Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seagull Nemesis 120-160 size med bensin boxer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seagull Nemesis 120-160 size med bensin boxer

    Da er alle hovedkomponenter kjøpt inn til Nemesisen og tenkte å lage en liten tråd om monteringen av dette flyet.
    Modellen er av fabrikat Seagull Models og handlet inn hos Nortrading.
    Motor er CRRCPro GF55II bensin boxer.
    Servoer er 7 stk PowerHD 1214-TH (16 kg) som kan opperere på 7,4 V.
    Ellers er det kjøpt inn diverse snacks som carbonspinner, tank beregnet for bensin osv.

    Motoren er valgt ut fra at den skal gå inni cowlingen uten å ta hull for plugghetter etc. Hadde helst sett en DLE60 inni, men CRRCPro boxeren går inni uten annet en utkapp for forgasseren. Det ryktes ifølge andre forum at til pottene går inni uten å ta hull for annet enn røret. Målebåndet er missvisende. Det er 25 cm mellom toppen på pluggene.


    Dette er første bensinmodell og første modell i denne størrelsen. Det er bare å bidra med kommentarer. Det holder forumet levende og vil være til hjelp.

    Kommer til å ta meg god tid med monteringen
    Attached Files

  • #2
    Du får nå nokk motor. Men den blir nå nødvendigvis steintung med den motoren.

    Comment


    • #3
      Seagull har jo blitt en kvalitets produsent så jeg tror du blir fornøyd med settet.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Originally posted by bardp View Post
        Du får nå nokk motor. Men den blir nå nødvendigvis steintung med den motoren.
        Ikke nødvendigvis. Gjorde en del forundersøkelser på nettet på denne modellen og ifølge diverse utenlandske forum trengs en god del vekt i nesa, faktisk opp mot en halvkilo, for å få den til å balansere med f. eks. en DLE30. Da er det like greit å bytte ut bly med kubikk .

        Flyet er relativt stort til å være 120-160 size da vingespennet er 204,5 cm. Synes 20-30 cc standard glowmotor da virker litt lite. Vi snakker tross alt om en slags semi-pylon racer.

        Comment


        • #5
          Da ble modellen ENDELIG ferdigstilt og motoren fyrt i gang i går kveld. Litt plunder å få bensinen fram til forgasseren, men etter en par tre startfiorsøk med med en liten sprut bensin rett i tennpluggåpningene å litt i forgasseren for å myke opp membranen. fyrte den som den skulle og gikk. Ble ikke tid til mer enn noen minutters gange, da guttungen skulle legge seg. Brukte Alkylatbensin og mineralsk 2taktsolje fra Biltema blaningsforhold 1:30 (ifølge manualen). Motoren gikk på veldig lav tomgang fra starten av og nålene virket å være ganske bra innstilt fra fabrikk. Bra! Propell er 22x8.

          Comment


          • #6
            Denne modellen frister litt Har du noen bilder av ferdig modell og oppsett?
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              Er fersk med såpass store fly samt bensinmotorer. Har kanskje gjort det enkelt i forhold til hva andre har gjort, men det funker på bakken tydeligvis så får vi etterhvert se hvordan det blir i lufta. Skal ta noen bilder neste gang jeg har modellen ute for innkjøring. Kanskje en video også.

              Comment


              • #8
                fint fly. Spennende med slike mindre boxer motorer. lettere å få de inn i covlingen på mange fly.

                bilder og video vil vi ha
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_29_55_Pro.jpg
Views:	1
Size:	317.1 KB
ID:	615052

                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_30_20_Pro.jpg
Views:	1
Size:	331.1 KB
ID:	615053

                  Her kommer bilder og filmer. Ha kjørt inn ca en time nå på tomgang og opp til halv gass med rik innstilling. Throttler fint ned til 14-1500 omdreinginger (videoen er etter ca 15-20 minutters gange). Har skrudd tilbake til fabrikkinstillingene nå.


                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_10_14_Pro.jpg
Views:	1
Size:	159.9 KB
ID:	615042

                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_10_48_Pro.jpg
Views:	1
Size:	181.0 KB
ID:	615043
                  Som dere ser så gikk planen min om å få plass til hele motoren i cowlingen i vasken . Ble ganske stort hull på undersiden av cowlingen.


                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_20_51_Pro.jpg
Views:	1
Size:	290.8 KB
ID:	615046

                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_21_06_Pro.jpg
Views:	1
Size:	171.4 KB
ID:	615047

                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_22_27_Pro.jpg
Views:	1
Size:	216.9 KB
ID:	615049
                  Ellers har jeg funnet ut at mottagerbryter av typen vippebryter fra Biltema funker fint så langt. Noe simpelt, men de tåler 10 A på 12 V så det burde ikke være noe problem. Har hatt flere såkalt "heavy duty" brytere fra blant annet JR, Futaba og Hitec som har gitt strømmbrudd allerede under installasjon og oppsett av radio før jomfruturen. Kjøpte opprinnelig slik dobbel kombibryter med ladeinngang og fueldot, men den ene av de to bryterne ga selvfølgelig ikke skikkelig kontakt. Den som virket blir brukt på tenninga. Det er lagd gjennomføring like fremfor venstre vingebakkant slik at bryterne er noe skjult. Plasseringen av batteriene er bestemt ut fra CoG og ligger skjult under skumplast og stripset fast like foran rorservoen. Her blir 2 LiFE batterier brukt på 2100 mAh. Ett på tenning og ett til mottaker. Gjør det enkelt uten noe batt-share, kunn batteri og bryter rett i mottaker.


                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_20_41_Pro.jpg
Views:	1
Size:	224.7 KB
ID:	615045

                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_22_48_Pro.jpg
Views:	1
Size:	190.8 KB
ID:	615050

                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_23_07_Pro.jpg
Views:	1
Size:	203.0 KB
ID:	615051
                  Ellers er tanken byttet ut med en som er beregnet for bensin og flyttet fra rett bak firewall til like foran sammenføyningsrøret for vingen og er dermed så nærme CoG som det kan komme. O-ringen på fueldoten fjernet jeg også og satte inn et tynt plastrør som fueldoten står i. For å få fueldoten til å ligge intill kroppen er fuelslangen ganske enkelt spent opp med strikk slik at den dras mot flykroppen. Den sorte stripsen på fylleslangen forhindrer også fylleslange fra å bli dratt inn.

                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_19_20_20_Pro.jpg
Views:	1
Size:	206.9 KB
ID:	615044
                  Throttleservo er plassert på undersiden rett bak firewall for å gjøre overføringen tilforgasseren enklest mulig.








                  Click image for larger version

Name:	WP_20160803_20_01_47_Pro.jpg
Views:	1
Size:	137.8 KB
ID:	615054
                  Attached Files
                  Last edited by Hugo Strux; 04-08-16, 12:55.

                  Comment


                  • #10
                    Fin sak det der. Men hva er poenget med å drive å kjøre motoren på bakken?

                    Comment


                    • #11
                      Innkjøring i henhold til manualen, som spesifiserer at den første timen skal den gå på bakken. Kanskje unødvendig, men på den måten blir jeg bedre kjent med hvordan motoren oppfører seg. Ganske greit i og med at det er min første bensinmotor.

                      Når det gjelder tomgangen så merker jeg ganske stor forskjell på hvor langt ned den går reint i forhold til i starten. I starten kunne den gå til 16-1700 rpm, nå ned til 14-1500 rpm uten å gå ureint. Og da har jeg latt lowspeed nåla være som fra fabrikken.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tyor View Post
                        fint fly. Spennende med slike mindre boxer motorer. lettere å få de inn i covlingen på mange fly.

                        bilder og video vil vi ha
                        Kan montere OS G5 glødeplugger og da blir den kanskje maks 210 mm bred over pluggtoppene

                        Comment


                        • #13
                          Ja ja vær si lyst. Tomgangen bør du nå uansett ikke sette under 2000 RPM når du flyr ellers risikerer du at den stopper når du tar en stålturn. Jeg pleier alltid å ha en bryter på radioen som veksler mellom fly tomgang og lavtomgang. Ellers går mine fly i lufta med det samme motoren går flyr med lit fet blanding de første tankene før jeg finjusterer forgasseren.

                          Comment


                          • #14
                            Da var maiden unnagjort !! Perfekte forhold på stripa på Mære med 22 grader og absolutt null vind. Fløy med 22x8 slik manualen for motoren anbefaler og motoren gikk stabilt med ca 1500 rpm på tomgang . Det er nesten dobbelt så mye motor i dette flyet enn hva som anbefales (20-30cc glow) så greit med lav tomgang. Gresset på stripa var ikke klipt, men til tross for dette så trengte en ikke rare touchen på throttlestikka før modellen begynte å trille. Etter en 4-5 taxerunder med litt fart ble det klart at modellen ville opp. Jeg ga ca halv gass og modellen tok rolig av. Fløy en 3-4 minutter i litt høyde for å gjøre meg kjent med sakteflygingsegenskapene. Den kan fly utrolig sakte fant jeg ut! Meget betryggende mtp første landing. Første (nervepirrende)landing gikk bra. Landet med høy nese på alle 3 hjula. Da var det bare å gi gass og ta av igjen. Fløy en 2-3 minutter til og landa, men da med noe mer hopp og sprett. Propellen slo nedi pga at aluminiumsunderstellet fjæret litt og motoren stoppa. Startet opp, tok av igjen og fløy et par minutter til. Landa helt greit igjen. Alt i alt kjempefornøyd med modellen så langt og kanskje mest med å hamed helt fly hjem.

                            Click image for larger version

Name:	WP_20160817_19_53_47_Pro.jpg
Views:	1
Size:	308.5 KB
ID:	615063
                            Helt fly etter maiden! Viktig å gi seg mens leken er god

                            Comment


                            • #15
                              kjempe flott fly. Hva vil et slikt lande på prismessig med denne motoren og alt utstyret ? (uten mottaker)

                              Comment

                              Working...
                              X