Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Jeg må visst bli flinkere til å følge med... Har siklet på denne mange ganger! Enn så lenge blir den for stor for meg, men du verden den hadde vært fet å ha på stripen!

    ...men det der utstikkende greiene på høyderoret må du få gjort noe med...du kommer til ødelegge alle bilder unnenfra og du kommer til å trege deg syk....

    Enten må du lage en mekanisme inne i halen som høyderoret klipser inn i eller så må du gå for RDS, jeg har brukt det i flere år og det funker aldeles utmerket!

    Forøvrig føler jeg det er mye overdimensjonering ute og går og jeg tipper hr Reeves har flydd med 1,5kg servo om han skriver det på tegningene sine..

    og de greiene under balanserorene kan du heller ikke ha...du kommer til å ødelegge enda flere bilder

    Stian

    Comment


    • #62
      ah sånn RDS, ja. Har sett det tidligere.. ser jo ganske snasent ut.
      Hvor får man tak i det / hylsa til servoen ?

      Og, får man bedre eller dårligere overføring av kraft til roret ifth konvensjonell montering, hvor du kan bestemme litt ut fra hvor langt inn/ut du setter pushrodd på servo og tilsvarende på rorhorn ?
      Du har vel kanskje noen erfaringer å dele Stian ?
      __________________________________________________ ___
      Jørn Kaasbøll
      Scale Warbirds of Norway

      Comment


      • #63
        Pinnen skal ligge på hengslelinjen sett fra siden og knekken skal ligge på hengslelinjen sett ovenfra..og den lange rette delen skal ligge nitti grader på hengslelinjen sett ovenfra mener jeg å huske... om man ikke treffer nøyaktig så går det greit det og, men det blir litt styr med utsvingene.. man kan argumentere for at det blir mer effektivt med den lille bøyde delen nitti grader på hengslelinjen...

        Man kan justere utsvinget med hvor stor vinkelen i bøyen er...noe knotete å gjøre for hånd, neste gang skal jeg regne på det og få den knekken jeg vil fra fabrikant..

        Siden pinnen ligger i en lomme og må skli vil litt energi gå tapt til friksjon, men det er så lite at det ikke betyr noe..

        Jeg angrer som en hund på at jeg ikke lagde dette på min Mk XIV Spitfire..hadde spart meg for mye trøbbel...

        Jeg kjøpte mitt her:

        Page not found

        Lurer på om ikke jeg har sett noen andre òg lage noe.
        Anbefales på det varmeste

        ( han som introduserte det til meg brukte det på en ASH26 i 1:3 og han flyr med fulle utslag hele tiden så ikke vær redd for at det er for småmodeller )

        Stian
        Last edited by Stian; 25-11-15, 14:23.

        Comment


        • #64
          Originally posted by Stian View Post
          Jeg må visst bli flinkere til å følge med... Har siklet på denne mange ganger! Enn så lenge blir den for stor for meg, men du verden den hadde vært fet å ha på stripen!

          ...men det der utstikkende greiene på høyderoret må du få gjort noe med...du kommer til ødelegge alle bilder unnenfra og du kommer til å trege deg syk....

          Enten må du lage en mekanisme inne i halen som høyderoret klipser inn i eller så må du gå for RDS, jeg har brukt det i flere år og det funker aldeles utmerket!

          Forøvrig føler jeg det er mye overdimensjonering ute og går og jeg tipper hr Reeves har flydd med 1,5kg servo om han skriver det på tegningene sine..

          og de greiene under balanserorene kan du heller ikke ha...du kommer til å ødelegge enda flere bilder

          Stian

          Visst er M.R Spittene fine de. RDS er for meg ren eksperimentering og avstår fra sånt på dette ganske store og tunge flyet til å begynne med i hvert fall. Overføringene som er laget stoler jeg på og vet rorene vil fungere i alle situasjoner sammen med sterke servoer. Det er mulig Mick fløy med de små mikro servoene i en av utgavene, men jeg vil ikke ganske enkelt. På meg virker det helt bort i natta faktisk. Får vel etter hvert få tak i et RDS opplegg og sette det på testing slik at jeg kan bygge opp tiltro til det. Flere skryter av det og du har jo også bare godord å si så dette høres lovende ut. Flott utsendemessig blir det i hvert fall. Har sett på rcscalebuilder at de snakker om slark i spalten etter hvert. Må nok finne det ut sjøl

          Comment


          • #65
            Jeg ser for meg denne med balsakropp, delte vinger og halen avtagbar delt der som den var delt originalt, en diger Hacker, en enda digrere skala solopropell og lado understell programmert så det ene benet går før det andre... Mmmmmmm

            ...og en diger Cerwin-Vega med electrocompaniet forsterker..

            Stian

            Comment


            • #66
              Det aller beste er å ha en motor i flyet. Resten kommer etterpå
              Balsa

              Comment


              • #67
                Man må virkelig ha evnen til å "se det for seg" som Stian sier. Gjelder alle prosjekter som tar lang tid er min erfaring. "Tråden" må holdes jevnt ellers detter man fort av. En Mick Reeves Spitfire er jo innenfor det oppnålige for de fleste både økonomisk og byggemessig mener nå jeg. Selv om de ikke blir helt billige samme hvordan man gjør det. Nå er jo hva som er dyrt og hva som er billig også relativt.

                - - - Updated - - -

                Originally posted by Wulf View Post
                Det aller beste er å ha en motor i flyet. Resten kommer etterpå
                Omvendt synes jeg.

                Comment


                • #68
                  Bilder fra Flaps Week og Wheel Week som akkurat har startet.

                  Mr. Reeves sin planlegging av flapsene fungerer perfekt. Lang arm på servoen, en del justeringer og vips så dytter armen opp luka på oversiden og flapsene går ut de foreskrevne antall grader. De små lukene får vente litt til, men en magnet under luken får nesten kontakt med metall clevisen og dermed vil mekanismen fungere utmerket uten flere bevegelige deler. Dro på nagler over flapsen og disse venter på grunning nå. Kunne vel ha slipt litt tynnere leading edge, men dette får duge til eventuell senere oppgradering.


                  Retracts fra Mr. Reeves. Disse har den fordelen at de kan kjøres inn og ut uten å bruke radio. Dermed blir de meget bruksvennlige. Har man holdt på med warbirds en del så setter man pris på slike ting. Mikrobrytere styrer inn og ut og aktiviseres med mikroservo. Det blir da 3 stillinger på brytern. Litt knotter å holde styr på når det flys warbird skader ikke. Hjulene er store fine skala fra Mr. Reeves til halve prisen av hva Robart forlanger. Ikke dårlig!

                  Festene var laget på det tidligere stadium så det var spennende om dette ville stemme. En det utfresinger og justeringer og mekanismen falt på plass. Utstrakt bruk av smørpapir for å få det likt på begge sider. Kontrollmåling til slutt som ble fulgt av hurrarop. Temmelig mange timer til trengs før disse er tilpasset i sin helhet. Kommer antagelig til å kompromisse med skala her også og la dekslene ligge med litt overlapp. Dermed fjernes muligheten for hekting som virkelig er surt på disse flyene. Regner med å få til dette til nesten uten at det synes. Prosjekt "vinger til jul" ser ut til å gå etter planen.
                  Click image for larger version

Name:	build69.jpg
Views:	1
Size:	48.9 KB
ID:	613303Click image for larger version

Name:	build70.jpg
Views:	1
Size:	73.4 KB
ID:	613304Click image for larger version

Name:	build71.jpg
Views:	1
Size:	86.8 KB
ID:	613305Click image for larger version

Name:	build72.jpg
Views:	1
Size:	65.2 KB
ID:	613306Click image for larger version

Name:	build73.jpg
Views:	1
Size:	87.1 KB
ID:	613307Click image for larger version

Name:	build74.jpg
Views:	1
Size:	160.2 KB
ID:	613308

                  Comment


                  • #69
                    Bilder fra "O hjul med din glede". Liker Mr. Reeves sine analoge retracts. Det har vært noen negative kommentarer til dem online og fant ut at det må skyldes at to( en på hver side) av microbryterne måtte få nye feste hull for å bli justert sikkelig.En liten ting som var enkel å fikse. Det er viktig å bryte strømmen ved innerste og ytterste stilling og det gikk med litt tid til justering. På toppen av dette brytes strømmen til "opp ned" også via servo og brytere. Liker det analoge og enkelheten. Burde være veldig stabilt dette her. Festet hjuldekslene først og tilpasset hullene i vingen og etterpå. Funket fint. Bare finjustering igjen nå. Artig å holde på med og liker konstruksjonen som blir veldig Spitfire lignende. Ikke helt enkelt å få til heller for leggene går jo på skrå inn i vingene. Litt etter litt med alt påskrudd var vel metoden her.
                    Click image for larger version

Name:	build75.jpg
Views:	1
Size:	85.0 KB
ID:	613361Click image for larger version

Name:	build76.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	613362Click image for larger version

Name:	build77.jpg
Views:	1
Size:	73.2 KB
ID:	613363Click image for larger version

Name:	build78.jpg
Views:	1
Size:	53.1 KB
ID:	613364Click image for larger version

Name:	build79.jpg
Views:	1
Size:	65.7 KB
ID:	613365Click image for larger version

Name:	build80.jpg
Views:	1
Size:	67.9 KB
ID:	613366Click image for larger version

Name:	build81.jpg
Views:	1
Size:	98.4 KB
ID:	613367Click image for larger version

Name:	build82.jpg
Views:	1
Size:	88.0 KB
ID:	613368

                    Comment


                    • #70
                      Ser flott ut !
                      Mvh
                      Totto Dahle
                      www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                      Medlem Agder Modellflyklubb

                      Comment


                      • #71
                        Det ser jo solid ut, og som sagt enkelt og greit
                        Balsa

                        Comment


                        • #72
                          Gu kor gøy om en hadde hatt plass og mulighet til å bygge slikt,ser bra ut
                          Rasmus Fauske
                          TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                          http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by rfauske View Post
                            Gu kor gøy om en hadde hatt plass og mulighet til å bygge slikt,ser bra ut
                            Den tar forbausende lite plass rfauske ! ( tekst )

                            God Jul fra Spitfire nissen!
                            Oppe på hjula , satt sammen, og alle rorene operative pluss retracts. Dette var omtrent målsettingen i høst. Byggetid så langt 4,5 måneder. Delene har blitt tilpasset en del etter hvert og litt filing til trengs, men da ikke mere enn man måtte regne med. Overgangene kan fort bli dårlige her og der, men har lagt litt flid i dette og målt og sjekket mye. Går det galt så blir det mye styr å få tingene rett igjen. Har bare to minde rom i kjelleren til bygging og uten løsningen med avtagbare vinger hadde jeg ikke fått sammen denne her. Veldig fornøyd med løsningen med det. På et av bildene, på overgangen mellom kropp og vinge bakerst sees "issuen" som er mye omtalt online. En miss er det fra Mr. Reeves, men ikke særlig vrien å fikse ved å snitte opp, bøye nedover, legge i press og lime det sammen igjen. Byggetid som er igjen til den kan flys med er omtrent det samme som er brukt vil jeg tro. Da får den farge og en del flere detaljer. Går det bra med turene den første sommeren så vil det være mye plass til oppgraderinger på kjerra. Synes det er en stor del av poenget. Det kan være flymessige ting av et eller annet slag eller ytterligere detaljeringer etc. etc. Dermed er det hobby som går over flere vintrer. Regner med at jeg rekker noe mere detaljering på cockpiten i vinter. Særlig den døra må jeg nesten få ordnet litt mere på.
                            Click image for larger version

Name:	build83.jpg
Views:	1
Size:	85.4 KB
ID:	613390Click image for larger version

Name:	build84.jpg
Views:	1
Size:	52.2 KB
ID:	613391Click image for larger version

Name:	build85.jpg
Views:	1
Size:	47.5 KB
ID:	613392Click image for larger version

Name:	build86.jpg
Views:	1
Size:	95.4 KB
ID:	613393Click image for larger version

Name:	build87.jpg
Views:	1
Size:	56.1 KB
ID:	613394

                            Comment


                            • #74
                              "So far so good" som det heter på godt norsk.. Flotte løsninger som vanlig! sliding canopy, flotte skala Spit-hjul osv.
                              Blir artig å følge med videre på dette prosjektet, du har jo gjort unna mye av grov-arbeidet nå om man kan kalle det for det.
                              Antar det er en motor med gearboks jeg ser ved understellet? Bør bli en robust løsning det der vil jeg tro.

                              Comment


                              • #75
                                Hjulbrønner formet til etter at jeg lagde ferdig en "boks" til innvendig i vingene som en ekstra vingebjelke. Vingene er tynne og jeg fant det best å forsterke dem litt. Lagde også hjulbrønnene som en del av det bærende i vingene. Lagde ringen av balsabiter først og limte på tynn proskin som jevn ring. Ser ok ut og ganske skala er det også. Limt med polyurethan lim for å få opp styrken.

                                Siste del av vingerøret/fremre del av vingebjelken ble også forsterket med glassfiber etter M.r Reeves sine anbefalinger. De siste balsabitene ble limt på, formet til og kantene justert mot skroget. Det siste brukte jeg lang tid på. På et eller annet tidspunkt må man jo si at nå er det er bra nok og det har jeg sagt En stor og litt kjei jobb gjenstår med vingene og det er å få til innerflaps som da må skjæres ut av skroget. Ser at det er ting her som ikke er helt greit, men skal nok få til noe til tross for overgangen mellom balsa og glassfiber.
                                Click image for larger version

Name:	build88.jpg
Views:	1
Size:	52.7 KB
ID:	613471Click image for larger version

Name:	build89.jpg
Views:	1
Size:	79.5 KB
ID:	613472Click image for larger version

Name:	build90.jpg
Views:	1
Size:	76.0 KB
ID:	613473Click image for larger version

Name:	build91.jpg
Views:	1
Size:	63.9 KB
ID:	613474Click image for larger version

Name:	build92.jpg
Views:	1
Size:	98.7 KB
ID:	613475

                                Comment

                                Working...
                                X