Announcement

Collapse
No announcement yet.

10000 mAh Lipo fra tattu C15

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 10000 mAh Lipo fra tattu C15

    Heisann folkens.

    Jeg er i utgangspunktet den som har eksosrør på mine RC ting, men har nå gått til innkjøp av drone. Sliter litt med å forstå dette med alarmgrenser som kan legges inn i flight controlleren.
    Dronen er en S900 fra DJI med A2 FC, og har i denne sammenhengen her en take off weight på 6,025Kg.
    Click image for larger version

Name:	dji alarm volt.PNG
Views:	1
Size:	20.8 KB
ID:	637105

    Ved power slått på, alt av satelitter ok, har jeg 99% batteri i følge min lipo sjekker.
    Etter 4 minutter hovering i 1,5 m høyde, går alarmen, og jeg har i følge lipo sjekkeren 20% og ca 22,1v igjen.
    I det jeg lander går liposjekkeren rett til 66% og noe med 23,(ett eller annet) volt.
    10 min hvile gir 75% og 23,72 volt.

    Noen forslag? Jeg hadde trodd at med 10000 batteri, burde jeg kunne klare 7-8 min hovering.
    Har jeg feil batteri ?
    Mitt har en 15C verdi. Vet temperatur ute også påvirker, men kan det påvirke så mye? (+3 grader ute)

  • #2
    Den spenningssjekken der har jeg disablet på min Naza-kontroller, er direkte livsfarlig dersom du har Cut-off på i tillegg...

    Batteri på 15C høres slappt ut på en så stor og tung multi som S900? Men samtidig så er de høy mah-rate da....
    Har du radio med telemetri, bruk spenningsmåler der.
    Har du ikke det, så funker en spenningsmåler med dobble buzzere på langt hold om det ikke blåser i feil retning.

    Comment


    • #3
      Disse dingsene som måler spenningen og gir deg ladestatus i % blir ganske omtrentlige. Egentlig bør man måle mah.
      Hvis du har mah måler på laderen din så kan du se hvor mye du putter tilbake ved lading. Det er jo det du har brukt.

      Mulig 15c er litt lite, ja. Det kan jo forklare at batteri spenningen dropper.

      Du skal aldri under 3.1 v pr celle med belastning.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        Spenningen synker jo noe midlertidig under pådrag og økt belastning, så det aller beste er å måle mah.
        Selv bruker jeg dobbel buzzer på min multi, men det med å se hvor mange mah man putter tilbake etter endt flyging.
        Måler man flytiden nøye med senderen i tillegg, så får du et godt bilde av flytid vs. strømforbruk.

        Stiller man buzzeren slik at man tar høyde for spikere i strømtrekket, og "tuner" den (varselspenningen pr. celle) etter data du har fått etter ovennevnte målinger. så kan du føle deg tryggere enn med kun den integrerte greia i Naza-kontrolleren.

        Comment


        • #5
          spenningssjekk er 100% ubrukelig, du må måle strømforbruk. (mah brukt)

          Comment


          • #6
            Sjekk at ikke en av cellene dropper forter enn dei andre. Det er også en mulighet.

            Samt se hvor mye du har plass til når du lader opp igjen.

            Dei fleste med den siden Heli bruker vel 16-20Ah pakker er mitt inntrykk (2x10Ah i parallell for eks )
            Rasmus Fauske
            TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
            http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

            Comment


            • #7
              Ser 3,1V er nevnt som minimum under last. Er ikke det i laveste laget? Eller funker det greit?
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                15c er for lite.
                Selv om tattu er annerkjent som en av de bedre produsentene av batteri så vet vi egentlig aldri hva som er i pakkene.
                Ser at de også oppgir ar 15c er minimum for denne platformen.

                Når det gjelder voltage alarm så for guds skyld bruk den som akkurat det, en visuel alarm og ingenting mer.
                Ta heller livet av et batteri enn en multi til 20k +

                Comment


                • #9
                  Takk for alle svar folkens. Ble da litt klokere.
                  Skal sjekke opp med leverandøren som solgte meg dette batteriet, om hvorfor de mente dette var et ok batteri til denne maskinen.

                  Telemetry.. Nei dette hadde jeg ikke, men ser nå at en software oppgradering på radioen er alt som skal til. Skal ordne dette etterpå.

                  3,1 volt min pr celle under last har jeg lest flere steder på nett (ikke det at det er fasit) at går greit, så lenge det ikke kommer under 3v pr celle.

                  Oppfølgingsspørsmål.
                  Har DJI S900 noen volt cutoff på ESC?, jeg klarer ikke å finne noen konkrete svar på dette. Ser jo at A2 controlleren som vist i første innlegg her har en funksjon, men jeg må være sikker på at ESC ikke kødder det til utenom dette.
                  Last edited by Shortcut; 07-12-14, 14:14.

                  Comment


                  • #10
                    3,1v skjønner jeg ikke. Har folk så mye penger at de bare kan kaste dem ut av vinduet?
                    Jeg er ingen kjemisk ingeniør, men etter mye frem og tilbake med diverse batteri og celle leverandører så har jeg fått beskjed om at den kjemiske nedbrytelsen starter allerede ved 3,4v
                    Avhengig av kjemisk celle struktur. Ja det er faktisk forskjeller selv ved samme størrelse batteri.
                    Har vært flere klara kloker her fra hjemlandet som ville motbevise meg på dette, men jeg holder meg til den info jeg har direkte fra gutta med labfrakk.

                    Jeg kan ikke svare på esc spørsmålet dit dessverre, men jeg vill at du skal gjøre en kjapp liten test.
                    Lad fult opp og start opp i manuell modus. Noter deg hvilken stikke posisjon du må opp på for og holde hover.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Mrimstad View Post
                      Jeg er ingen kjemisk ingeniør, men etter mye frem og tilbake med diverse batteri og celle leverandører så har jeg fått beskjed om at den kjemiske nedbrytelsen starter allerede ved 3,4v
                      Sa de noe om det var med eller uten belastning?
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #12
                        Det var ved belastning.
                        Stort mer en 3,3v og svaret var enkelt å greit at batteri pakkene hadde for lav uttladnings kapasitet.
                        Jeg antar det kan ha sammenheng med at prosessen akselereres av varme og at det igjen er et biprodukt av det å ha
                        for lite buffer mellom trekk og batteriets max kapasitet.
                        fikk også opplyst at et batteri (i hvertfall i deres tilfelle) allerede hadde tatt skade hvis spenning droppet under 3.3v ved last.
                        Det var da snakk om kapasitet brukt (Mah)

                        Bare spekulasjoner fra min side så klart, men har aldri hatt noen problem med batterier så lenge jeg har fulgt den regelen.
                        Jeg lander ved 3,4v last og ender da opp på 3.7v statisk når pakkene er klare for oppbevarings ladning.

                        Comment


                        • #13
                          Situasjonen din er litt merkelig uansett hvordan man vrir og vrenger på det egentlig.
                          Nå hvet jeg ikke hvor effektive dji sine motorer og esc'er er. Men om man tar utgangspunkt i markedslederne på effektivitet så trekker en slik rig 13c på flatt jern. Tett oppunder men alikevell under hva tattu oppgir.

                          Kanskje du burde måle ir på batteriene, teorien om et dødt batteri begynner vell og gro litt hold.

                          Comment

                          Working...
                          X