Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spitfire MK IVX, hvor matt er egentlig denne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spitfire MK IVX, hvor matt er egentlig denne?

    Hei. Noe usikker på hva slags glansgrad jeg skal bruke på klarlakken på denne. Den ser ikke matt ut på bildene akkurat. Dette er jo en spit som er malt i nyere tid. Noen som har en formening? Silkematt? Helmatt? Halvblank? Tenkte å bruke 3 stjerners gulvlakk på Humbrol som modellen er malt med nå.

    Click image for larger version

Name:	Airworthy-Spitfire-warbird-MkXIVc-P-Prototype-PS915%20-01.jpg
Views:	1
Size:	252.8 KB
ID:	637149
    Click image for larger version

Name:	vbak_vinge.jpg
Views:	1
Size:	144.3 KB
ID:	637150
    Click image for larger version

Name:	hside_vinge.jpg
Views:	1
Size:	310.9 KB
ID:	637151
    Last edited by ela; 23-12-14, 09:24.

  • #2
    Det der har jeg sjekket litt opp for min egen del. Under krigen var de matte, men eksempelvis de norske mannskapene "polerte" flyene med motorolje så da får du halvblankt som da holder seg en stund. De fra nyere tid har en tendens til å bli lakkert halvblankt, men har ikke sett helblankt likt en bil. Har et fly som snart skal få RAF camo og da blir det heltmatt, men det er godt mulig jeg drar over litt med bilpolish som sluttfinish. Da blir det litt blankere enn matt og teoretisk skulle det da bli realistisk.

    Comment


    • #3
      Polering med motorolje hørtes spesielt ut. Men svaret ditt var som jeg håpte så da gjør jeg ett forsøk med noe halvblankt. Skal jo ikke være med i noe F4C men greit å prøve å gjøre det beste ut av det når jobben blir den samme.
      Mange takk for svar.

      Comment


      • #4
        Lest i Spitfiresaga for kort tid siden, fortalt av bakkemanskap. Artig info for oss modellers. Før "poleringen" startet vasket de flyene med flybensin. ( de hadde ikke lov til dette men gjorde det allikevel.) Hurtigshinings for å bli fort ferdig antagelig. Lakken må ha vært godt motstandsdyktig mot stoffene. Alugrunningen ( manglende mest sannsynlig )må ha vært så som så. Lakken flasset av mange steder etter kort tid i bruk. Lett å forstå at flyene fikk en dypere og finere finish med den oljen klint utenpå matt lakk.

        For lenge siden jeg leste at flygerne også polerte flyene for å få ut litt mere fart og det er også lettere å forstå at det burde lønne seg å få litt blankere finish ( mindre friksjon ) på kjerrene. Om flygerne brukte motorolje vites ikke, men tipper voks av et eller annet slag. Har også hørt at amerikanerne drev på med dette på Thunderboltene blant annet. Litt artig informasjon for oss modellbyggere.

        Halvblank lakk blir nok fin "oljefinish" tror jeg Kanskje ikke så veldig viktig egentlig men artig å få til.

        Comment


        • #5
          Lakka det siste nå så prøver meg med klarlakkken om ett par dager. Juleaften f.eks De gjorde tydeligvis mye rart med disse gamle flyene. Vil tro den behandlinga du beskriver er litt hardt for lakken men det betø vel lite på den tida.

          Comment


          • #6
            Originally posted by toelarse View Post
            Lest i Spitfiresaga for kort tid siden, fortalt av bakkemanskap. Artig info for oss modellers. Før "poleringen" startet vasket de flyene med flybensin. ( de hadde ikke lov til dette men gjorde det allikevel.) Hurtigshinings for å bli fort ferdig antagelig.
            Kremt.... må innrømme at det blir fortsatt gjort på F-16, selv om det ikke er lov. Har selv vært bakkemannskap på F-16 ett år, vasket med JP (Jetparafin) og filler funket fint det
            Småvaska litt under veis for å slippe storvask i vaskehall, for det middelet vi brukte der luktet ikke blomstereng.
            Virket som heftig kjemi, og vi hadde på oss sånne "Ebola-type" beskyttelsesdrakter og masker.

            Comment


            • #7
              He he da har trikset gått i arv gjennom årene virker det som. Kanskje de fremdeles holder på med dette?

              Comment


              • #8
                Originally posted by toelarse View Post
                He he da har trikset gått i arv gjennom årene virker det som. Kanskje de fremdeles holder på med dette?
                Det vil jeg nok tro, for det var Crew-chief´s som hadde vært der i mange år som lærte oss det, selv om det ble nevnt at det egentlig ikke var lov da

                Comment


                • #9
                  Det var jo ingenting som tok kruttslammet rundt gunporten bedre enn JP-4

                  Comment


                  • #10
                    Da er humbrol kapittelet avsluttet for denne gangen. Hvor lenge bør den tørke før jeg prøver meg på 3-stjerners gulvlakk? Noen som har dårlig erfaring med å lakke etter to dager f.eks?
                    Julestemning i stua her nå, tradisjonelt pyntet.
                    Click image for larger version

Name:	spitjul.jpg
Views:	1
Size:	211.5 KB
ID:	610558

                    Comment


                    • #11
                      Unnskyld at jeg spør men jeg sliter litt med IVX, den varianten (Mk.) har jeg ikke hørt om, håper noen kan forklare meg....
                      John Arne Sagøy
                      Scale Warbirds of Norway
                      Trønderbataljonen
                      www.scalewarbird.org
                      No guts, no glory

                      Comment


                      • #12
                        Tipper det skal være XIV.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by spitfire View Post
                          Unnskyld at jeg spør men jeg sliter litt med IVX, den varianten (Mk.) har jeg ikke hørt om, håper noen kan forklare meg....
                          Ja den varianten er nok litt sjelden.. Trykkfeil er nok ikke så sjelden, men pleier å se de. Skal rette den om mulig

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jamie View Post
                            Det var jo ingenting som tok kruttslammet rundt gunporten bedre enn JP-4
                            Ja, sant det Jamie, JP-4 er jo nesten som vinterdiesel eller lampeolje og regne.
                            Syns faktisk det lukter litt godt på flyplasser, JP i små doser uttynnet med luft

                            Comment


                            • #15
                              Den ser fin ut den Spit´n din ela!
                              Hva slags motor skal du ha i den?

                              I dag har jeg endelig fått alu-spinneren til min spit på posten, som har vært litt vilse hos posten i Kina

                              Comment

                              Working...
                              X