Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plast i støpeform. Glassfiber polyester

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plast i støpeform. Glassfiber polyester

    Dette hører kanskje ikke helt hjemme her på forumet, men jeg vet det er mange med kompetanse på temaet her, så jeg tillater meg å spørre.

    Jeg skal støpe en basskasse i reservehjulsbrønnen på bilen min. Jeg skal legge plast i brønnen for at glassfiberen skal være mulig å ta ut av brønnen etterpå.

    Spørsmålet er: Hvordan plast kan jeg bruke? Må ha noe som er relativt fleksibelt. Vanlig plast for vacuumbagging har jeg tilgang på, men det blir for stivt. Fungerer vanlig cellofan type matpakkeplast eller vil polyestermatrisen lime denne?
    Jon-Brage Hoel Andorsen
    -------------------------------------------------------------------------
    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

    Alt flyr bare du har nok motor!

  • #2
    For mange mange år siden gjorde jeg noe slikt, brukte bare ørten lag med tjukk hvit tape, og det slapp helt fint.

    Comment


    • #3
      Brun pakketape fungerer også fint. Tar du polyesterstøpen ut i løpet av 1-2 dager er den fremdeles en del flexibel. Mine polyesterstøp fra Biltema Polyester var først steinharde etter en måned.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Brun pakketape er oftest ikke gjennomfarget, når man skal ta bort tapen igjen så sitter det igjen masse lim fullt av brunt klin.
        Så jeg ville ikke ha brukt det på ting som man ikke vil ha det klinet på i etterkant.
        Det er heller ikke nødvendigvis så lett å fjerne limrestene med white spirit heller, pga. de brune plastrestene fungerer litt som "membran" mot limet.
        Etter å ha erfart dette selv for mange år tilbake bruker jeg aldri brun pakketape til noe annet enn det er laget for

        Comment


        • #5
          Originally posted by SmurfAir View Post
          Brun pakketape er oftest ikke gjennomfarget, når man skal ta bort tapen igjen så sitter det igjen masse lim fullt av brunt klin.
          Så jeg ville ikke ha brukt det på ting som man ikke vil ha det klinet på i etterkant.
          Det er heller ikke nødvendigvis så lett å fjerne limrestene med white spirit heller, pga. de brune plastrestene fungerer litt som "membran" mot limet.
          Etter å ha erfart dette selv for mange år tilbake bruker jeg aldri brun pakketape til noe annet enn det er laget for
          Stemmer. Blank er nok best.
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

          Comment


          • #6
            Må du ha en tett kasse ? Du er ikke bare avhengig av et tett lokk over reservehjulsbrønnen ? Hva om du skjærer til en isoporplate som dekker hjulbrønnen litt i underkant, legger over plast, legger over glassfibermatte, og heller over Polyester ?
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment

            Working...
            X