Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Flyr litt forskjellig jeg også, men skalaflyene synes jeg er artigst. Jo flere knotter jo bedre Mustangen jeg flyr vinterstid vet jeg ikke helt skalaen på, (ca 1m i vingespenn-1:11 blir det vel sånn sirka ) Radioen ( rorene ) er satt opp slik at den nesten føles kjempediger. Lander på snø så det mangler retracts da. Funker kjempefint med buklanding.

    Comment


    • #32
      Her kommer hva jeg tror er en norsk konstruksjon/oppfinnelse. Bjørn Haavaldsen, som har bygget en diger Lancaster, lagde skalaror og hengslet de med 3mm ball links på sin nye vinge. Det vil si at hengslelinjen kan være skala og festingen i vingene støtter opphenget slik som i virkeligheten. Fant ut at dette måtte jo være en god ide og gjorde det samme. Alt er ikke helt innjustert enda, men dette er jeg helt sikker på vil fungere helt toppers. Godt tips fra Bjørn! Mick Reeves hadde en lettere konstruksjon med hengsling i hver ende av roret. Helt ok og veldig lett, men da ikke så stilig som skalahengsling!


      To bilder fra høvling av "leading edge". Sikkert flere metoder her, men jeg streker opp midten med en kulepenn og høvler/sliper til riktig fasong. Fullsize bilder lønner det seg å se på hele tiden. Litt småjusteringer til blir det jo på alt sammen.

      Click image for larger version

Name:	build40.jpg
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	612809Click image for larger version

Name:	build41.jpg
Views:	1
Size:	82.5 KB
ID:	612810Click image for larger version

Name:	build42.jpg
Views:	1
Size:	65.6 KB
ID:	612811Click image for larger version

Name:	build43.jpg
Views:	1
Size:	56.4 KB
ID:	612812Click image for larger version

Name:	build44.jpg
Views:	1
Size:	68.2 KB
ID:	612813Click image for larger version

Name:	build45.jpg
Views:	1
Size:	71.0 KB
ID:	612814Click image for larger version

Name:	build46.jpg
Views:	1
Size:	84.5 KB
ID:	612815
      Last edited by toelarse; 11-10-15, 20:11.

      Comment


      • #33
        Her er M.Reeves super dash. Fint laget og litt å pusle med. Det lønner seg jo ikke å holde på med det samme hele tiden. Skruene selger M.R som "little tiny screws" Det er de virkelig også.
        Click image for larger version

Name:	build47.jpg
Views:	1
Size:	105.9 KB
ID:	612816

        Comment


        • #34
          Tid for prøvesitting. Er glad jeg kommer til å stå på bakken for ellers hadde jeg irritert meg over at jeg glemte å male ramma grønn inne i armeringsglasset. Ble såpass fornøyd med 3d panelet at det ble festet med borrelås. Må jo komme til senere for mere maling og montering av mange flere saker. Litt etter hvert. Nå er det tilbake til vinger og andre viktigere deler.
          Click image for larger version

Name:	build48.jpg
Views:	1
Size:	155.1 KB
ID:	612836

          Comment


          • #35
            Ser av besøkstallene til denne tråden at folk følger med. Settet byr
            nok på utfordringer som det heter i dag, men brukes tegningene flittig og
            sunn fornuft legges til, så går det relativt greit. Det er i hvert
            fall alt annet enn kjedelig! Enkelte ting krever mye tid mens annet går
            greit. Tilpasningene/justeringer over alt er mest tidkrevende. Har lagt til litt
            tekst på bildene denne gangen. Paul Monfortons utrolig detaljerte tegninger
            og beskrivelser av Spitfiren var virkelig en god investering. Bruker dem hele
            tiden. Sjekk kontroll av utslagene på rorene. Artig at dette blir 100% skala.
            Click image for larger version

Name:	build49.jpg
Views:	1
Size:	111.9 KB
ID:	612944Click image for larger version

Name:	build50.jpg
Views:	1
Size:	81.7 KB
ID:	612945Click image for larger version

Name:	build51.jpg
Views:	1
Size:	82.5 KB
ID:	612946Click image for larger version

Name:	build52.jpg
Views:	1
Size:	99.5 KB
ID:	612947Click image for larger version

Name:	build53.jpg
Views:	1
Size:	88.0 KB
ID:	612948Click image for larger version

Name:	build54.jpg
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	612949Click image for larger version

Name:	build55.jpg
Views:	1
Size:	83.2 KB
ID:	612950Click image for larger version

Name:	build56.jpg
Views:	1
Size:	74.7 KB
ID:	612951Click image for larger version

Name:	build57.jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	612952Click image for larger version

Name:	build58.jpg
Views:	1
Size:	109.8 KB
ID:	612953Click image for larger version

Name:	build59.jpg
Views:	1
Size:	86.6 KB
ID:	612954

            Comment


            • #36
              Går ikke flapsen ned 88 grader Ikke for å være nitpicky men. flott arbeid Tore
              Last edited by Wulf; 06-11-15, 22:00.
              Balsa

              Comment


              • #37
                Kjekt og se at det spirer på byggerommene i den mørke årstiden, flott stykke arbeid.

                Comment


                • #38
                  Ikke rart mange følger med på dine byggetråder, det er ikke mye som overlates til tilfeldighetene og det er lærerikt.

                  Lakkere på Oracover har jeg lurt på om funker, men har aldri prøvd... matter du den ned kjemisk, eller med noe slipemiddel før du grunner? Og hva slags type grunning og lakk bruker du på dette? om jeg får spørre
                  Regner med at du sprøyter for bla. å bruke minst mulig lakk..

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by SmurfAir View Post
                    Ikke rart mange følger med på dine byggetråder, det er ikke mye som overlates til tilfeldighetene og det er lærerikt.

                    Lakkere på Oracover har jeg lurt på om funker, men har aldri prøvd... matter du den ned kjemisk, eller med noe slipemiddel før du grunner? Og hva slags type grunning og lakk bruker du på dette? om jeg får spørre
                    Regner med at du sprøyter for bla. å bruke minst mulig lakk..
                    Har tidligere bare mattet ned litt med 1000 eller 2000 papir, vasket litt med rødsprit og primet tynt med biltemas primer. ( lakket med vanlig akryl spraybokser ) Har sittet godt fast på noen andre warbirds jeg har. Ikke alltid jeg var så nøye med grunningen heller og selv det sitter godt fast. Overflaten blir ganske "flyaktig" også. Skal dette tåle bensinsøl..har erfaring med at det i praksis ikke er så stor risk, må det nok til klarlakk på toppen vil jeg tro. Takk for fine ord også. Er ikke så skalafreak egentlig som det kanskje kan virke som, men prøver så godt jeg kan med denne her.

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Wulf View Post
                      Går ikke flapsen ned 88 grader Ikke for å være nitpicky men. flott arbeid Tore
                      Takk for godordene Trond. Det varmer å få litt skryt av noen som har holdt på en god stund med warbirds
                      I følge Monfortons er det 85 grader på flapsene. Han påpekte et sted at en nagle ved en vinkel manglet på noen tidligere utgaver... det kaller jeg å dra det langt. Ingen grunn til å tro at han har misset på flapsene heller. Lett å se på tegninga hvorfor opplegget går gjennom vingen. Mick har planlagt det helt likt så det er artig synes jeg.
                      Click image for larger version

Name:	flaptravel.jpg
Views:	1
Size:	83.1 KB
ID:	612955

                      Comment


                      • #41
                        Ok, takk! Regner med at det er den "vanlige" utbedringslakken du bruker, for den som heter hobbylakk står det spesifisert at den ikke tåler bensin. Plastprimeren 36688 ser ut til å være et godt valg.
                        Har brukt den matte plastlakken en gang da jeg lakkerte karosseriet på guttungens Rc offroader, ble bra resultat og den tåler masse påkjenninger. Men den finnes kun i svart og grå.

                        Grei kvalitet på dysene til sprayboks å være, jeg bruker alltid sånn håndtak i stedet for å bruke pekefingeren på dysa - får bedre kontroll syns jeg.
                        Last edited by SmurfAir; 07-11-15, 01:15.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by SmurfAir View Post
                          .. jeg bruker alltid sånn håndtak i stedet for å bruke pekefingeren på dysa - får bedre kontroll syns jeg.

                          Hva slags håndtak da ? ( Biltema det også ?)
                          __________________________________________________ ___
                          Jørn Kaasbøll
                          Scale Warbirds of Norway

                          Comment


                          • #43
                            Legger opp en fint bilde av Thunderbolten fra WBW 14 hvor alt er lakkert med Biltema spraybokser på Oracover. Merkene også. Artworken på cowlingen er malt for hånd med vanlig akryl for malerier. Den malingen tåler veldig lite, men har ikke fått noen skavanker etter flere sesonger og mange lowpasser. Merkene sleit jeg også med så de fikk litt overlapp med håndmaling de også. Flyet holder seg godt selv om overflatene er ømtålige. Faktisk ser den mere fly ut nå etter flere år. Tror bestemt at denne redselen for at malingen ikke tåler bensin er overdrevet. Kommer nok av glow motorene som gir fra seg rene lakkfjerneren i eksosen. I gamle dager var det bare quick spray som tålte det. Eksosen fra bensinmotorer har ikke skaffet meg noen problemer i hver fall. Bensinen fylles jo temmelig enkelt på uten å søle noe særlig også. Har malt opp igjen ESM Spitten min med biltema airbrush ( billigste type ) og det var helt greit å få på. Mange tynne lag gjorde susen her. Bruker denne erfaringen igjen på denne nye Spitten. Glemte nesten: Sprayboksene frant jeg i hylla for utbedringa av billakk. Grunninga var mest sannsynlig den filleren de selger. Vet at jeg hadde en boks av vanlig grunning også. Begge funker nok like bra. Grunning for plast funker også helt sikkert.
                            Click image for larger version

Name:	nice2.jpg
Views:	1
Size:	154.1 KB
ID:	612956
                            Last edited by toelarse; 07-11-15, 15:26.

                            Comment


                            • #44
                              Fikk korreks av Spitguruen på Konnerud for at jeg ikke hadde 88 flaps på spitten min skjønner du
                              Balsa

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by chewbaca View Post
                                Hva slags håndtak da ? ( Biltema det også ?)
                                Kjøpte mitt for mange år siden, litt usikker hvor.
                                Men jeg har sett Jula har noe tilsvarende:

                                Click image for larger version

Name:	sparyhånt.JPG
Views:	1
Size:	22.3 KB
ID:	612957

                                Pistolgrep for spraybokser | Hard Head | Jula

                                Syns det gir mye bedre kontroll, samt at det minsker risikoen for spytting pga. manglende trykk på dysa ved "av/på"osv.

                                Comment

                                Working...
                                X