Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trainer take II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Tror motorfester i metall har vært standard en stund. Min funcub er 3-4 år gammel, og den ble levert med metallfeste. Tidligere benyttet Mulitiplex plastfester, men det var mange som oppgraderte til tredjeparts metallfester. Plastfestene hadde lett for å gi seg etter en stund, og var veldig utsatt for vibrasjoner. Balansering av propell var derfor ekstra viktig med plastfestene. Multiplex flyene fikk en veldig karakteristisk og påtrengende (u)lyd av dette - ofte omtalt som Mad Cow Syndrome...

    Edit: ref noen poster lengre opp: de fleste motorene i denne størrelsen bruker nok 3mm skruer ja. Lengre skruer for å få tak i "friske gjenger" er en god ide, men ikke overdriv lengden. Er skruene for lange kan du risikere at skruene skader viklingene i motoren.
    Last edited by Tipstall; 09-04-15, 08:47.
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment


    • #77
      Min Funcub hadde plastikkfeste, så det har ikke alltid vært standard. Og den led av gal ku syndromet med begge typer feste, synderen var rett og slett motoren som var ørlite ute av balanse.

      Comment


      • #78
        For all del, mad cow kan skje med metallfester også. Men jeg har følelsen av at skulle adskillig mindre til med plastfestene...
        Knut

        Diverse fly; de fleste med propell...

        Comment


        • #79
          Det var ikke meningen å insinuere at metall fester ikke kurerte problemet, det var mer for å poengtere at motoren kan være en like stor årsak som en propell i ubalanse. Jeg holdt på lenge og testet forskjellige propeller og adaptere, jeg tok til og med å "åpnet" fronten for å lime den igjen for å se om det hjalp, men nei. Men så ble jeg av andre årsaker nødt til å bytte motoren og vips var ku lyden borte. Nå fikk jeg samme problem igjen med min nye MPX Mentor, og igjen var det motoren.

          Comment


          • #80
            Apropo Mentor; jeg fikk presset inn noen turer i kveld, og jeg våger nå å påstå at bedre trainer finner du ikke. Det blåste godt, og selvom jeg "jukser" med 3 akse gyro mottaker så fløy den trygt og stabilt når jeg skrudde den av. Jeg solgte faktisk FunCuben min for å finansiere kjøpet av Mentoren og angrer ikke et sekund på det. Den er ikke bare større, men den er betraktelig mer robust, spesielt understellet. Den kan fly meget langsomt, som videoen viser, men er også akrobatisk på maks utslag. Jeg flyr min med 4 celler, men 3 er nok mer enn nok for en nybegynner.

            Last edited by Kyrre; 09-04-15, 22:30.

            Comment


            • #81
              Originally posted by Initium View Post
              nei jeg aner ikke hva jeg skal sjekke ut. Syns 620W som sitter i børsa idag, hørs galskap mye ut.
              Les sidene til Askermodellflyklubb, her står det mye å lære om motor størrelser og generelt rundt effekt / kg for modeller osv.

              Valg av elektronikk | Asker Modellklubb

              Litt på sidelinjen, har du vel snart hugget ned alle buskene rundt deg for å få ned igjen, de modellen som landet litt utenfor målet. Så det ikke er fare for å lande i trærene lengre når naboer skal snakke meg deg osv ?
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #82
                Originally posted by AudunJ View Post
                Les sidene til Askermodellflyklubb, her står det mye å lære om motor størrelser og generelt rundt effekt / kg for modeller osv.

                Valg av elektronikk | Asker Modellklubb

                Litt på sidelinjen, har du vel snart hugget ned alle buskene rundt deg for å få ned igjen, de modellen som landet litt utenfor målet. Så det ikke er fare for å lande i trærene lengre når naboer skal snakke meg deg osv ?
                Heldigvis er det snart tørket så bra at jeg kan begynne chrashe på stripa i stedet for hjemme i skogbrynet.
                Skam på den som gir seg er mitt motto...

                Comment


                • #83
                  Er det noen " motorseilere " som er beregnet på 3s 2200mah pakker ? Finner ikkenoe, er dette rett og slett for mye vekt til å gi " noen særlige " seilfly-egenskaper ?

                  Comment


                  • #84
                    Multiplex Solius er en glimrende motorseiler som flyr helt supert med 2200 pakker. Det har nå nylig blitt sluppet en ny versjon kalt Heron med lengre vinger og flaps som er mer egnet for ren sveving/gliding (soaring), mens Soliusen er mer en akro glider, skjønt den glir jo helt fint også. Jeg fløy også min Easyglider med 2200 pakker uten problem. Du kan jo se på videoen under og se hva Solius'en er kapabel til med en 3S 2200 pakke, dette er en av mine absolutte favoritt modeller uansett type. Ellers er jeg villig til å vedde en del på at disse to også fint takler 2200 pakker, Blaze og ASK 23, samme med Radian Pro

                    Last edited by Kyrre; 10-04-15, 12:21.

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by Kyrre View Post
                      Multiplex Solius er en glimrende motorseiler som flyr helt supert med 2200 pakker. Det har nå nylig blitt sluppet en ny versjon kalt Heron med lengre vinger og flaps som er mer egnet for ren sveving/gliding (soaring), mens Soliusen er mer en akro glider, skjønt den glir jo helt fint også. Jeg fløy også min Easyglider med 2200 pakker uten problem. Du kan jo se på videoen under og se hva Solius'en er kapabel til med en 3S 2200 pakke, dette er en av mine absolutte favoritt modeller uansett type. Ellers er jeg villig til å vedde en del på at disse to også fint takler 2200 pakker, Blaze og ASK 23, samme med Radian Pro

                      Stilig; hvordan vil f.eks en sånn Solius oppføre seg sammenlignet med f.eks en Easystar ?
                      Har "brukt opp " en Clouds, som jeg likte veldig godt, har også lekt masse med en FMS Easy Trainer FMS1280 jeg kjøpte for en tid siden, men syns fortsatt vanlig høyvingede modeller er litt mer krevende. Alternativet er jo en Easyglider, som vel blir en variant av Easytrainer kanskje ?

                      Comment


                      • #86
                        En Solius er noen hakk mer krevende enn en Easystar. Den er ikke vanskelig å fly, men den kan få såkalt tip stall og gå i spinn (ikke spør meg hvordan jeg vet det), noe som er nærmest umulig med en Easystar og Easyglider. Sistnevnte kan jeg trygt anbefale, jeg angrer på at jeg solgte min. Den er er utrolig stabil og lettflydd og hvis du bare vil sveve rundt så er den egentlig bedre enn Solius'en (og billigere). Den kan også utføre enkel akrobatikk, men er mye tregere i rollen enn Solius'en.

                        Comment


                        • #87
                          Jepp, Easyglider er et sikkert stikk. En rett fram ukritisk seiler som funker i termikk, og som også tåler ganske mye vind om den får litt ballast innabords. Easystar er vel stamfaren til alle Kinavariantene av høyvingede "motorglidertrainere" med pusher propell. Så om kopiering er høyeste form for smiger, kan Easystar trygt føle seg smigret. Av de to er Easyglider helt klart mer ordentlig seilfly, men en Easystar glir slett ikke verst den heller. Easystar versjon 2 kommer med foldepropell som standard. Ellers er Easystar fin til å løfte kamera med, og som alt annet kan den overmotoriseres, og dergjennom bli ganske frisk.
                          Knut

                          Diverse fly; de fleste med propell...

                          Comment


                          • #88
                            bra tips, takker.Det har gått litt hardt på utstyret etter vinterens dvale, så jeg må finne litt kostnadseffektive løsninger for ikke bli grounded.

                            Det virker som om Multiplex skummet er litt mindre knekkete enn Fms billigflyet.

                            Comment


                            • #89
                              Jeg fortsetter å kløne ting til for meg, selv om det absolutt går rett veg:
                              er det noen som kan anbefale en rimelig motor, gjerne hos Elefun som passer i Funcuben ?
                              Jeg syns den originale er veldig dyr, og Redrock motoren har jeg hørt mye rart om. Er det andre alternativer jeg bør vurdere ? Trenger ikke akkurat noen racermotor, jeg er mest opptatt av å holde kostnadene såpass nede at jeg har råd til å fullføre pilotutdanningen min.....

                              Kom på en ting; ser endel forsterker flyene med carbonstenger, og har gjort det litt hist og her selv, ettersom ting... går i stykker innimellom:
                              men, bruker men stenger, eller hule rør ? Antar at vekta er lavere pr m rør, men samtidig er vel stenger vesentlig mer solid ? Hva gjør dere andre ? Ser for meg at 5mm rør kanskje er lurt, har selv brukt 5mm stenger, men de veier jo litt...
                              Last edited by Initium; 14-04-15, 19:44.

                              Comment

                              Working...
                              X