Announcement

Collapse
No announcement yet.

Angrepsvinkel på vinger, Precedent Stampe.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Angrepsvinkel på vinger, Precedent Stampe.

    Hei.

    Har tatt opp igjen byggingen av en kvartskala Stampe etter et lengre avbrekk. To-dekkere har jeg aldri bygget før, og nå lurer jeg på en ting. Testmonterte vinger idag, og ser at nedre vinge har veldig høy angrepsvinkel i forhold til toppvingen.

    Er det noen som med sikkerhet kan si at dette skal være slik? Og det vil vel kun si at den ene vingen ( i mitt hode den øvre) staller først?

    Er jeg helt på jordet? Syng ut dere med viten og kunnskap om aerodynamikk.
    Attached Files
    Terje Pedersen

    Indre Østfold Modellflyklubb

    91399490

  • #2
    Forutsatt at konfigurasjonen er som vist på tegningen, dvs den øvre vingen er foran den nedre, er det normalt å ha den nedre med større innstillingsvinkel relativt den øvre.
    Årsaken til det er «downwash», nedsvep på svensk, på norsk ?, bak den øvre vingen. Egentlig bak alle vinger vil luften endre retning nedover pga tippvirvlene. Derfor vil dette påvirke hvordan luften treffer den nedre vingen, så den reelle innfallsvinkelen vil derfor bli mindre fordi luftstrømmen endre retning bak den øvre vingen.
    10000 kroners spørmålet er hvor mye skal den nedre innstillingsvinkelen økes med relativt den øvre? Det vil avhenge hvor langt vingen er fra hverandre, sideforholdet på vingen, hvor langt foran vingen sitter + antagelig noen flere faktorer.
    De som har flydd opp bak et tankfly, f.eks. med F-16, må stige for holde høyden under tanking, dette pga downwash fra tankflyet. Mener det er 25% mere thrust de må ha, sammenlignet med cruise (dette er tatt fra husken så prosenten kan være feil).
    Så din antagelse om at innfallsvinkelen på begge vingen er lik, ved samme innstillingsvinkelen på vingene, er derfor ikke korrekt.
    Vet ikke om det ble noe klarere?

    Comment


    • #3
      Kan bare si at den nederste vingen staller først fordi den får for stor angrepsvinkel før den øvre. Dermed vil flyet "henge" litt lenger på den øverste vingen før alt staller. Skulle da teoretisk gi behagelige stallegenskaper.

      Comment


      • #4
        Er sånn på stardusteren min og den er helt nydelig å lande. Bare synker fin gjennom når hastigheten minkes.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Originally posted by toelarse View Post
          Kan bare si at den nederste vingen staller først fordi den får for stor angrepsvinkel før den øvre. Dermed vil flyet "henge" litt lenger på den øverste vingen før alt staller. Skulle da teoretisk gi behagelige stallegenskaper.
          Har lest meg litt opp rundt dette og du har nok rett. Eneste ulempen her må vel være modeller med kun balanseror på nedre vinge, greit å ha ror som funker på vingen som fortsatt flyr.

          - - - Updated - - -

          Originally posted by tyor View Post
          Er sånn på stardusteren min og den er helt nydelig å lande. Bare synker fin gjennom når hastigheten minkes.
          Høres bra ut, takker for tilbakemeldinger.
          Terje Pedersen

          Indre Østfold Modellflyklubb

          91399490

          Comment

          Working...
          X