Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paralellading/balansering av LiPo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Paralellading/balansering av LiPo

    Det er mulig dette blir en dobbeltposting av tidligere relevant emne? Men jeg må bare få klarhet i et par ting...

    Holder på med en ladekoffert for feltet. Enn så lenge har jeg en Hyperion EOS0610i Duo, og snart en iCharger 3010B.
    Powersupply blir 2 x 12V = 24V til sammen over 1KW og 42A. Hyperion er greit, der lades to pakker i hver sin utgang. Men når det nå kommer til iChargeren er jeg litt blank. Leste her et sted at f. eks PL8 følger med paralelladingen, slik at ubalanse i seller blir fanget opp og justert? Men er det noe som min kommende 3010B også vil justere? Eller blir det bare "tut og kjør" med lading og liten kontroll. Er litt opptatt av at pakkene skal være balanserte og i god stand. Har hittil ladet med balansering på alle ladinger, og vil aller helst fortsette med det for sikkerhets skyld.

    Tenkte kanskje på denne? 404 Not Found
    Vet ikke helt om det er andre brett som også gjør jobben? Vet at det utimate er 2 x PL8, men det er altså ikke noe tema akkurat nå

    Takker så meget for alle tilbakemeldinger.

  • #2
    Originally posted by royter View Post
    Leste her et sted at f. eks PL8 følger med parallelladingen, slik at ubalanse i seller blir fanget opp og justert? Men er det noe som min kommende 3010B også vil justere? Eller blir det bare "tut og kjør" med lading og liten kontroll. Er litt opptatt av at pakkene skal være balanserte og i god stand. Har hittil ladet med balansering på alle ladinger, og vil aller helst fortsette med det for sikkerhets skyld.
    PL8 gjør ikke noe annet enn 3010B'en når det kommer til parallell lading - faktisk så gjør laderne ingen ting ekstra når de lader i parallell, de har ingen kontroll over hva som skjer i hver batteripakke og de tror at de lader ett batteri!

    Når to batterier kobles sammen (i parallell) vil batteriene prøve å utjevne spenningen seg imellom til den blir lik - dvs. at når et utladet batteri kobles sammen med et fullt så vil det fulle overføre "energi" til det /de som er mer utladet. Det vil gå veldig mye strøm i begynnelsen så så mindre og mindre til batteriene er helt like. For å si det populært så vil det fulle havne ned på halv-ladet og batteriet som er utladet vil gå opp til halv-ladet.
    Det samme skjer for alle cellene i batteriet p.g.a. at disse også er parallellkoblet.

    NB! du skal aldri prøve å parallell lade tomme og fulle batteri samtidig!! Det beste resultatet får du hvis batteriene som lades er omtrent like mye utladet!
    Grunnen til dette er beskrevet bra i LiPo Guiden ( Guide for innkjøp, bruk og lading av lipobatterier. - (MFN) ModellflyNytt.no ) og derfor tar jeg det ikke med her.


    Det batteriladeren gjør under prosessen nevnt over er å fylle på "det ene" batteriet som den ser slik at dette blir fullt og passe på at spenningene på hver celle ender opp likt (balansering). M.a.o. du har 2 lade prosesser i gang samtidig, batteriet med mest lading vi overføre energi til det/de som har mindre ladning og laderen vil fylle på for å få begge batteriene opp til maksimum og passe på at cellene er balansert.

    Skal du parallell lade så er det alltid en fordel å ha et kabelsett eller aller helst et brett hvor du kobler sammen batteriene som skal lades, det er det du referer til her
    ...Tenkte kanskje på denne? 404 Not Found
    Vet ikke helt om det er andre brett som også gjør jobben?
    Dette er kun et verktøy for å gjøre sammenkobling av batteriene enklere - det har ingen ting å gjøre med selve lade prosessen.
    Brette du nevner er "i Spitzen klasse" og noe av det bedre du kan skaffe når det kommer til parallell ladings brett. Det finnes også kabel sett (404 Not Found) men er du nybegynner på dette området anbefaler jeg brettet (av sikkerhets grunner) - bare pass på at du får det rette kabelsettet til brettet med plugg som passer i 3010B'en (velges i rullegardin menyen)!

    Det er en million med tips og ideer til hvor dette kan gjøres bra/effektiv som du sikkert få høre etter hvert i denne tråden, eventuelt lese deg til i flere av trådene rundt dette temaet her på forumet eller andreplasser

    Rask oppsummering:
    • 3010B og PL8'en er ypperlige ladere til parallell lading.
    • Kjøp brettet og du har en sikker og oversiktlig oppkobling av batterier mot laderen.
    • LAD ALLTID UNDER OPPSYN - vær tilstede under hele lade prosessen - sjekk underveis at det ikke er noe som blir varmt (kabler, batteri og lader/PSU)!!!
    • Ved parallell lading - bruk batterier som ikke har for stor forskjell i utlading (ikke sett sammen et fult og et tomt batteri)
    • Ved parallell lading SKAL alle batteriene ha samme antall celler (de trenger ikke å være like i kapasitet (Amper) )

    Lad i vei og gled deg over en effektiv form for ladning!
    Last edited by Quadrocopter; 19-11-14, 22:32. Reason: Skriver som en gris på mobilen - og generelt....

    Comment


    • #3
      Grise bra innlegg
      Tor Arne Nicolaisen
      Vingen/Bø MFK

      Comment


      • #4
        Originally posted by tan20 View Post
        Grise bra innlegg
        + 1

        Mange takk for informativt innlegg Quadrocopter!! Helt KONGE!!

        Comment

        Working...
        X