jeg kommer til å bruke litt tid på og sjekke at alt er på stell. Lære meg mer ang tubin. Gå til innkjøp av co2 apparat og diverse nødvendigheter. Av utstyr sitter det i jr 8411 servoer på høyde\sideror og flaps. Disse drar ca 13kg på 6v så jeg håper det skal holde. Er det flere som har erfaringer med denne modellen? Tips ang utslag på ror, CG og andre ting mottas med takk!
    Click image for larger version

Name:	4530.jpg
Views:	1
Size:	180.3 KB
ID:	636862Click image for larger version

Name:	4531.jpg
Views:	1
Size:	161.4 KB
ID:	636863Click image for larger version

Name:	4532.jpg
Views:	1
Size:	133.0 KB
ID:	636864Click image for larger version

Name:	4533.jpg
Views:	1
Size:	151.6 KB
ID:	636865Click image for larger version

Name:	4534.jpg
Views:	1
Size:	135.0 KB
ID:	636866Click image for larger version

Name:	IMG_4409.jpg
Views:	1
Size:	156.4 KB
ID:	636867Click image for larger version

Name:	IMG_4410.jpg
Views:	1
Size:	60.0 KB
ID:	636868Click image for larger version

Name:	IMG_4411.jpg
Views:	1
Size:	133.5 KB
ID:	636869Click image for larger version

Name:	IMG_4412.jpg
Views:	1
Size:	176.8 KB
ID:	636870
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

  • #2
    Har ikke noe å bidra med, annet enn å gratulere deg som eier av en tøff turbinmodell!
    Skjønner godt at du er spent, og at du vil sette deg mest mulig inn i dette før du tar dette i lufta.
    Skal du fly den på Starmoen, eller har du andre steder i regionen som er "kompatible" med turbinmodeller?

    Comment


    • #3
      Originally posted by SmurfAir View Post
      Har ikke noe å bidra med, annet enn å gratulere deg som eier av en tøff turbinmodell!
      Skjønner godt at du er spent, og at du vil sette deg mest mulig inn i dette før du tar dette i lufta.
      Skal du fly den på Starmoen, eller har du andre steder i regionen som er "kompatible" med turbinmodeller?
      Takk for det Vi har ikke noe godt egnet stripe for jet i Hamar område desverre. Fullsize-stripa på Starmoen er en mulighet, men asfaltstripa der er ganske smal så ikke optimalt. Frya flyplass er også en mulighet. Ellers kommer jeg først å fremst til å fly denne på isen til vintern. Bedre stripe enn det får man ikke
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment


      • #4
        Ja, isen er jo grei så lenge man har skikkelig redskap til fresing av så stor stripe.
        Ellers så er Sæteråsen i Trysil 800 meter lang og 30 meter bred.
        Den er kommunal og har ingen landingsavgift for småfly.
        Last edited by SmurfAir; 25-10-14, 22:21.

        Comment


        • #5
          Kjempe tøft fly. Er en del som flyr modellfly på sæteråsen Ole. Jeg har ikke vært der sjøl enda. Men blir gjerne med hvis noen vil dit. Har kontakt med en i klubben der som har vært her på rena og flydd noen ganger.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Sæteråsen ble vel oppgradert i 2012 om jeg ikke tar feil, tror 30 meterbredde er inkl. brede skuldre i grus.
            Ligger en drøy mil før innbygda, så det er ikke så ille fra Hamar, men en del mil blir det jo.

            Tom dere får vel et eldorado på Rena, når gresset får satt seg skikkelig

            Comment


            • #7
              Originally posted by tyor View Post
              Kjempe tøft fly. Er en del som flyr modellfly på sæteråsen Ole. Jeg har ikke vært der sjøl enda. Men blir gjerne med hvis noen vil dit. Har kontakt med en i klubben der som har vært her på rena og flydd noen ganger.
              Ja, synes Thunderbirden er tøff. Høres bra ut Det er bra man har noen flere alternativer. Greit å ha stor plass iallflall. Kommer nok stort sett til å fly på asfalt og is. Iallfall til man bli varm i trøya
              Last edited by ole.foll; 25-10-14, 22:44.
              Ole Kr Follstad

              BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
              EF Extra 300 60"
              EF Extra 300 104" Eme120
              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
              ESM Bearcat, NGH 38cc
              Phoenix p51D Mustang, Dle55
              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
              Hangar 9 Piper cub 1\4
              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

              Comment


              • #8
                Originally posted by SmurfAir View Post
                Sæteråsen ble vel oppgradert i 2012 om jeg ikke tar feil, tror 30 meterbredde er inkl. brede skuldre i grus.
                Ligger en drøy mil før innbygda, så det er ikke så ille fra Hamar, men en del mil blir det jo.

                Tom dere får vel et eldorado på Rena, når gresset får satt seg skikkelig
                Stemmer nok att det var i 2012 de asfalterte på sæteråsen. Vil to det er omtrent 8 mil fra hamar til sæteråsen. jeg er født og oppvokst i trysil. så er litt dårlig att jeg ikke har fått tatt turen dit og prøvd den nye stripa.

                Ja håper det skal bli bra til sommeren. I år har stripa vært litt tuete og ujevn, men har da flydd på den. til våren blir det sådd gress på området rundt stripa. også vurderer vi ei mindre stripe i asfalt eller hard grus for mindre elektro og edf fly
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Moren min er fra Trysil, så jeg har vært der oppe mye helt fra jeg var født.
                  Har selv kjøpt hytte i Trysil, så det er bakgrunnen for at jeg er kjent der oppe.

                  Det blir vel raskest å kjøre nedom Elverum kanskje? ellers så har du jo muligheten Rena-Jordet og ned 2-2,5 mil fra Jordet.

                  En liten avsporing Ole, sorry

                  Comment


                  • #10
                    Fra Rena er det raskest og ta en snarvei over julusdalen og kommer innpå trysilveien litt øst for elverum, hvis jeg skal til sæteråsen. men hvis jeg skal til trysil sentrum så er det raskest å kjøre om osen og jordet.

                    Du må si fra når du skal prøve denne Ole. for det vil jeg gjerne være med og se på. har lyst på turbin jeg også
                    Last edited by tyor; 26-10-14, 00:14.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Julussa ja, det tenkte jeg ikke på, vet godt hvor den kommer ut på Trysilveien, men kan ikke huske å ha kjørt den noen gang. Kanskje du får se ulv på turen også er en stamme der...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tyor View Post
                        Du må si fra når du skal prøve denne Ole. for det vil jeg gjerne være med og se på. har lyst på turbin jeg også
                        Ja, det skal jeg gjøre Målet er iallfall å fly den på Fagernes-treffet i vinter. Håper å få noen turer før det. Stresser som sagt ikke. Skal gå igjennom alt utstyr. Bytte ut noe om nødvendig. Gjøre meg kjent med turbinen osv. Skal sies jeg allerede har byttet headertanken pga lekkasje. Greit å oppdage det så man ikke får en unødvendig flameout. Gleder meg til å teste denne. BVM modellene er jo kjent for å fly bra. Med dette fargeskjemaet, og vinger på 2m burde den være lett å se i lufta
                        Ole Kr Follstad

                        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                        EF Extra 300 60"
                        EF Extra 300 104" Eme120
                        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                        ESM Bearcat, NGH 38cc
                        Phoenix p51D Mustang, Dle55
                        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                        Hangar 9 Piper cub 1\4
                        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                        Comment


                        • #13
                          Litt mer liv på rcuniverse. Linker til tråden der hvis noen vil følge den
                          BVM T-33 Build - RCU Forums
                          Ole Kr Follstad

                          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                          EF Extra 300 60"
                          EF Extra 300 104" Eme120
                          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                          ESM Bearcat, NGH 38cc
                          Phoenix p51D Mustang, Dle55
                          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                          Hangar 9 Piper cub 1\4
                          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                          Comment


                          • #14
                            Gratulerer med fin modell. Hvis jeg ikke tar helt feil er dette en T33 som jeg har sett på byggestadiet her i Larvik Bra byggearbeid som du sier.

                            Er faktisk i ferd med å ta inn en BVM T33 som innbytte selv og ser frem til å teste den. Ryktene forteller at de flyr bra og det skal bli interessant å sammenligne med den større utgaven fra Skymaster som jeg har hatt tidligere. Er rimelig overbevist om at et godt tips er å la den rulle ut et stykke ved landing før man bruker brems. Understellet er smalt og den vil fort begynne å vingle dersom bremsene hugger for tidlig. Det er en grunn til at man finner skrubbemerker under vingetankene på de fleste Thunderbirds...

                            Lykke til med maiden!
                            Hangar:
                            Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                            "In thrust I believe"

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by voltz View Post
                              Gratulerer med fin modell. Hvis jeg ikke tar helt feil er dette en T33 som jeg har sett på byggestadiet her i Larvik Bra byggearbeid som du sier.

                              Er faktisk i ferd med å ta inn en BVM T33 som innbytte selv og ser frem til å teste den. Ryktene forteller at de flyr bra og det skal bli interessant å sammenligne med den større utgaven fra Skymaster som jeg har hatt tidligere. Er rimelig overbevist om at et godt tips er å la den rulle ut et stykke ved landing før man bruker brems. Understellet er smalt og den vil fort begynne å vingle dersom bremsene hugger for tidlig. Det er en grunn til at man finner skrubbemerker under vingetankene på de fleste Thunderbirds...

                              Lykke til med maiden!
                              Takk for det Ja den er fint bygget, og veldig pent lakkert! Jeg gleder meg til å få denne på vingene, men jeg stresser ikke med maiden. Skal bruke tid på å gå igjennom alt utstyr og lære meg mer om tubin. Dette er min først jetmodell så jeg har mye å lære I Tbird'n min sitter 1.gen BVM retracts som egentlig var beregnet for EDF utgaven som er endel lettere. Jeg kommer til å bytte retract mekanismen til de nye BVM retractene i alu. Disse er mye kraftigere og tåler mye mer juling enn de gamle. Blir en ekstra kostnad jeg ikke hadde regnet med, men det er garantert verdt det! BVM T33 er kjent for å fly veldig godt så dette blir artig! Satser på maiden på isen i vinter. Legg gjerne ut noen bilder når du får T33n din i hus
                              Last edited by ole.foll; 28-10-14, 21:11.
                              Ole Kr Follstad

                              BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                              EF Extra 300 60"
                              EF Extra 300 104" Eme120
                              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                              ESM Bearcat, NGH 38cc
                              Phoenix p51D Mustang, Dle55
                              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                              Hangar 9 Piper cub 1\4
                              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                              Comment

                              Working...
                              X