Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er kravene til plass og ferdighet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er kravene til plass og ferdighet?

    Ser på AntageligVerdensBesteKjøpsogSalgSide Modellsalg.no at det ligger en
    ASW-27 1:2,5

    For meg som må ha xxxxx-forlenger og røyk for å kompensere for dårlige fly-ferdigheter ser jo dette helt rått ut.

    Men hva kreves av plass og ikke minst ferdigheter for å fly noe sånt?
    6m vingespenn er jo ganske rått
    Tom I. Arntsen

  • #2
    Plassmessig så trenger et så stort seilfly ganske mye plass på å roe seg ned til landing og faktisk stoppe, men ikke værre enn at man kan fly det på en normal modellflyplass sålenge man setter opp crow/butterfly (flaps ned, aileron opp) som bremser opp drastisk.

    I lufta kan jeg tenke meg at den er ganske så pusekatt å fly, takeoff krever litt ferdigheter og trening for ikke å krøste både modell og slepefly. Tar du den opp på Jarlsberg første gangen så får du jo god oversikt over hvor mye plass den trenger.
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

    Comment


    • #3
      Er bare slepeflyet kraftig nokk er takeoff ikke noe problem i det hele tatt. Men ikke forsøk å slep det opp med et svakt slepefly før du har 110% kontroll på seilflyet.

      Comment


      • #4
        Originally posted by bardp View Post
        Er bare slepeflyet kraftig nokk er takeoff ikke noe problem i det hele tatt. Men ikke forsøk å slep det opp med et svakt slepefly før du har 110% kontroll på seilflyet.
        Sant det. Har sett slepefly med typisk dra-skinnet-av-pølsa oppsett fly med seilfly hengende som en vill sei på slep. Ganske artig som tilskuer, ikke fullt så artig for seilflypilot når slepeflypiloten later som ingen ting og bare flyr videre. Til stort latterbrøl fra publikum.

        Går jo stort sett bra så lenge seilflypiloten er med på hvilken vei en skal svinge og ikke er for hard på høyderor, men er nok kanskje en idé å ta seg en tur til Lunde e.l. og få litt tips og råd om du går for denne Xillian.
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #5
          Det blir ingen handling nå i alle fall, men jeg er stadig nysgjerrig på nye ting.
          Svært seilfly er en av dem
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Ja det kunne jo vert morsomt å være i andre enden av slepelinen en gang i blant.

            Comment


            • #7
              Hiv deg med IGG gjengen en tur så er du nok i godt lag
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                ja.. skal prøve å bli litt flinkere i år, til å få med meg litt ymse events.

                Er jo noe med å utvide horisonten litt
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Ta en titt her:
                  Jan Erik Arud er dyktig med kamera, så de er vel bare å si se og nyt! Og kom for en prat...
                  IGG-treff Lunde høsten 2013. Her er fly fra 1/4-skala til 1/2-skala.

                  Comment

                  Working...
                  X