Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trainer take II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trainer take II

    jeg lærer meg selv å fly.
    Dvs. jeg kunne å fly engang for omlag 100 år siden, så saken er at jeg lærer meg selv å fly, en gang til.
    Først ute var en Beaver fra Elefun. Den var så flott, at jeg har til nå valgt å installere gyro og alt mulig i den, å stable den på hylla. Så fikk jeg fatt i en enkel trainer av typen AXN Easy Jet / Clouds. Denne funker fint, men har dessverre gått i bakken noen ganger, og begynner bli .... litt vanskelig lime på.
    I tillegg er ettermiddagene korte nå, så det er greit ikke bli stanset av materiellmangel. Og på toppen av det hele, vil eldste på 10 også lære seg å fly. Konklusjon: vi trenger mer materiell.

    To kandidater utpeker seg; FMS Easy Trainer til omlag en tusing eller Multiplex Easystar II til omlag det dobbelte

    Jeg føler kombinasjonen oppovervendte vingespisser, pushermotor og relativt brukbar pris, er vinneregenskaper selv på vårt andre fly. Lærekurven er bratt, selve flyginga går nå greit, men innimellom har vi landinger som gjør litt vondt. Mao - flyet må være solid, enkelt og billig nok til at jeg får sove om jeg smadrer det.....

    Hadde jeg klart skaffe en Clouds i Norge, kunne jeg gjerne kjøpt et sånt til.....

    Har også en Cessna 182 i garagen, men tror en sånn superenkel-trainer er det jeg trenger....en gang til..

  • #2
    Har du sett på modellene fra Hobbyzone med SAFE teknologi? Da får du fly med gyro teknologi som hjelper deg både med take off og landing, samt stabilisering under flukt. De har også en panikk knapp som fungerer meget bra (ifg videoer), samt AS3X som hele tiden stabiliserer flyet mot vinden.

    Comment


    • #3
      jeg syns modellene er litt for " flotte" til å drive å banke i bakken hele tida, dessuten er de (jeg har sett ) veldig små...
      Gjennomgående liker jeg litt større modeller veldig godt, typisk 135-150cm vingespenn. Da slipper jeg være livredd miste modellen av syne hele tiden også.... siden jeg ser den på skikkelig avstand....
      Mulig tar feil, skal studere utvalget litt en gang til... Har dog en helt ny Beaver i kjelleren med ASX3 mottager ombord i...

      Kan vel også legge til at jeg egentlig kan å fly, det ser bare ikke helt sånn ut. Sannheten er at jeg kanskje er litt uforsiktig ift ferdighetsnivået, det er mye mer morro å suse over nærmeste skogholt, enn å lunte sakte og pyntelig rundt i 8tallsringer på halv gass. Det er jeg klar over kan koste en modell nå og da...
      Last edited by Initium; 26-11-14, 19:06.

      Comment


      • #4
        Mottar gjerne tips på fly i samme " klassen " som er tilgjengelige her hjemme:
        AXN Floater
        Bixler 1/ 2/3 ?
        Multiplex Easystar ?
        FMS Easy trainer ?

        Andre tilsvarende eller noenlunde tilsvarende ? Mangel på understell, propellen bak og litt annet småtteri, gjør disse ganske egnet til å sakte øve på plass ett og et moment føler jeg....

        Comment


        • #5
          Kjøpte meg en FMS easy trainer i høst, hadde ikke da flydd på 20 år, utrolig lett å fly veldig stabil selv i ganske sterk vind.
          Eneste jeg har å utsette på denne er at jeg kunne ha ønsket litt mere fart.

          Comment


          • #6
            Tenkte på disse to; Delta Ray og Super Cub. Evt så har du jo E-Flite Apprentice, men da er vi over 3000 i pris.

            Comment


            • #7
              Da kan jeg like gjerne bruke min Dehavilland DHC-2 BEAVER eller Cessna 182 som står i hylla å venter på tur.....

              - - - Updated - - -

              Originally posted by BHG View Post
              Kjøpte meg en FMS easy trainer i høst, hadde ikke da flydd på 20 år, utrolig lett å fly veldig stabil selv i ganske sterk vind.
              Eneste jeg har å utsette på denne er at jeg kunne ha ønsket litt mere fart.
              Høres ut som om dette er et godt valg, koster bare rundt 1000kr også...

              Comment


              • #8
                Det ligger jo en armada med større fly til salgs brukt for spottpriser. Disse flyr jo fjellstøtt og tåler mye vind. For eksempel denne:
                404 - File or directory not found.

                Comment


                • #9
                  En Extra 300 er neppe det rette valget som trainer tror jeg..... så det får jeg la være en stund..

                  Comment


                  • #10
                    Hvorfor ikke noe mer lettflyd får du ikke tak i. Den PAU Exstraen går som på skinner og er mye enklere å fly en noen av disse isopordottene. Jo større flyene bli jo enklere er de å ha med å gjøre. Set ned rorutslagene til vanlig flyging ikke 3D og du har verdens beste trainer.

                    Comment


                    • #11
                      Enig med bardp


                      BOOMA Intelliswitch

                      Odd A Eriksen

                      Comment


                      • #12
                        Hvor i verden holder du til?
                        Ikke utenkelig at noen kan bistå med trainerkabel så du lærer deg å lande igjen.
                        Det er jo bare litt trening, så er du der (igjen)
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          jeg er blitt tatt opp i den lokale flyklubben, men været har vært ustabilt i det siste, så jeg har brukt noen minutter mellom regnskurene på å få isoporflaket airborne. Har iof funka, men var ikke helt det som tema i denne tråden. Har også en 10åring som iherdig har trent på simulatoren, som fikk prøve seg såvidt idag, og han klarte en fin runde, til tross for at ene balanseroret hadde lagt av...

                          Comment


                          • #14
                            Hei!

                            Hadde selv en pause på ca. 20 år, fløy litt på sim først, og det første flyet jeg tok i lufta etter at jeg begynte igjen var en RC Factory Sbach 342 av profilfly-typen.

                            Flyr bra, tåler til og med en del vind og er kjempemorsom å fly, dette hovrer lett også
                            Det er like helt fortsatt , kan bare "slippes" på drøyt halv throttle så det trengs ikke å kastes i gang.
                            Flyet er 1 meter i VSP. og har lav vekt, morsom og fly, tåler masse juling da det er seigt materiale og er forsterket med karbonfiber.
                            Nesten umulig å ødelegge tror jeg, skulle noe sprekke så er det bare foamsafe CA med kicker og du er i lufta igjen på et blunk.

                            Ser veldig lik ut denne: RCF RS 352 EPP Kit 1.0m men er ikke helt den samme, Sbach 342 finnes men nå bare i 1,2 meter utgave. Det sies at den er litt i mykeste laget, så jeg tror jeg ville gått for denne jeg linker til over.

                            Comment


                            • #15
                              STM Acrobat ARTF kan også vurderes..
                              billig, enkelt å få i lufta og skal fly svært bra i følge Elefun-gutta i alle fall.

                              Bare å justere ned utslaga litt
                              Tom I. Arntsen

                              Comment

                              Working...
                              X