Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skymaster F15 1:9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg vurderer også en Cortex i 339'en. [emoji2] Er den grei å programere?

    Comment


    • #17
      Veldig enkel, monter den rett ved siden av mottaker, plugg i servokabler, sett gainen på ca 60% ta vekk all expo på alle ror, fly! i luften justerer du gainen opp eller ned (mest sannsynlig opp til ca 80%) mens du flyr. Ferdig.

      Jeg har ingen bryter som jeg kan slå av eller på gyroen med, dette gjør jeg fordi jeg ønsker minst mulig å tenke på mht flyfaser, brytere og annet som bare forstyrrer. Hos meg er "gyroen" alltid på, og jeg har "glemt den"

      Man kan velge gyro gain med eller uten heading hold, jeg flyr kun uten HH.

      Anbefales.
      - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
      - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
      - Krill Avanti S m/ATJ220SV
      - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


      Comment


      • #18
        Gain justeres på endepunktprogrammet i radioen, enklere blir det ikke.
        Gain på 60% + var veldig mye Morten, men jeg har ikke testet den i jet. Har kun prøveflydd den i en 60" EF Extra, og da havnet jeg på 20-30%, tror jeg det var. Over det, overkorigerte den mye.
        Tror jeg skal sette den inn i Carf Viperen som er under bygging. Kansje ikke nødvendig i den type fly, men om man kan senke skuldrene litt når det blåser, er det verdt det.

        Har du koblet nesehjulstyringen via gyroen Morten ?
        Last edited by havard.j; 29-11-14, 15:10.
        EF 60" Edge. Torque.
        EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
        3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
        CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
        Multiplex FunCub XL on floats.
        Jeti DS-16

        Comment


        • #19
          Noen som har kikket på den nye gyroen fra Powerbox?, en del rimeligere enn Cortex.

          Page Not Found

          Comment


          • #20
            De jet modellene som jeg har vært med å sette opp med Cortex gyro så har jeg startet på rundt 60% gain noe som er et bra utgangspunkt, på 339`en som jeg har fløyet mest med gyro så har jeg i lenge hatt gainen på 80% men da synes den litt slapp i responsen (slapp = som en modell som er satt opp med for mye expo) Jeg har satt den ned igjen til 70% og da er jeg mer fornøyd.

            Var og fløy i dag, her var en stor og en liten Skymaster Viper den store uten gyro og den små 2 meteren med igyro, du tror det ikke før du ser det, den "små" 2 meteren var så og si "rock stady" i den turbulente luften og den store på ca 20 kg hoppet og spratt, det så ut som den store Viperen (som en oppe hos dere eide tidligere) så ut som en depronmodell i forhold til den små.

            Etter dagen i dag så er det flere som vil ha Cortex i sine modeller, så i kveld bestiller jeg 6 stk nye fra DW som forøvrig har 10% på alt denne helgen, løp og kjøp

            Hasse (Moki her på forumet) fløy en 2,6 meter acro model med Cortex i ett av sine fly, og ut fra det jeg så og som Hasse sa var det stooor forskjell med og uten gyro. Jeg tror nok Hasse likte å fly med gyro for han skal ha en av de 6 som jeg bestiller i dag han testet også HH mode, det er riktig nok for "pyser" for når du legger modellen i knife edge så ligger den der nesten av seg selv
            ps.
            Jeg mener Hasse også hadde mindre gain (tror jeg hørte 40%) på acro modellen enn det jeg bruker i jetmodellene.


            Originally posted by havard.j View Post
            Gain justeres på endepunktprogrammet i radioen, enklere blir det ikke.
            Gain på 60% + var veldig mye Morten, men jeg har ikke testet den i jet. Har kun prøveflydd den i en 60" EF Extra, og da havnet jeg på 20-30%, tror jeg det var. Over det, overkorigerte den mye.
            Tror jeg skal sette den inn i Carf Viperen som er under bygging. Kansje ikke nødvendig i den type fly, men om man kan senke skuldrene litt når det blåser, er det verdt det.

            Har du koblet nesehjulstyringen via gyroen Morten ?
            - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
            - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
            - Krill Avanti S m/ATJ220SV
            - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


            Comment


            • #21
              Kan en bruke SBus mottaker på cortex'en?

              Comment


              • #22
                Sitter det gyro i den f15 der? Så usannsynlig stabil ut i lav fart

                Originally posted by Morten View Post
                F-15 flyr veldig bra, litt liten (etter dagens målestokk) men en perfekt kombo når det gjelder turbin og fly. En billig og ikke minst god inngangsbillett til turbinverden, sjekk video fra Fagernes 2006 ca 6 min ut i filmen så ser du litt av flyegenskapene til F15,
                Ole Kr Follstad

                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                EF Extra 300 60"
                EF Extra 300 104" Eme120
                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                ESM Bearcat, NGH 38cc
                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                Hangar 9 Piper cub 1\4
                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                Comment


                • #23
                  Nei ingen gyro I den F-15 på videoen.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Bob Toilet View Post
                    Nei ingen gyro I den F-15 på videoen.
                    jøss. Virker som den flyr utrolig bra iallfall
                    Ole Kr Follstad

                    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                    EF Extra 300 60"
                    EF Extra 300 104" Eme120
                    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                    ESM Bearcat, NGH 38cc
                    Phoenix p51D Mustang, Dle55
                    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                    Hangar 9 Piper cub 1\4
                    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                    Comment


                    • #25
                      Gyro er for helikopter.

                      Originally posted by ole.foll View Post
                      jøss. Virker som den flyr utrolig bra iallfall
                      Har skjønt jeg er i kraftig midretall men jeg synes ikke gyroer hører hjemme i fly. Turbinmodeller flyr dønn stabilt uten gyro og er det svært turbulent så synes jeg det skal merkes. Det er sundt. Flyr du for sakte under landing skal det også merkes i tide før du plutselig ikke flyr lenger. Ingen gyro redder deg da.
                      Lær deg å fly modellen din godt uten gyro er mitt synspunkt.
                      Det er heller ikke slik at en bare kan kaste en gyro inn også forvente at det fungerer optimalt. Utslag og gain må justeres over mange turer.
                      Kan strekke meg til å akseptere at noen har gyro på nesehjulet om de fly fra smal asfalt stripe

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by ela View Post
                        Det er heller ikke slik at en bare kan kaste en gyro inn også forvente at det fungerer optimalt. Utslag og gain må justeres over mange turer.
                        Min erfaring med (Cortex) gyro er som du sikkert har skjønt ikke som du beskriver, har montert den i ett av mine turbin fly og vært med på testturer i 2 andre fly. I disse 3 flyene har monteringen vært som følger: monter/sett opp gyro, sett litt gain, ta av, test litt frem og tilbake på full fart, juster opp/ned på gain underveis på test turen, når du er fornøyd er du ferdig. Enkelt spør du meg og ikke minst, det har fungert hver gang.
                        Når du har fløyet modellen noen turer med gyro så ønsker man gjerne å finjustere litt, da gjør mann det omtrent som du justerer på expo etter behov.

                        Jeg har i alle fall stort utbytte med bruk av gyro i jetfly og jeg kommer nok til å ha dette som standardutstyr i alle mine fly.
                        - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                        - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                        - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                        - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                        Comment


                        • #27
                          Ela (Eivind): Nå er du I ferd med å åpne et vepsebol! Jeg har hatt samme holdning som deg til gyro I "alle" år (begynte med rc fly I 1978 ) Har endret holdning litt de seneste år. Noen modeller
                          Blir mye bedre og fly ved visse forhold med gyro. Gyro på nesehjul har jeg dog aldri hatt. Hvis ett fly sporer og skjener I
                          Take off er det mye man kan Gjøre med spissing på hovedhjul samt overføring fra servo til neselegg
                          Last edited by Bob Toilet; 02-12-14, 14:52.

                          Comment


                          • #28
                            Samme her Jeg hadde samme holdning til gyro tidligere om at dette var "juks", men har nå endret mening. Gyroen flyr jo ikke flyet for deg, men er en liten "hjelper" som forbedrer flyegenskapene. Mange modelle flyr rett og slett bedre og gir mer flyglede med gyro enn uten. De som flydde heli i gamlegamle dager brukte jo ikke gyro, men etter dette kom på marked bruker jo alle det, og det er jo ikke uten grunn. Helikopteret flyr mer stabilt og gir mye mer flyglede\flyegenskaper. Er samme greia på fly
                            Ole Kr Follstad

                            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                            EF Extra 300 60"
                            EF Extra 300 104" Eme120
                            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                            ESM Bearcat, NGH 38cc
                            Phoenix p51D Mustang, Dle55
                            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                            Hangar 9 Piper cub 1\4
                            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                            Comment


                            • #29
                              Jeg er en av de som fløy helikopter uten gyro. En Kalt Cylon på 80-tallet en gang. Fløy som bare det, helt til Dag Eckhof kom og sa at jeg fløy nose in og greier. Jeg spurte hva nose in var, han forklarte det og sa at det var vanskelig I begynnelsen. Dette var tross alt min første dag med heli. Etter at han sa det var vanskelig, fikk jeg det ikke til lenger...

                              Comment


                              • #30
                                Morsom diskusjon, må si jeg heller til at den enkelte selv bør vurdere hva fordelen er. Gyro på Cub? For min del, ALDRI I VERDEN! Gyro på fly som kan være tricky eller jet som føles mye bedre ut med Gyro og som sikrer modell og omverden ? Ja, hvorfor ikke.
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X