Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken radio er best til bruk innen seilflyging?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken radio er best til bruk innen seilflyging?

    Har i dag en Futaba 8J. Vurderer å invistere i ny radio og vil da ha en radio som er best mulig tilpasset seilfly med alle mixemulighetene en får bruk for etter hvert som behovet melder seg og den må ha mulighet for telemetri. Hva skal jeg kjøpe?

  • #2
    Etter egen erfaring er det noe av det beste på markedet er Jeti DC 16 med uante mixemuligheter og suveren telemetri,men det er sikkert helt andre meninger om dette,prater av egen erfaring.
    Kjell Geir Nilsen - GOMFK - VFKM

    Comment


    • #3
      Hvis du sjekker litt rundt i seilfly miljøet i Norge så ser du at Graupner senderpult utgaver er overrepresentert.
      • Den er driftsikker og av en ekstrem god bygge kvalitet.
      • Graupner er mer eller mindre en defakto standard på seilfly radio nedover i Europa.
        Grunnen til dette er todelt.
        • for det første er programvare i radioen godt tilpasset seilfly miljøet
        • for det andre Graupner er flinke til å lytte til brukerne å implementere forslag til forbedringer.

      • Enkelt å få hjelp til programmering - kjøper du hos Thorbjørn&Kåre så får du garantert den hjelpen du trenger fra en av de mest erfarne seilflypilotene i Norge


      Jeg anbefaler sendepult utgave (det trenger ikke være pultradio, du kan også montere et piggsvin i en pult), grunnen til dett er at mye av seilfly aktivitenen handler om lage (i tid) fly turer - mange ganger 1 time eller mer - i den sammenheng er det utrolig behagelig å la armene hvile på pulten. Husk å velg en god X-sele samtidig som avlaster nakken!
      Last edited by Quadrocopter; 20-12-14, 12:38.

      Comment


      • #4
        De fleste har jo ett budsjett, noe du ikke har sagt noe om. Jeg er Futaba mann og fra 12FG mangler vel ingen mixemuligheter. Det er vel det samme for de andre kurante merkene også for tiden når du går opp litt i klasse. Om du flyr konkurranse kan logikken når det gjelder flyfaser være mere interesant å sjekke ut. Litt automatikk i høystartfasen kan gi noen meter xtra. Ellers er brei eller smal radio en smakssak. Har du store hender velger du kanskje en brei en. Har du mindre hender får du all støtten du trenger og bedre håndterbarhet i en mindre en mener jeg. Husk at du kanskje skal bære ting i en sekk også?

        Legger du mere en 5 lapper i en radio vil jeg tro du ikke vil savne noe i praktisk bruk uansett merke. Har du ikke noe budsjett kjøper du kanskje en Jeti

        Comment


        • #5
          Det er en god idé å se på hva de ulike merkene har av telemetrifunksjoner. Spesielt er et funksjonelt variometer av stor viktighet.
          Så vidt jeg vet ligger futaba litt etter her ( på de radioene som har windows operativsystem), mulig de er bedre på de andre utgavene. Jeti DC-16 har jeg lest manualen til og den virker meget bra hva angår funksjonalitet, men jeg har ikke testet radioen selv.
          Bruker Graupner selv og er godt fornøyd med det, selv om ingen systemer er perfekte.. PS. skal ikke påstå at Graupners varioer er spesielt bra (sammenlignet med dedikerte systemer), men de fungerer mer enn godt nok til mitt bruk.

          Selv har jeg alltid sverget til håndholdt radio (MX22 og MX24) med selvlaget senderbrett og x-sele, men byttet for et par år siden til pultradio og har ikke angret ett sekund.

          Lykke til med valget...

          Mvh
          Jo
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            En seilfly frik jeg kjenner har kjøpt seg en slik å påstår det er den beste radioen han har hatt.
            JR XG14E DMSS i Alukoffert 14ch/X-Bus
            Selv bruker jeg hornmine å trives med det men nå flyr jeg nå mest motorfly.

            Comment


            • #7
              Takk for gode svar. Lurer litt på Graupner MC 20 eller MC 32 HOTT. Hva mer får jeg ved å investere i en MC 32 i forhold til MC 20, er det verdt pengene eller?
              Last edited by JAS; 21-12-14, 12:07. Reason: Retting

              Comment


              • #8
                vet ikke hvor du bor , men jeg har mc 32 og mz 24 . hvis du vil så er du velkommen til å komme innom for å sjekke disse ut . har også en mc 32 som trenger en tur til graupner for sjekk som kan selges billig .

                tom i
                Pike perfection x3
                Race M
                victor
                Mini Corado
                Graupner mc 32
                Graupner mz 24
                [/QUOTE]

                Comment


                • #9
                  Takk for tilbudet men eg bor i vest nærmere bestemt på Stord så det blir litt langt...tror det går mot en MC 20, har forstått det slik at den har samme programvaren og samme muligheter som MC 32. Det jeg er ute etter er en radio som en enkelt kan mixe inn flap, butterfly airbreake etc uten for mye styr...og så syns jeg det er greit med ett flak og ikke pinsvin...

                  Comment


                  • #10
                    mc 20 er også en god radio har hatt den og . programeringen er i kjent enkel graupner stil

                    tom i
                    Pike perfection x3
                    Race M
                    victor
                    Mini Corado
                    Graupner mc 32
                    Graupner mz 24
                    [/QUOTE]

                    Comment


                    • #11
                      Dette spørsmålet er nesten det samme som å spørre en gjeng med bilfreeker, hva den beste bilen er. Jeg har hatt MC32, 14mz og ds16. Har slått meg til ro med sistnevnte. Ingen tvil om at alle er meget gode radioer. Men etter min smak er Jeti sitt system, ett steinkast foran konkurrentene..
                      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                      sigpic



                      Comment


                      • #12
                        Er lykkelig eier av en Gaupner MC 32.
                        Kjøpte den på introduksjons tibud hos Thorbjørn & Kåre, før MC 20 kom ut.

                        Fly både seil og motorfly og er meget fornøyd.
                        Eneste jeg har savnet er program for to eller flere motorer (fly helst forbrenningsmotorer, uten å starte DEN dskusjonen igjen).
                        Men alt ordnes med frimikser.

                        Skulle jeg kjøpt radio i dag hadde det nok blitt en MC 20.
                        Jo da, MC 32 har noen ekstra ting. Men det er ikke verdt pris forskjellen, etter min mening.
                        Niels Jensen
                        Phoenix rc club

                        Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                        Modellflyving er mental hygiene.

                        Comment


                        • #13
                          Jeti DC 16. Fantastisk radio [emoji2]

                          Comment


                          • #14
                            Nå har jeg kjøpt en brukt MC-20 Hott. Den ser meget bra ut...
                            Takk for gode innspill.

                            Comment


                            • #15
                              trår ikke feil da
                              Pike perfection x3
                              Race M
                              victor
                              Mini Corado
                              Graupner mc 32
                              Graupner mz 24
                              [/QUOTE]

                              Comment

                              Working...
                              X