Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum DX9 (5 vs 7 punkt pitch/thr kurver)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spektrum DX9 (5 vs 7 punkt pitch/thr kurver)

    Har i den del år flydd med DX7 (den gamle) og nå gått over til DX9 og streber med å få over alle modeller til ny radio.
    I den gamle DX7 hadde jeg 5 punkts throttle og pitch kurver, men i DX9 er samtlige kurver med opp til 7 setpunkter men jeg får by default kun satt verdier i punkt 1-5, som vist på bilde.

    * Får jo satt inn fult utslag fra stikka osv, men lurer på hvordan jeg får "enablet" punkt 6 og 7 ?

    Click image for larger version

Name:	Pitch_kurve5punkt.jpg
Views:	2
Size:	301.2 KB
ID:	637181
    Last edited by AudunJ; 11-01-15, 01:32.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Mer utfordringer med "kurene"

    Videre har jeg noen "logiske" utforringer som jeg håper noen kan besvare når det gjelder throttle kurver og utslag vist i "monitor menyen".
    * Hovedproblemet er at jeg ikke får den forventede "throttle utslaget" som gjenspeiler throttel bevegelsen på stikka.

    Thr kurvene: er som vist på bildene under, men i kort tekt.
    ---------------------------------------------
    FMNormal max = 100% min 0%
    FM1 = Max 80% min 70%
    FM2 = max 95% min 85%
    -------------------------------------
    Forventer da at i monitor menyen, at man skal se thr kannalen da gjenspeile stikka osv.
    Dette viser en linjer sammenheng når jeg er i "normal mode", da stikke helt ned => 0% og stikke helt opp gir 100%.
    Men når jeg går til ST1 (FM1) og ST2 (FM2) får jeg et utslag med max stikke som ikke samsvarer

    Eks: 1 (ST1) flight mode 1, der kurven er 80--75-70--75-80
    Dette gir utslag på monitor max 60 - min 40 - max 60 (altså får jeg 20% punkter lavere på max, mnes jeg har 30% punkter ved midt stikke), selv uten noen expo?

    Eks 2: ST2 (Flight mdoe 2) der kurvene er 95-90-85-90-95
    Dette gir utslag på monitor max 90 min 70 max 90 (alså får jeg her 25% på max og min stikke, mens midt stikke gir 15% punkter)

    JEG KLARER IKKE Å SE HVORFOR DETTE SKJER, i modus FM1 og FM2, mens det er som forventet i modus "normal".
    Trenger noen hint til hva jeg skal sjekke opp...



    Om man ser nøye på bildene fra selve "kurvene" der man nedsert i hvert bilde kan se "input -->> output" verdien, så følger denne stikken normalt, full stikke i FM2 gir 95% output osv og dette stemmer overens med kurven osv. Samme i FM1 modus.




    Click image for larger version

Name:	IMAG4515.jpg
Views:	1
Size:	311.9 KB
ID:	610836Click image for larger version

Name:	IMAG4516.jpg
Views:	1
Size:	265.7 KB
ID:	610837Click image for larger version

Name:	IMAG4517.jpg
Views:	1
Size:	314.1 KB
ID:	610838Click image for larger version

Name:	IMAG4518.jpg
Views:	1
Size:	264.8 KB
ID:	610839Click image for larger version

Name:	IMAG4519.jpg
Views:	1
Size:	290.5 KB
ID:	610840
    Attached Files
    Last edited by AudunJ; 11-01-15, 01:18.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

    Comment


    • #3
      Det er visst ikke bare bare med nye radioer og nye menyer og ofte altfor dårlige instruksjonbok.

      Comment


      • #4
        Du går inn i Throttelcurve menyen. Skyv th stikken fremover, det vises da Add pt under punkt 7. Marker denne og du har et nytt punkt. Samme prosedyre ved fjerning av punkter.


        I monitorbildet ser man de reelle verdiene. Dvs med Epa, subtrim og lignende.
        Hansi

        Comment


        • #5
          Originally posted by Røde Baron View Post
          Du går inn i Throttelcurve menyen. Skyv th stikken fremover, det vises da Add pt under punkt 7. Marker denne og du har et nytt punkt. Samme prosedyre ved fjerning av punkter.
          I monitorbildet ser man de reelle verdiene. Dvs med Epa, subtrim og lignende.
          Joda, jeg fant ut av dette med "add-pt" i kurve menyene. Så langt man beveger stikke litt utenfor et definert punkt får man valget om å legge til flere punkter og har nå kovertert mine kurver fra defalt 5 til 7 fast punkter.

          Legger med DX9 (oppsett fila til min Trex 500) om noen der ute skulle ha muligheten til å sjekke ut settingene i fila og forklare hva jeg gjør feil.
          * Trenger hjelp til å forstå hvorfor jeg ikke får max utslag på throttle når jeg er i ST-1 og ST-2 mode, mens i normal idelup, får jeg samme respons på throttle som vist i thr-kurven.

          Sjekket ut en tilsvarende modell, Blade 300x som jeg også har satt opp fra totalt blankt, ved å skrive inn alt av parametere manuelt og dette gir samme resultat som på min 500.

          Ettersom jeg brukter AR7200BX flybarless kontroller, har jeg satt alt av subtrim = defualt 0 så det ikke skal kunne justeres ved en feil fra knappene vedsiden av stikka, når det gleder utslagene osv er alt satt til max 100% begge veier osv.
          Attached Files
          Audun Johnsrud
          Nittedal - HMFK

          * Flyr divserse planker og noen visper.
          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

          Comment


          • #6
            Har sjekket ut flere av modellene mine, og her et eksempel fra en Blade mCPx BL, her har jeg samme syntomene med at thr verdien i thr-kurven ikke komme linjert ut på thr kanalen (sett i montor vinduet).

            Men her har jeg en thr kurve (st-1) som er 100-90-80-90-100, og ved max og min stikke får jeg 100% ut, men med midt stikke der jeg skulle forvente 80% men får kun ut 60% på thr vist i monitor menyen.

            Se bilde detaljer; Blått viser max og min stikke mens rødt viser "midtstikke".Click image for larger version

Name:	Blade_mCPx_kurver.jpg
Views:	1
Size:	166.5 KB
ID:	610899
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Røde Baron View Post
              I monitorbildet ser man de reelle verdiene. Dvs med Epa, subtrim og lignende.
              I kveld lastet jeg ned noen "helikopter oppsett for andre modeller og opplevde samme problem" med disse som vel skulle være kvaltets sikret opp og i mente og da gikk det pluttselig opp for meg hva problemet med "75% på throttle kurve og at man ikke får 75% ut osv.

              Vet ikke om dette gjelder alle de nye radioene men på min gamle DX7 var 0% en max utslag på servo og 100% var max utslag den andre veien.
              Mens på nye radioer som DX9, er oppløsningen doblet og nummereringen blir da -100% ventre utslag 0% midt stikke og +100% max høyre utslag osv.

              Men når man kikker på eks Thr kurve og Pitch kurvene har de fortsatt kun 0-100% oppløsning, der 50% er midt stilt!
              Så lenge man har linjere kurver 0-25-50-75-100 blir så utslaget også linjert på monitorerings utgangen som viser -100,0,+100

              Thr Kurve >> Thr monitor
              0% = -100%
              25% = -50%
              50% = 0 %
              60% = 20%
              70% = 40%
              75% = 50%
              80% = 60%
              85% = 70%
              90% = 80%
              95% = 90%
              100% = +100%



              Men jo nærmere 100% max på trottle kurven man kommer jo nærmere er også "den faktiske Thr utgangen"
              => Saken var ganske innlysene meg jeg så nok ikke skogen for bare trær denne gangen.
              Last edited by AudunJ; 14-01-15, 22:53.
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment

              Working...
              X