Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trainer take II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Eller for å gå helt den andre veien, klarer man ikke å fly denne kan man like gjerne gå over til å kjøre bil Og klarer du å ødelegge den så fortjener du premie. Fra spøk til alvor, jeg har en slik og den er latterlig lettflydd. Og siden den er av myk skumplast med vinge og motor festet med strikk, så er den umulig å ødelegge. Det har jeg erfart da esc'en på min plutselig gikk kun på full gass som endte med full frontal kræsj på maks fart. En sliten sprekk i nesa var alt som skjedde. Og så er den jo latterlig billig, selvom du må kjøpe elektronikk ved siden av.

    Comment


    • #17
      Originally posted by xilian View Post
      Hvor i verden holder du til?
      Ikke utenkelig at noen kan bistå med trainerkabel så du lærer deg å lande igjen.
      Det er jo bare litt trening, så er du der (igjen)
      Joda, vi har han under våre vinger. Men som han skriver selv, det har jo vært mye regn vær siste ukene og vi har ikke vært så aktive ute på stripa... Men vekommen inn på formumet gamle ørn..
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #18
        mye bra forslag, takker for det.
        Har en Cessna 182 som står på stuebordet og skuler. Kanskje den burde vært airborne iløpet av helga også ?

        Comment


        • #19
          Originally posted by AudunJ View Post
          Joda, vi har han under våre vinger. Men som han skriver selv, det har jo vært mye regn vær siste ukene og vi har ikke vært så aktive ute på stripa... Men vekommen inn på formumet gamle ørn..
          Godt å høre at det er fornuftige folk rundt da. Blir som regel litt lettere da
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #20
            Har vel egentlig hamra traineren ( AXN Clouds ) i torva nok ganger til å definere den som " oppbrukt. Den ser ikke ut, og henger sammen med tape, lylim, uhu og TEC7, samt noen strikker. Vingene ble plagsomt løse, så jeg monterte litt velcrobånd på de i gårkveld. Selve flyinga går brilliant, det er landingene som tidvis er litt... harde.

            Nuvel - rookies skal vel ha bratte lærekurver, så idag tok jeg Beaveren med bort til skoleplassen for å få den i lufta. Det gjorde jeg jo, og den fløy som en drøm. Dessverre begynte jeg fikle med flapsen under innflygning, stalle skikkelig og krabbet under gjerde, med de resultatet at propelleren knakk. Noen 12x6" fantes ikke i huset, men noen 11x4,75" lot seg grave fram, og ble montert. Merket seriøst ikke spesielt forskjell på disse to. Tok av i vegen på neste flight, og dro utover jordet til naboen. Nydlig fly, med nydelig fasong, ekte navilights og alt var bare velstand. En litt for hard landing fikk meg til å brekke en hjulaksel ( messingskrue ) og miste halehjulet. Ellers gikk alt fint. Hjulakslingen er erstattet av en Tamiya opphengsbolt og en 20år gammel hjulstopper fra balasatraineren min, halehjulet er erstattet av en kjempestrips bøyd i en O fasong og skrudd fast.

            Jeg trenger dog en trainer til, for å være sikret flytid. Har sett meg ut FUNCUB, andre forslag mottas...

            Comment


            • #21
              FunCub, er ikke noe dårlig valg, der kan du ha svære utslag på flaps, og fly ekstremt sakte.

              Men siden du har litt problemer med landingene, det er jo en kombinasjon av throttlekontroll, høyderor og en viss form for glideflukt.
              Du skal ikke prøve deg på en rimelig motorseiler da? stort utvalg i det spekteret, og de er rimelige å kjøpe.
              Ikke så dumt å trene på innflyging/beregning av gjennomsynk, glideflukt med, noe du vil dra fordeler av ved landing av andre motorfly.

              Comment


              • #22
                Funcub funker. Og det fine med Funcuben er at du kan ha glede av den i land tid. Snill som trainer, og ganske frisk om du vil det. Etterhvert som ferdighetene øker, er det bare å dra på med mer motoreffekt, større utslag, og mer kreative manøvre.

                Ellers henger jeg meg også på anbefalingen av 1 meters modellene til RC Factory. De har ordentlig vingeprofil, tåler mye, og flyr veldig bra. Satt opp med fornuftig tyngdepunkt og snille utslag flyr de meget pent og rolig. Selvfølgelig ikke selvopprettende, men ellers meget snille.
                Knut

                Diverse fly; de fleste med propell...

                Comment


                • #23
                  Jeg tror ikke en FunCub vil gi deg noe særlig mer enn Beaveren du allerede har. Har Funcub selv og elsker den, men et par i klubben har Beaveren, og de er nok minst like fornøyd som meg. Og den er meget akrobatisk så den bør gi deg glede så lenge den er flybar. Men du kunne jo overført elektronikken fra Cloudsfly'en din til denne.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Jeg tror ikke en FunCub vil gi deg noe særlig mer enn Beaveren du allerede har. Har Funcub selv og elsker den, men et par i klubben har Beaveren, og de er nok minst like fornøyd som meg. Og den er meget akrobatisk så den bør gi deg glede så lenge den er flybar. Men du kunne jo overført elektronikken fra Cloudsfly'en din til denne.
                    Tenkte ikke i stedet for Beaveren, men i tillegg til. Ønsker ikke riskikere få en hel flyhelg spolert om jeg er uheldig å ødelegge noe på Beaveren.
                    Har en Cessna 182 som aldri har vært i lufta, men understellet på den ( trepunkts med fronthjul ) er neppe egnet til landinger på litt tilfrosset gressmark. Fins det noen CUB eller SUPERCUB som er snille å fly ?
                    Ser at RChandelen har en SUPER DECATHLON til en hyggelig pris også.

                    Tipset med den SkyScouten var brilliant. Takker så mye..
                    Last edited by Initium; 30-11-14, 12:04.

                    Comment


                    • #25
                      Hvilke fabrikant er Cessna'n?
                      Dersom det er FMS 1400 series (eller tilsv. under annet navn), så skrell av hjulkåpene, og skift ut de små knallharde hjulene med større hjul.
                      Gjerne softwheels av denne typen, finnes i diverse størrelser, så minsker du hopp og sprett ved landing siden hjulene er myke.
                      Neseleggen er myk og av dårlig stålkvalitet, noen stiver den av ved å tre på flere hjulstoppere utenpå, mens andre bytter ut neseleggen men en dubro 1/2A steerable nose gear set.

                      Blir nok gangbar på frossen gress-stripe etter det.

                      Comment


                      • #26
                        Er litt trist etter å ha herpet Beaveren min litt, fikk for lav hastighet under innflyging, stallet og gikk i KNAZ.
                        Uansett, skam på den som gir seg. Mitt nylimte Clouds ble rota fram, og fikk utføre acroøvelser det neppe er konstruert for, og det var morro som bare det. Endte med en litt ublid landing igjen, og sitter nå å bestiller enda en pusher-trainer.

                        To be continiued....

                        Comment


                        • #27
                          Spørsmål: jeg var uheldig å dundra Beaveren min i bakken, grunnet en grozze stall under landing. Har demontert, og torpedoen fikk den verste smellen, finerplatene er helt spintra. Tror dette fint lar seg lime med litt tykk epoxy. Motor og motorfeste kjøper jeg nytt, så det er greit. MEN - ene carbonroden som går fra vinge til vinge "splintret " på en måte. Går det fint å helle litt epoxylim inni, og så tre inn en ny, litt tynnere carbonstang ? Den er ikke vraket på noe vis, bare splintret i lengdeaksen om dere forstår.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Initium View Post
                            .
                            .
                            .
                            Tror dette fint lar seg lime med litt tykk epoxy..
                            .
                            .
                            Kjenner ikke flyet men anbefaler å bruke Polyurethan lim (f.eks Cascol).
                            Epoxy er tungt og binder dårlig til skummplast.

                            Ellers så anbefaler jeg å bygge fly selv for å trening (dersom du har tid da).
                            Jeg bygde i Depron men den finnes bedre skummplaster (husker ikke i farten navn)
                            EPS ... EPO et eller annet seigt som er tilnærmet umulig å ødelegge. Må stives
                            av, det kan man bruke f.eks pakke bånd og tape til!

                            Da har du fly som er lett å reparere + du bekymrer deg null for om det blir litt
                            skader her og der ...

                            Har man litt motorkraft så flyr man i vind også med disse litt fleksible
                            skummplast greiene.

                            Enda et lim tips: Bruk UHU Por til hengsler. Tape er bare problemer.
                            Last edited by Ofly61; 02-12-14, 22:46.

                            Comment


                            • #29
                              Er kun midtseksjonen på torpedoen som er "splintra" og den er i finerplater ( 3 stk tynne ) som er limt sammen.
                              Siden det mangler litt fliser, tror jeg fortsatt at epoxy blir en god løsning.

                              Håper få satt sammen godsakene i kveldinga, og ikke minst få på flottørene. Da trengs ikke så mye flaps siden bremsene er permanent montert

                              Kjøpte også en FMS Easytrainer 1280. Blir spennende hvordan denne er, sammenlignet med Sky-Cloudsen....

                              Comment


                              • #30
                                Har remontert mye på Beaveren, så den blir snart ferdig til bruk.

                                Derimot gikk Cloudstraineren i bakken så den faktisk spratt en halvmeter i været idag, det har jeg aldri sett før. Jeg tror jeg har t valg, enten skrote hele flyet, eller kappe løs seksjonen foran servoene, og bygge den opp på nytt. Litt usikker hvordan jeg gjør det, hvor mye ekstra vekt klarer vingene egentlig ? Å balansere greiene burde la seg gjøre, men hovedproblemet er vel om vingene ikke klarer bære ? Ser for meg lage ny front av en isoporbit den blir firkanta tror jeg...

                                Comment

                                Working...
                                X