Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Model Super Cub 1/4.5, elektro oppsett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix Model Super Cub 1/4.5, elektro oppsett?

    Phoenix Super Cub PA-18 1:4 ½ m/OS GF-30 4t

    Som julegave til meg selv ble en av de 8 stk Phoenix Model Super Cub 1/4:5 som Elefun hadde i årets julekalender luke 23
    Phoenix Model Super Cub 1/4.5 ARF EP/GP/GAS

    Så nå står jeg med et nytt fly 2.3m vingespenn og skal starte og sette sammen bestilling på resten av elektronisk jeg trenger.

    Litt fakta om flyet
    ........:
    Skalamodell av Super Cub med vingespenn på 230cm. Modellen leveres klar til elektroinnstallasjon, og man kan sette i 20-23cc-bensinmotor, eller tilsvarene elektromotor.

    Technical data
    Wingspan: 2300mm (90.5in)
    Length: 1472mm (57.9 in)
    Flying weight: 6.2-7.1 kg
    Radio: 6 channel minimum (not included)
    Servo: 8 Hi-torque standard servo: 2 aileron; 2 Flap; 2 elevator; 1 rudder; 1 throttle (not included)
    Servo mount: 21mm x 42 mm
    Propeller: suit with your engine
    Engine: 1.20/ 2-stroke or 1.40/4-stroke glow engine or 20cc gas engine (not included)
    Motor: brushless outrunner 1600-2200 W, 450 KV (





    Dette er mitt første fly over 3kg og man kan jo godt si det som normalt er dobbelt størrelse med sinne 7kg osv.
    Har spektrum DX9 og trenger noen hint til valg av utstyr innen for rx, servo samt generelt rundt motor konfigurasjon.

    [Innenfor esc foretrekker jeg castle c pga jeg har mange av dette allerede og liker usb og programmering og loggingen.
    Innenfor motor foretrekker jeg hacker eller noe åpen for alt som holder.]

    Oppdatering 25.3.2015
    * Har valgt å gå bort fra elektro oppsett, og kjøpte meg en OS GF-30 (4t 30cc bensin) så tråden vil i fra 25.3.2015 omhandle byggingen og oppsettet av flyet med bensin motor framfor elektrisk.



    Spørsmål.
    1. Esc med bec og strøm rett til spektrum rx?
    2. Separat bec til rx, og så en powerbox med egen strøm til servoer.
    3.hva med HV rx, som får strøm rett fra 2 parallelle 2S batterier, spektrum har en 9ch m/dual batteri
    Sites-spektrum-us-Site | Spektrum



    4. Motor? Ser ofte at skala fly har veldig lav w/kg, men er det ukloktå sette inn noe mer 3D oppsett, har en sbash 30E og liker godt god effekt til hover osv.

    5. Skal man velge et 6S oppsett med høy amper, eller eks et HV oppsett med eks 12S og litt lavere amper? Fordeler og ulemper?

    6. Hvor stor modell starter man med slike powerbox løsninger?
    Null erfaring og kunnskap om store modeller og hva som er best practice!
    Last edited by xilian; 26-03-15, 12:36. Reason: Endring av overskrift, samt valg av motor.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Sjekk aircraftworld.com for motor. De har fra sytti prosent og mer avslag på Hyperion motorer, inkludert noen som bør være store nok for denne.

    Comment


    • #3
      Da var du jo en av de heldige. Jeg skulle også bestille meg en slik. La den i handlekurven og gikk for å hente bankkortet mitt slik at jeg kunne betale den. Det tok 1 min men ga jeg kom tilbake var den utsolgt. Har liggende en ASP 180 4t motor som hadde vert perfekt til dette flyet. Cub er morsomt jeg har fra før en 1/3 Cub med en GP 123cc som jeg bruker til sleping å hadde tenkt meg en slik liten sak til reekreasjnsflyving. Men men det kommer vel flere muligheter.
      Ellers trenger du jo en 8 kanals radio og 6stk 5-10kg servoer og en 10-15 kg til roret. Hva motor å batterier angår har jeg ikke peiling da jeg ikke driver med elektro.
      Husk å difrensier balanserorene ellers flyr den som en kråke.
      Lykke til. Å leg gjerne ut litt bilder under veis

      Comment


      • #4
        Ja dette flyet ble fort utsolgt!, selv satt jeg klar fra 0730 og hadde på forhånd testa nettbanken på jeg var sikker på at Java virket som det skulle.

        Vil gratulere de 7 andre rundt om i landet som også fikk denne muligheten til et nytt fly.

        Selv har jeg jo en DX9 radio, som skal brukes på dette flyet men har minimalt erfaringer rundt servo typer, så takker for innspill.

        Men slike kraftige servoer, blir vel litt hard kost a koble rett i en liten fyrstikk eske mottaker alla AR636 osv?

        Trenger hjelp og hint rundt dette temaet
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Nei det er ingen grunn til å begynne å styre med noe ekstra utstyr til servoene i et slikt lite fly. Det går utmerket å koble den rett i mottakeren, er ikke rare strømtrekket på en 10 kg servo så det tåler en skikkelig mottaker helt problemfritt.

          Comment


          • #6
            Trenger ikke separert batteri heller.
            Min Hjemmeside..

            http://sveininge.iflogg.com

            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by bardp View Post
              Nei det er ingen grunn til å begynne å styre med noe ekstra utstyr til servoene i et slikt lite fly. Det går utmerket å koble den rett i mottakeren, er ikke rare strømtrekket på en 10 kg servo så det tåler en skikkelig mottaker helt problemfritt.
              Kun for å lære litt, når starter man å bruke slikte strømbrett da ?
              Om jeg ikke misforstår benytter man eksempelvis slikt som jeg har linket til her når man bygger en større modell, (hvor store fly starter da å benytte slike løsninger?).
              http://www.xxlrc.no/index.php/elektr...er-supply.html
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #8
                Med dagens mottakere har en vel strengt tatt aldri bruk for noe slikt. Men det er jo den som liker å pakke flyene full av alskens slags bokser enten det trenges eller ikke. I Cuben min som er en 1/3 Cub med en GP 123 motor har jeg koblet servoene rett i mottakeren og det er 20 kg servoer. Mottakeren får strøm fra to batterier med separate brytere på har koblet inn et batteri i hver ende av mottakeren. Dette flyet har nå sikkert mer en 100 turer og fungerer meget bra.
                På en 40% Yak med 260cc motor som jeg har, har jeg matet batterispenningen rett til servoene da det der er ganske så heftig strømtrekk. På det prosjektet jeg holder på med nå en og som skal ha en 300cc motor har jeg valgt en slik mottaker å slipper derfor å tenke på dette med strømtrekket det er bare å ha store nokk radiobatterier.

                Comment


                • #9
                  Selv tenkte jeg kanskje og legge litt ekstra i mottaker og benytte denne dual batteri mottakeren fra spektrum, men er jo litt dyrere en.de enkle 9ch enhetene.

                  Noen der ute med erfaring med denne? AR9100, har vist i følge produsentenes side også kommet en nyere men den finner jeg ikke i Norge.

                  Audun Johnsrud
                  Nittedal - HMFK

                  * Flyr divserse planker og noen visper.
                  En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                  Comment


                  • #10
                    Hei. Jeg har brukt denne i 5 sesonger i en H9 35% Extra 260 med 8 stk Hitec 5955 og en Hitec 4955. Ca 200 flighter. Ingen problemer. Anbefales.
                    Mvh
                    Gunnar Børseth

                    I might not be very good, but I'm fun to watch.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg ville nokk ikke ha spandert en så dyr mottaker i et så lite fly som det her er snakk om. Det vil fungere like bra med en vanlig mottaker til dette flyet. Vi snakker jo her kun om en 90 size modell.

                      Comment


                      • #12
                        Her er et rimelig alternativ som sikkert vil fungere utmerket i dit fl.
                        404 - File or directory not found.

                        Comment


                        • #13
                          Modellen kom i hus den 30.des men det var jo nesten julekvelden på meg da jeg pakket opp esken.
                          Men nå starter virkelig runden med å finne ut om jeg virkelig skal gå for elektro motor eller stempel.
                          Etter litt søking rundt i mine kjente butikker, er jeg litt deppa, slikt jeg ser situasjonen lever ikke OS storenok elektro motorer, hacker har godt utvalg men det blir fort dyrt og det kommer jo et lass av batteri pakker i tillegg osv osv.

                          Nitro er jeg ferdig med, men kanskje man skulle lukte litt på bensin?
                          Men jeg skulle da gjerne hatt en motor som er relativ vedlikeholds fri og føles enkel for en uten stempel ringer i blodet.

                          2takt eller 4? Hvorfor snakker så mange om pittspoter, hva er det osv?
                          Merke motor man skal se på, OS, DLE, W3 eller nå hva de alle heter

                          Ser eksempel vis at elefun har flere rundt 20c men priser er fra 2 til 4 tusen, hva er forskjellene osv..
                          Audun Johnsrud
                          Nittedal - HMFK

                          * Flyr divserse planker og noen visper.
                          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                          Comment


                          • #14
                            Det er sikkert like mange meninger om dette som det er modellflygere. Men for meg vil en 4t motor være det riktige valget til en slik modell. Om den går på glow ful eller bensin betyr ikke noe for meg. 2t bensinmotorer fungerer fint de men høres ikke særlig bra ut med mindre du monterer en god canister potte noe som kan være et helt styr i en slik modell. Og selv da får en ikke den samme fine lyden som en 4t motor har. Mine anbefalinger til motor vil derfor være følgende:
                            Bensin:
                            OS GF30, GF40. Saito FG30, FG36. NGH GF38.
                            Glow:
                            OS FS155, FS 200. Saito FA180. ASP FS180AR.
                            NGH og ASP får du jo billig fra HK. Saito og OS kjøper du vel billigst fra RC Japan. Ellers er det jo fra tid til annen gode bruktkjøp på nettet. Uansett ingen som klarer og slite ut en slik motor.

                            Comment


                            • #15
                              Etter noen uker i tanke boksen, lurer jeg på om eneste fornuftige er å gå for en stempel motor da dette passer best i flyet til denne tråden. Men ønsker ikke å gå tilbake til glow, da jeg husker dette som veldig sølete, luktene så jeg prøver å sette meg litt inn i bensin verden men her kommer Elefun opp med forslag om en RCGF 20cc motor, har ikke noen førelse for disse.

                              Hjertet følger meg for OS og YS motorer, men har startet litt å se på Evolution men finner her kun 2T modeller, så var det en kjenning som hintet meg om Saito og ser disse har bensin 4T modeller.
                              Tanken min er at om jeg skal gå for en stempelmotor, skal lyden også være "grom" og ikke en gresstrimmer.
                              Derfor tenker jeg at en besin 4T, kanskje er et mål for å full føre modellen.

                              Modellen trenger enten en 120-2T / 140-4T motor og da kommer eksempelvis dette opp som en mulighet.

                              20cc 2T (Evolution)
                              http://shop.smallsize.no/product_inf...bc8ca6d6f0ba39

                              Men innenfor 4T, (Saito) er det jo flere modeller.

                              FG-21 (1.26) 4-Stroke Gas Engine: BN (SAIEG21)
                              Page Not Found | 404


                              FG-30B (180) 4-Stroke Gas Engine: BO (SAIEG30B)
                              Page Not Found | 404


                              Ellers har jo Norwegian Modellers: (OS 4T bensin) som kommer som GF30 og GF40
                              The resource cannot be found.

                              OS Engines | Horizon Hobby RC Engines and Parts

                              OS Engines | Horizon Hobby RC Engines and Parts



                              Men ser når jeg leser manualene på disse 4T motorene at det er mye definert som vedlikehold i forhold til elektro modeller, men det er da å forvente men her kommer noen punkter som jeg ikke har noe erfaring med.

                              * bensin 91oktan med olje blanding 20:1, olje er da ok men hvordan får man 91okt, var en periode kun JEt som hadde 92, men jeg ser tildaglig kun 95/97 på den lokale pumpa.

                              * Ventil vedlikehold (hver 1-2times flytid), må man demontere lokkene å justere dette så ofte eller er det bare sjekk at det typisk er en avstand mellom ventilarm og ventil (rocker arm).

                              * After run "olje", ser det skrives mye om å kjøre tom tank og motor å så noe om olje i blødernippelen på veivhuset?

                              * Templugger; ser flere litt større motoret har en CN-6 plugg, mens det er mer variasjon på små motorer. Er det noe man skal "holde seg unda for å ungå problemer".

                              * Forgasser, noen skriver at de har pumped mens andre har Walbro eller hva nå en det heter. noen som kan forklare forskjeller ?
                              ---
                              Er jeg på vei inn i det umulige og bør holde meg til elektisk modell og sette inn en "sound-booster" for å få motorlyd, eller skal jeg kaste meg inn i stempel-plankeverden og lære meg forgasser justeringer?

                              Siste kommentar så langt, GJØR jeg noe DUMT om jeg setter inn en 30cc motor når produsenten foreslår 20-26cc?
                              Last edited by AudunJ; 16-03-15, 00:49.
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment

                              Working...
                              X