Announcement

Collapse
No announcement yet.

Testing av mylar på depron versus fresing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mye teori her nå...men var det ikke noen i VM i fjor som brukte 6mm depron med mylar og da droppe mye av karbon riggingen men de hadde lav vekt allikevel
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #17
      Originally posted by RGJ View Post
      6mm depron med mylar
      Høres ut som en god løsning.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #18
        Hei Dag,

        Den første RJOD jeg bygget, fra vanlig depron, veide 76 gr før fresing. 4 gram var wheelpants or luftbremser. 72 gram for resten (vinge, flykrop, stabilisator, canalisers og lift generators.

        Med depronvekt på 120 gr/m2 betyr det at arealet er 0,63m2, eller 63 dm2. Jeg tror ikke Disneyen er særlig mindre.

        Etter fresing veide delene 38 gram, hvorav 3 for wheel pants og bremser.

        Bygger nå nr 2, som blir i ærodepron med mylar. Blir spennende å se hva den ender på.

        Comment


        • #19
          liten kjapp test i dag, kappet 2 depron rammer ca 10x20 cm 1cm bred kant og et 6-7mm bredt spant i midten , kledde begge med mylar brukte spraylim på den ene og limstift på den andre .
          Konklusjon så langt ikke målbar vekt forskjell men spray limet satt best (og er mer klinete) og ikke minst mylar er vanskelig og skjære ..her må en ha skarp kniv
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #20
            Originally posted by LucasHofman View Post
            Hei Dag,

            Den første RJOD jeg bygget, fra vanlig depron, veide 76 gr før fresing. 4 gram var wheelpants or luftbremser. 72 gram for resten (vinge, flykrop, stabilisator, canalisers og lift generators.

            Med depronvekt på 120 gr/m2 betyr det at arealet er 0,63m2, eller 63 dm2. Jeg tror ikke Disneyen er særlig mindre.

            Etter fresing veide delene 38 gram, hvorav 3 for wheel pants og bremser.

            Bygger nå nr 2, som blir i ærodepron med mylar. Blir spennende å se hva den ender på.
            Hei Lucas,
            Godt Nytt År!!!
            Du har sikkert rett i at Disney'n er større enn jeg antok.( Quick and dirty measure) forblir (dirty). Men når det er sagt så veide min Disney 101gr ready for flying ( før møter med tak og vegger). Får vel fly med den som den er ut januar da senderen min MC32 skal på service og oppgradering i Tyskland.
            Dag Øiseth Larsen
            90187441
            Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

            Comment


            • #21
              Tenkte å handle en indoor maskin etter 4 års pause og skikkelig drittlei. Hva er denne Disney saken? Bygge rett ut av esken og fungerer bra? Motor og servoer?
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #22
                Til hva slags bruk skal du ha fly?

                Disney er en F3P maskin dvs. den flyr sakte og er presist, men er litt skjør og har ikke rollrate nok til at den passer for bajasflyging. Den flyr veldig bra, men i F3P sammenheng er den jo "gammel" da den ble designet i 2010/2011. Faktisk usikker på om den er i salg fortsatt. Skulle jeg handlet noe i dag ville jeg gått for noe som er 10-30g lettere.

                Skal du bare fly bajas inne, kjøp Crack yak fra Elefun Ellers så er jo disse små E-flite UMX warbirdene morsomme hvis du vil ha "skala". Flyr litt mer som vanlige utendørs fly faktisk.
                Last edited by OAK; 02-01-15, 20:25.

                Comment


                • #23
                  Mest lek og bajas var tanken . Er ikke de Crak modellene litt mye flexi?

                  Har flere av de minste axi for 3S og 2s. Duger vel?
                  Last edited by affa; 02-01-15, 22:48.
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #24
                    Veldig fornøyd med crackyak superlite med 2s250.
                    Kjetil
                    oops: . . ! . .

                    http://www.vingmfk.com

                    Comment


                    • #25
                      Har både Crack Yak og Laser, og de flyr helt supert. Så forøvrig at RC Factory nettopp har kommet med en to motors flybåt! Den skal nok jeg ha meg utover våren (unnskyld avsporingen).

                      Comment


                      • #26
                        Motor kjetilmh?
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          Jeg har en zs-1705 fra hyperion men den selges ikke lenger.

                          Et alternativt fly er click ng. Oppgitt samme vekt men litt større vs, så da flyr den jo litt saktere.
                          Kjetil
                          oops: . . ! . .

                          http://www.vingmfk.com

                          Comment


                          • #28
                            Nå er RJOD nr. 2 ferdig trukket med 5 micron mylar. Total vekt av alt depron er 28.7 gram. Før utskåring var det 56.2 gr, så ganske nøyaktig 50%. Før trekking veide delene 23.8 gram, så mylar og lim er nesten 5 gram. Gitt at arealet er 63dm2 og mylaren veier 7 gr/m2 er limen ikke mer en 1 gram. Det var 3M permanent mount spraylim.

                            Til sammenligning den første RJODden veide 75.6 gr før fresing og 38.3 gr. etter. Det er også 50%. Den var i vanlig depron, og nr. 2 er aerodepron.

                            Jeg tør å påsta at man ikke sparer noe vekt med å bruke mylar om man freser dybt. I går kveld så jeg nøye på en Disney og der var utfresingen begrenset til 1.5mm dybte. På min RJOD er det 2.7mm. Jeg forstår nå at en mylar Disney er 10 gram lettere enn en freset fly!

                            Derimot går det en del raskere å skjære ut alt en å frese, og mindre støvete er det også....

                            Comment


                            • #29
                              Frest eller ikke, trikset er nok uansett å minimere mengden depron.

                              Har et nytt fly på byggebordet 90cm vingespenn, vekten på alle depron delene trukket med 3 micron mylar er 14g.

                              Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1421598600407.jpg
Views:	1
Size:	215.2 KB
ID:	610958

                              Depronen her er litt rar. Produsenten sier det er en ekstra lett type. Kan se at den er frest på ene siden, men er fortsatt 3mm tykk. Antar at "skinnet" på Depronen har høyere tetthet enn kjernen, funderer på om man kan spare vekt på å frese f. Eks 6mm ned til 3mm?

                              Comment


                              • #30
                                Hei F3p flygere,
                                Redningen ang coax motorer er her ser det ut til. Dualsky har lagd en coax motor til f3p folket som muliggens ikke vil koste trøya ��

                                Ta en titt på konseptet her:

                                TYPHOON
                                Dag Øiseth Larsen
                                90187441
                                Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                                Comment

                                Working...
                                X