Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Har du servoer til trim tabene og ? Guruen på Konnerud måtte selvfølgelig lage det. Ikke at det har noe praktisk betydning akkurat
    Click image for larger version

Name:	2012-10-15_154203_IMAG0566.jpg
Views:	2
Size:	52.5 KB
ID:	612959Click image for larger version

Name:	2012-10-15_154250_IMAG0567.jpg
Views:	2
Size:	41.6 KB
ID:	612960
    Balsa

    Comment


    • #47
      Originally posted by Wulf View Post
      Har du servoer til trim tabene og ? Guruen på Konnerud måtte selvfølgelig lage det. Ikke at det har noe praktisk betydning akkurat
      Tøft med servoer, men det er nok over grensa for "nerding" for min del. Vil heller klø litt mere i cockpiten når det meste av det andre er ferdig.

      Comment


      • #48
        Originally posted by SmurfAir View Post
        Kjøpte mitt for mange år siden, litt usikker hvor.
        Men jeg har sett Jula har noe tilsvarende:
        Godt tips det der. Det er jo et faktum at pekefingeren blir noget nummen etter en tid. Må nok få meg en sånn før all primingen tar til. Har ikke prøvd det før heller.

        Comment


        • #49
          Originally posted by Wulf View Post
          Fikk korreks av Spitguruen på Konnerud for at jeg ikke hadde 88 flaps på spitten min skjønner du
          Dette er jo litt av moroa da. Dette blir jo litt ekstra fordypning i temaet. Stiller jo sterkt bevæpnet med Monfortons

          Comment


          • #50
            Flere kompromisser på halen. Skalalikhet i bytte for pålitelighet og god respons på høyderoret med lengre armer og korte overføringer. Den andre Spitten jeg har ble veldig god å fly etter samme modifisering. Prøvde å gjemme overføringene så mye som mulig og vil nok ikke synes så godt på bilder. På bakken er det nesten ikke synbart. Ikke helt ferdig med det. Litt justering og bytte til sterkere servohorn/servoer. Servoer: Lette digital Futaba ca 8kg-7,4 volt. Vekt på hele halepartiet ble litt under en kilo pluss maling. Skulle holde etter hva jeg har sett etter testing.
            Click image for larger version

Name:	build60.jpg
Views:	1
Size:	63.8 KB
ID:	613069


            Sideror koblet som originalt til overføring inne i kroppen. Pull pull til sterk servo under setet. 5mm Stang rett opp med metalllagring nederst, midten og helt i toppen. Ser enkelt ut når det er ferdig, men brukte lang tid på det for diverse problemer dukket opp.
            Click image for larger version

Name:	build61.jpg
Views:	1
Size:	79.2 KB
ID:	613070



            Shindin halehjul. Kompromiss her også. Skal egentlig være leddet helt nede ved hjulet og svinge fritt. Mest sannsynlig vond å manøvrere på bakken og i take off som modell. "Faket" ved å felle inn stammen litt i forkant så det ser fastmontert ut likt originalen. Sammenkoblet med sideroret. God sving. Hjulene er satt sammen av to "skalahjul" fra modellers. Håper plastlagrene holder litt bruk. Passer trangt.
            Click image for larger version

Name:	build62.jpg
Views:	1
Size:	59.0 KB
ID:	613071


            Vinger "ferdig til jul" er neste prosjekt og målsetting. Hjulleggene har fått festene før og balanserorene er ferdig hengslet. Mye arbeide til ferdig så her må det jobbes målrettet. Legger på detaljering i form av luker, nagler,panellinjer, skruer etc.
            Click image for larger version

Name:	build63.jpg
Views:	1
Size:	73.2 KB
ID:	613072

            Comment


            • #51
              Da er balanseror og siste finpuss på høyderorene ferdig. Helt uten slark og enkelt å holde øye med før flyging. Akkurat etter mitt hjerte og nogenlunde ivaretatt skalamessig også. Tilpasningene og testingen tok mange timer, men er fornøyd med det. Små marginer inne i staben blant annet. Gode utslag på alle rorene sammen med sterke digitale servoer.

              Høyderor: Futaba S0170SV metal gear. 6,8 kg ved 7,4 volt. Vekt bare 32 gram. Måtte lage noen smådeler i alu, men det får stå sin prøve. Overføringer er 4-40 dubro og Robart rorhorn som er felt ned i roret. Servohorn er Hyperions blanding av carbon og glassfiber. Ekstra sterke.

              Balanseror: Hitech 7985MG 12kg torque. Kjører disse også på 6,6v Life batterier. Samme servoer settes også på flapsen. 3mm overføringer/ballinks og hjemmelaget rorhorn. Så sterke trengs jo ikke på balanserorene, men disse hadde jeg fra før og presisjonen blir toppers.
              Click image for larger version

Name:	build64.jpg
Views:	1
Size:	62.0 KB
ID:	613160Click image for larger version

Name:	build65.jpg
Views:	1
Size:	56.0 KB
ID:	613161Click image for larger version

Name:	build66.jpg
Views:	1
Size:	54.3 KB
ID:	613162Click image for larger version

Name:	build67.jpg
Views:	1
Size:	69.8 KB
ID:	613163Click image for larger version

Name:	build68.jpg
Views:	1
Size:	95.6 KB
ID:	613164

              Comment


              • #52
                Steike.. tøffe overføringer
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment


                • #53
                  Hvis noen skikkelig freakere klager på utstikkende deler så bare henviser jeg til deg Jørn !

                  M.R har laget en løsning uten at noe stikker ut og uten lange overføringer. Et kjent bygge der ute har dette ( bilde)og slik jeg ser det er dette alt for veikt og alt for korte armer/plast til at det blir noe som kan stoles på. Tør ikke å fly med noe sånt for min del. Sjekk date på servoene: Bare 1,5 kg i trust kan da umulig være bra nok selv på et skalafly og på toppen av dette kommer ultrakorte armer. Har 4,6 kg servoer på ESM Spitten og i opptrekk fra stup merker jeg at grensa er i ferd med å nås og den har lange armer.

                  Savox-255 mg Micro servo
                  Weight(g): 15.8
                  Speed(@4.8V sec/60): .16
                  Torque(@4.8V oz-in): 43.1
                  Speed(@6.0V sec/60): .13
                  Torque(@6.0V oz-in): 54.2=55oz= 1,55 kg

                  Click image for larger version

Name:	elevatoronline.jpg
Views:	1
Size:	61.2 KB
ID:	613167

                  Comment


                  • #54
                    gjør det Tore !

                    Kan litt for lite om teorien på hvor sterk servo du trenger, men ja 1,55 kg høres "noe" i underkant ja. På elevator ??

                    Risikosport .. kan vel knapt holde til taksing det der??
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #55
                      1,55 kg høres skremmende ut men får jo tak i ganske små servoer som klarer 5kg, da nærmer det seg nok, spesielt for de som flyr elektro med minimale vibrasjoner
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #56
                        Tror ikke det er så ille. Blir jo 3,1kg tilsammen. Sammen med aerodynamisk balanserte ror fungerer det sikkert greit. Brukte noen servoer jeg hadde liggende på Spitten, men det er vel overflod av krefter.
                        Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
                        Balsa

                        Comment


                        • #57
                          Har også tro på Turnigy produkter etter å ha brukt mye av det over tid. Den flatservoen er spennende å høre rapport om etter hvert. Rimelig var den også. 3 kg til sammen høres jo litt bedre ut. Ser liksom for meg at servoeffekten på spitrorene gjør at de nesten ikke går tilbake til null engang. Det flyet har ikke flydd enda så vi får se hvordan det går. For meg er nok dette i høyden gode taxeservoer. 5kilos, ja da henger jeg også mere med. De skalabyggerne på rcscalebuilder gjemmer roroverføringer i ett sett med ultrakorte armer og diverse servoer. ( mye plasthorn! ) Noen av den bruker også det nye RDS opplegget. Problemet er at det er lite bilder å finne av noen som flyr dem og da trykker min skepsis på i rikt monn.

                          Comment


                          • #58
                            Lurer på hvor de skal måle på servoarmen? har litt å si det å. Spiten blir fin, det er det ikke noe tvil om.Det er vell også bedre med kortest mulige overføringer med tanke på vibrasjoner.
                            Mvh Andreas
                            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                            PCM.at mye glede i litt carbon
                            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                            Comment


                            • #59
                              RDS ? hva er det ? :-0
                              __________________________________________________ ___
                              Jørn Kaasbøll
                              Scale Warbirds of Norway

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by chewbaca View Post
                                RDS ? hva er det ? :-0

                                Comment

                                Working...
                                X