Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montere kamera på fly for å se det i "3. person"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montere kamera på fly for å se det i "3. person"

    Hei, har et STM J-3 cub jeg ønsker og filme litt fra. Idag har jeg kamera montert oppå hovedvingen på flyet, men propellen forstyrrer altfor mye for bildet, så lurte på å montere den opp på et lite lett stativ bak på flyet, da du får en slags "3. person" view! Legger med noen bilder for å gi dere en idè.

    Click image for larger version

Name:	42-14957_2.jpg
Views:	1
Size:	184.7 KB
ID:	637182Click image for larger version

Name:	Cargoplane.jpg
Views:	1
Size:	15.1 KB
ID:	637183

    Da er mitt spørsmål om noen har testet dette ? Kameraet er ca like stort som en duplokloss, og veier vel ca 25 gram. Jeg lurer egentlig på om dette er dømt til å gå galt med tanke på at kamera vil vel "ta tak" i vinden og presse halen nedover? Eller tror dere dette er et prosjekt som bør gå greit ? Gidder ikke opp i lufta for så å ned igjen å ødelegge hvis noen allerede har erfart dette

    Tusen takk for svar, og jeg tar gjerne imot idèer og tips !!

    Thomas

  • #2
    Det er jo ikke bare det at du vil få drag bak, men du vil jo også få ganske mye mer vekt bak.
    Du vil nok oppleve flyet som i overkant baktungt

    Men her ser du hvordan det blir på en 50cc bensin i alle fall (gopro)

    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Ser ut til at han har festet det bak på elevator festet, har ikke peiling på hva det heter. Kanskje jeg skulle prøve det først for å sjekke hvordan vekten blir. Nå nok feste en liten motvekt foran i flyet tenker jeg

      Comment


      • #4
        25 gram er ikke all verden, et GoPro Hero 3+ veier 76 gram til sammenlikning.
        Kan du flytte LiPo-batteriet i modellen litt frem, så får du nok kompensert for den lille forskyvningen av CG.
        Men prøv å unngå å legge til noe særlig vekt pga. festeanordning.

        Jeg har bla. hatt et keychain-kamera på toppen av sideroret, da lagde jeg et feste av en isopor-kloss med et spor i.
        Dette tredde jeg ned på toppen av sideroret, med en liten vinkel nedover og sikret det med å tre nåler i klossen inn i sideroret.
        Keychain kamera festet jeg med kraftig borrelås i det "isopor-feste".

        Funket ikke så verst det, ble ikke så aller verst med vibrasjoner og jello heller.
        GoPro har jeg nettopp kjøpt meg, så det er foreløpig uprøvd - men det skal inn i gimbalen på multikopteret først.

        Comment


        • #5
          Jeg tenkte og bare legge på noen gram på batteriet, da vil det nok gjevne ut forskjellene Jeg skal feste det idag, så legger jeg ut et bilde, så får jeg prøve til helgen blir spennanes

          Comment


          • #6
            Har du vurdert å montere kamera på en av vingene? Da slipper du å få propellen bildet, og du kan plassere det rett på tyngdepunktet.

            Comment


            • #7
              Har tenkt på det ja, men jeg liker ikke å filme sånn fra siden. liker å "sitte i bildet" og se rett frem hvis du skjønner Jeg skal teste på lørdag og se, om det ikke er så greit, så skal jeg prøve vingen nå har jeg slanket kameraet til rundt 20gram, så tror det skal gå greit =)

              Comment


              • #8
                Det kan bli veldig bra å montere kamera bak på flyet. Her en video fra min Fokker med Gopro montert rett foran sideroret, for her er det "all moving Rudder". Og en video fra min Jungmann hvor kamera sitter ca halveis mellom pilot og sideror. På disse flyene kompenserte jeg ikke for ekstra vekt bak, da de er forholdsvis store.

                Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                Per Nilsen
                Spikkestad

                Comment

                Working...
                X