Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ja, en gang!
    må først utvikle evnene/tålmodigheten sånn at det står i stil til ambisjonene.

    glad for at jeg har en P 47 i hus som skal flys i sommer. kommer nok en egen tråd når modifiseringer setter i gang.


    Jarle

    Comment


    • #17
      Hei. Ser du har bilde av radiatorene. Er dette plastvarianten ? Er den grei? GFK leveres også men usikker på om det er noe poeng.

      Comment


      • #18
        Originally posted by ela View Post
        Hei. Ser du har bilde av radiatorene. Er dette plastvarianten ? Er den grei? GFK leveres også men usikker på om det er noe poeng.

        Har den plast utgaven av radiatorene ser det ut til. Ser ok ut, men blir sikkert fikset litt på. Ønskes sterkere er det jo bare å legge på litt glassfiber innvendig.

        Jobber etter planen med å få fram karaktertrekkene ved Spitten som første steg. Bruker den canopyen som fulgte med kittet. Klippet opp med blekksaks og tilpasset del for del og satte det sammen. Lagde ramme til bakre del. De cockpittene som følger med disse kittene er jo som regel laget for å legges utenpå, men det er jo litt stusselig. Mange tilpasninger for å komme hit, men er først referansepunktene opprettet, så går tingene fortere. Brukbart skala vil jeg si. Umulig å få helt korrekt nederst hvor hooden går inn. Det skylder jeg litt på Mick Reeves. Det er ikke å forvente at slike ting passer på millimeteren. Limer inn ramme nå som dette skrives og teoretisk skal hooden fremdeles gli rett på plass. Time will show. Rammene etc vil bli lakkert med RAF Dark Green så snart resten utvendig er tilpasset. ( rett på aluminiumen, of course ) Satser jo på "naturlig weathering" etter virkelig flying. Alle delene som til nå er laget, må det jo gå an å demontere for å komme til videre. Legger ned en del timer til i Spitten denne vinteren før andre tar over fokusen.

        Attached Files

        Comment


        • #19
          Har du sett her Tore ?
          http://www.henning-boisen.dk/77524827
          Balsa

          Comment


          • #20
            Har ikke sett den Wulf. Det er jo moro å se andre som driver med det samme. Bra tips Den der ble jo fin også .

            Comment


            • #21
              Han selger visst bort det meste av fly.

              IIS 10.0 Detailed Error - 404.0 - Not Found
              Balsa

              Comment


              • #22
                Der var Spitten ferdig med hva jeg har kalt for steg en.( pause en stund ) Nå venter vedlikehold og ferdigstillelse av en annen modell før sesongen starter. Det gikk med ganske mange timer, men jobben i seg sjøl var veldig moro hele veien. Nå vet jeg ganske inngående hvordan rammer og cockpiten er konstruert på en Spitfire Mark IX. Ikke så mye så si om dette bare at det tar tid og at det ble nogenlunde som jeg håpet det skulle bli. Litt trimming av finsishen trengs vel på et senere stadium. Nevner at ramme bak headrest ble stivet av med en stripe aluminium. ( tech 7 lim ) Funket fint. Kunne da bare rette til for den riktige fasongen. Nevner også at plassen innvendig er romslig og innbyr virklig til detaljering som helt sikkert vil bli gjort. Vil prøve å lage en del av delene sjøl i stedet for å kjøpe ferdig. Får jeg ikke noe drag på det så blir det ferdigkjøpte he he. Mekanismen til døren skal jeg prøve å få til litt fjong hadde jeg tenkt.



                Kanskje kopiere denne? Den har eierens initialer.. og mine også i samme slengen. Litt vel blank men det kan fikses med rubbing og polering..
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Gratulerer! Dette ser veldig bra ut.
                  Til sliding canopy, brukte du ball-link som går i messingskinna? Eller er det skruehodene som glir i skinna?

                  Comment


                  • #24
                    Den canopyen ble tilpasset med 2mm skruehoder inne i skinna. Deretter ble skruene snudd( brukte kortere ) og dingsene som sklir nå er små biter av innmaten i sullivan flex rod. Du vet de gule som gjenger seg sjøl. Gevinst: Ikke skrangling og kvitt slark inn og ut. Minus.. tja vet ikke holdbarheten, men det ser bra ut. Den som går over dørskjøten får jo kjørt seg, men det blir jo ikke så stor påkjenning akkurat. låsingen på døra må jo være helt linet opp da. Systemet er ganske likt originalen faktisk, men den har små korte skinner som sklir. Prøvde et opplegg med det, men syntes at det ble for smått og mjaklete, men det går nok an.

                    Comment


                    • #25
                      Det hørtes jo veldig lurt ut og fore med Flex rod innmat!, hvis det er den typen jeg har brukt tidligere så har vel de små riller i seg for å minimere friksjonen mot hylsa til rod'n. Så det glir nok bra det, også er det mye mer skånsomt mot messingskinna enn hva metall er. I tillegg er det lett (i hvert fall billig å skifte ut om det blir slitent. Det blir mange foringer ut av en rod

                      Edit: kan jeg spørre om hva den svarte "guffa" som du har brukt både mellom spanter/glassfiber og rundt messingskinnene er? Tech7 eller noe likn.?
                      Last edited by SmurfAir; 19-02-15, 19:03.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by SmurfAir View Post
                        Det hørtes jo veldig lurt ut og fore med Flex rod innmat!, hvis det er den typen jeg har brukt tidligere så har vel de små riller i seg for å minimere friksjonen mot hylsa til rod'n. Så det glir nok bra det, også er det mye mer skånsomt mot messingskinna enn hva metall er. I tillegg er det lett (i hvert fall billig å skifte ut om det blir slitent. Det blir mange foringer ut av en rod

                        Edit: kan jeg spørre om hva den svarte "guffa" som du har brukt både mellom spanter/glassfiber og rundt messingskinnene er? Tech7 eller noe likn.?
                        Det er mange fordeler som du peker på med den gule flexrodden og grunnen til at det ble brukt er mer eller mindre tilfeldig. Hadde en liggende og da blir det ofte å tage hva man har for min del. Virker veldig lovende. Er faktisk justerbar også

                        Har brukt mye Tech 7. Testet en del først og hva jeg kan si med sikkerhet er at middelet brukt som lim fester på alt mulig og er raskt å bruke. Var suveren til canopydeler etter litt sliping og vasking med rødsprit. Hvor mye spantene i skroget tåler av påkjenning og vibrasjoner er mere usikkert, men har trua på at det skal fungere. River og sliter i det og det sitter like godt. Polyurethanlim er stivere og det vet jeg sitter særdeles godt, men det gir fra seg en gass som er lite egnet til å ha inne i huset. Orker ikke mer av det. Feiger nok ut på bærende innfestinger på vingene/motor enten med Hysol / epoxy eller polyurethan.

                        Comment


                        • #27
                          Takk for infoen!, har sett her på forumet over tid at mange skryter veldig av Tec7.
                          På tide og teste det ut selv skjønner jeg, egenskapene og databladet ser jo fantastisk bra ut!
                          Tec7 | Relekta

                          Det er til og med vennlig mot omgivelsene også!

                          Comment


                          • #28
                            Spitfiren har kommet et godt stykke videre. Nå er det vel scalebuilder.com som er forumet for denne type bygging egentlig, men legger opp litt. Noe er forskjellig fra scalebuilder tråder. Har låst vingerørene med tech 7. Ser bra ut så langt og det virker solid. Har også låst innfestingen til vingene innerst før yttervingene ble låst med balsa etter å ha kryssmålt som en gal om igjen og om igjen. Dermed ble innfestingen inn til skroget tilpasset ganske nøyaktig og det skjedde ingenting surt med resten utover. Senterseksjonen er helt avgjørende på denne konstruksjonen og er tilfreds med å være forbi dette stadiet nå. Leggingen av balsa flakene går ganske fort i forhold. Understellsfestene er også klare og det er ikke så lenge til dette skal testes. Har Mick Reeves el. understell og ditto skalahjul. Vingeprofilen er skala og dermed tynn og har nydelig washout og fasong. En fornøyelse å jobbe med slike former..
                            Click image for larger version

Name:	build32.jpg
Views:	1
Size:	81.7 KB
ID:	612762Click image for larger version

Name:	build33.jpg
Views:	1
Size:	84.6 KB
ID:	612763Click image for larger version

Name:	build34.jpg
Views:	1
Size:	96.9 KB
ID:	612764Click image for larger version

Name:	build35.jpg
Views:	1
Size:	73.8 KB
ID:	612765Click image for larger version

Name:	build36.jpg
Views:	1
Size:	118.6 KB
ID:	612766Click image for larger version

Name:	build37.jpg
Views:	1
Size:	113.2 KB
ID:	612767Click image for larger version

Name:	build38.jpg
Views:	1
Size:	81.9 KB
ID:	612768

                            Comment


                            • #29
                              Baksiden låser jeg med 3 flak over vingebjelkene. Dermed skulle fasongen være fastlåst og det ser bra ut. Vinge i to deler gjør monteringen enklere når det gjelder å beholde riktig fasong. De som plankes hele med v form etc kan som kjent vri seg uten jigging. Liker konstruksjonen til Mr. Reeves med to vingedeler og to vingerør.

                              Click image for larger version

Name:	build39.jpg
Views:	1
Size:	133.8 KB
ID:	612778

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by toelarse View Post
                                .
                                .
                                Trimknappen på radioen må man kunne å bruke uten å se ned blant annet. Sånt synes jeg er moro og flygingen
                                i seg sjøl blir utfordrende. Man flyr jo faktisk en Spitfire. Det har jeg ønsket meg i
                                mange år det...
                                .
                                .
                                Tilnærmet alle mine fly er slik ... men i skala ca 1:15

                                Comment

                                Working...
                                X