Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skymaster F15 1:9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg fløy også heli (en Schlüter) på 80-tallet uten gyro, var litt av greia at det skulle være utfordrene.
    Men i dag er heli uten gyro en no-go.

    Ellers så er jeg enig med affa, at gyro på f. eks. en jager eller en konstruksjon som er konstruert litt på grensen til ustabil for å tyne manøvreringsegenskapene, er forståelig. Men ikke i det gjengse fly, enten det er en høyvinget "dingle", warbird eller et 3D-fly. Selv om folk kan fly med akkurat hva de vil for min del , så syns jeg personlig at det blir litt for kjedelig.
    Kjøpte faktisk en gyro i vår, men har aldri brukt den, bare sjekket at den så ut til å funke via PC'n, kjekt å ha om det skulle dukke opp noe som er pyton å fly

    Comment


    • #32
      Tja, kunne hatt moro av å teste en god gyro på takeoff og landing på en av de warbirda som er litt tricky. Er jo en del som både er smale og hjulene pekende i annen retning enn rett frem 😉
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #33
        Åssen er F-15 å fly kontra F-16? Har en 1/6 Skymaster F-16 som jeg skal ha opp til sommeren. Den skal jeg forøvrig ha gyro på.
        Tenkte å bruke igyro, men andre forslag mottas!
        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment


        • #34
          Originally posted by affa View Post
          Tja, kunne hatt moro av å teste en god gyro på takeoff og landing på en av de warbirda som er litt tricky. Er jo en del som både er smale og hjulene pekende i annen retning enn rett frem 
          Taildragger på asfalt kan være ganske krevende og jeg bruker Igyro med godt resultat.

          Geir

          Comment


          • #35
            Kun avgang og landing eller hele tiden med forskjellige gains?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #36
              Take off med gyro og skrur den av og på etter behov under flight og landings mode med gyro der rudder er uten gyro! Dette er på min Gee Bee R3.

              Geir

              Comment


              • #37
                Mange modelle flyr rett og slett bedre og gir mer flyglede med gyro enn uten. De som flydde heli i gamlegamle dager brukte jo ikke gyro, men etter dette kom på marked bruker jo alle det, og det er jo ikke uten grunn. Helikopteret flyr mer stabilt og gir mye mer flyglede\flyegenskaper. Er samme greia på fly
                På helikopter med flere blader så er det ikke noe problem å fly dem kun med manuelt oppsett, men man får så mye mye mere flyglede av å ha gyroer på. Kunne aldri tenkt meg tanken på å ta dem av. Det er som natt og dag synes jeg. Er det slik på fly også så hadde jeg ikke vært i tvil på hva jeg skulle gjort. Så konklusjon ....Gyroer = mere flyglede
                Mvh
                Totto Dahle
                www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                Medlem Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #38
                  I den nyeste serien av "HOTT" mottakere fra Graupner er det innebygd både variometer og 3akse-gyro i mottakeren. Noen som har testet ut dette? Jeg bruker selv Graupner og er veldig fornøyd, med har ikke fått testet ut disse enda. 404 Not Found

                  Effekten av gyroen vil også påvirkes av hva slags servoer du bruker. Digitale raske\presise servoer gir best resultat
                  Last edited by ole.foll; 03-12-14, 14:25.
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment


                  • #39
                    Totto, nei.... Fly og spesielt modellfly har egenstabilitet om alle akser. De snurrer ikke rundt av seg selv Så en sammenlikning synes jeg ikke man kan dra. Jeg hadde sikkert flydd f.eks IMAC mye renere med gyro på 3 akser men det er liksom ikke poenget mitt med flyging. Men som sagt og sett så liker folk å bruke gyroer her og der og det må de jo bare få gjøre

                    Comment


                    • #40
                      Monterte inn ny Cortex gyro i min Panther i går, det er rimelig "rett frem" å montere og den settes mellom mottaker/PowerBox og rorene. Den tok faktisk bare 10 min å montere og 10 min å sette opp på radio så da er vel dette det som menes med å "kaste den inn" jeg har satt denne opp med 60 i gain som utgangspunkt og justerer litt på første turen om det er behov. Gleder meg til å teste gyro i denne modellen.

                      sånn ser installasjonen ut.
                      Click image for larger version

Name:	IMAG0922.jpg
Views:	1
Size:	73.9 KB
ID:	610424Click image for larger version

Name:	IMAG0923.jpg
Views:	1
Size:	263.4 KB
ID:	610425
                      - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                      - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                      - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                      - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by ela View Post
                        Totto, nei.... Fly og spesielt modellfly har egenstabilitet om alle akser. De snurrer ikke rundt av seg selv Så en sammenlikning synes jeg ikke man kan dra.
                        Ja, du har nok rett i det Ela
                        Mvh
                        Totto Dahle
                        www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                        Medlem Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #42
                          Morten, når du sier "sette opp på radioen" bruker du da gyro miksen på radioen? Jeg tror jeg har fått med meg at du er en Futaba mann.

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by OleR View Post
                            Morten, når du sier "sette opp på radioen" bruker du da gyro miksen på radioen? Jeg tror jeg har fått med meg at du er en Futaba mann.
                            Morten har ikke lyst til å ha muligheten til å slå av gyroen. Gain i gyroen bestemmes av endepunktet på kanalen Endpoint på 50%=50% gain.
                            Da settes gainfunksjonen til en bryter som ikke er i bruk, i Morten sitt tilfelle brukte jeg trainerswitchen. Videre lagde jeg en flat kurve i AFR-menyen, og satte den to -60%, Denne tror jeg Morten flyttet til 65-70%. Påse at gyroen lyser oransje, da dette er normalmode. Lyser den grønt, står kurven på feil plass, og du har 60% gain i HH-mode. Det er kanskje ikke så lurt på en jet.
                            Uansett hvor bryteren står nå, har han den gitte gain, og det går ikke an å slå den av. Det er nødvendig å fjerne all expo i senderen, da gyroen gir en god expofølelse i seg selv.
                            Jan Fredrik Bjordal
                            www.JetsOfBergen.no

                            This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

                            Comment


                            • #44
                              Ok, skal se på dette når jeg skal sette opp min Panther.
                              Kanskje det hadde vært mulig å få kopi av modellfila? Lettere å se oppsettet da.

                              Comment


                              • #45
                                Morten, er det mulig å få kopi av fila for oppsett og programering av Panther'n slik at jeg kan se litt hvordan du har programert gyroen?

                                Comment

                                Working...
                                X