Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Har nissen byttet til spit i år? Hvor er Rudolf og de andre??? Det har kansje vært en ide.. å lagd en flygende nisseslede med reinsdyr foran ;D

    Comment


    • #77
      Ble veldig fin den hjulbrønnen! Som du selv sier så ser det mer skala ut når du har satt spanter i den også.
      Ser frem til å se denne modellen lakkert og montert, blir fort litt bedre å se helheten da.
      Tommel opp!

      Comment


      • #78
        Det er bare Spitfirenissen som flyr rundt i denne kjerra i lav høyde over hustakene. Ikke gidder han levere pakker eller noe som helst. Mener å ha sett et bilde et sted av rc nisse med slede og reinsdyr. Alt er jo mulig bare man er lur nok.

        Comment


        • #79
          Originally posted by SmurfAir View Post
          Ble veldig fin den hjulbrønnen! Som du selv sier så ser det mer skala ut når du har satt spanter i den også.
          Ser frem til å se denne modellen lakkert og montert, blir fort litt bedre å se helheten da.
          Tommel opp!
          Takk for det SmuAir. Blir jo trivelig med finish arbeide utover vinteren. Vil jo prøve opp til et visst nivå å få overflatene til å ligne på alu og fly. Skal se om jeg ikke legger opp bilder fra fullsizen ved siden av/detaljene så ser alle hvor dårlig det egentlig blir i forhold til fullsize med skalamodellene våre hehe. Legger man på til krav en meters avstand for betrakteren så blir det jo fort litt bedre.

          Comment


          • #80
            Eksosdelene ble en toldmodighetstest, men det gikk å få det sammen og med litt justering av "sveiseskjøtene" blir det fint. Ytterst små skruer festet rørene.

            Liker ikke epoxy stanken i det hele tatt og vil unngå bruken av det inne, men ordnet meg med avsug fra Biltema med 3m slange inn og ut. Tar 280 kubikkmeter luft i timen. Dette fungerte fint og stanken spredde seg bare litt i huset og var borte på kort tid. Begge vingene har fått ekstra boksing innvendig som tidligere nevnt og sammen med glassfiber skulle disse nå tåle all verdens flyging. Vingene er både tynne og lette så dette var nok nødvendig. Påføringsmetoden var pensel og epoxy tynnet ut med like mengder rødsprit. Ble omtrent som båtlakk og det har jeg jo holdt på med før. Passet meg fint og ble fornøyd med resultatet og sluttvekta. Lett å holde styr på duken. Blir vel omtrent det samme som rullemetoden. Hadde jo montert alt av ror etc. på forhånd og skar de løs etter at epoxien hadde tørket litt. Skal jo lite til før alt sitter fast, men det ble ikke noe problem av det.
            Click image for larger version

Name:	build93.jpg
Views:	1
Size:	88.1 KB
ID:	613595Click image for larger version

Name:	build94.jpg
Views:	1
Size:	109.1 KB
ID:	613596Click image for larger version

Name:	build95.jpg
Views:	1
Size:	73.9 KB
ID:	613597Click image for larger version

Name:	build96.jpg
Views:	1
Size:	60.6 KB
ID:	613598Click image for larger version

Name:	build97.jpg
Views:	1
Size:	73.3 KB
ID:	613599Click image for larger version

Name:	build98.jpg
Views:	1
Size:	99.6 KB
ID:	613600Click image for larger version

Name:	build99.jpg
Views:	1
Size:	76.3 KB
ID:	613601Click image for larger version

Name:	build100.jpg
Views:	1
Size:	86.5 KB
ID:	613602

            Comment


            • #81
              Nice !
              Hvor kommer de eksosrørene fra ?
              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #82
                Eksosrørene kommer fra MH 434 som Mick Reeves har kopiert et stykke på vei. Skal nok få dem til å ligne noe i hvert fall. Alt ved dette settet er kopiert fra MH 434 så da blir det ett eksemplar i Norge også, men da i mindre skala. Godt mulig dette blir forandret en gang senere. Overflatene er jo ganske "nice" som du sier, men når sant skal sies ligner det ikke noe særlig på en flyvinge enda. Noe på vei lar seg vel gjøre uten å legge ned hundrevis av timer vil jeg tro. Mange andre ting skal gjøres før det da.
                Click image for larger version

Name:	build101.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	613616

                Comment


                • #83
                  Interessant å følge med på tråden din, spesielt da jeg bygger samme fly selv- dog helt på den andre siden av "skalaen".
                  Blir et fantastisk flott fly med masse detaljer. Har du bestemt deg for hvilket farge-skjema du skal bruke?

                  Du har sikkert sett disse, Blir FN-L på meg, har ikke tenkt å modifisere hverken hale eller vinger, selv om RAB sin spitfire er utrolig lækker

                  Click image for larger version

Name:	FN-L Mj.jpg
Views:	1
Size:	40.3 KB
ID:	613618
                  Attached Files

                  Comment


                  • #84
                    Denne gangen blir det MH 434 som stod modell for det kittet jeg har. Du vet den som er på Duxford og som har vært i Norge noen ganger. Så den første gang på Gardermoen i 92. Har utallige bilder også fra nåtiden se da har jeg noe å se etter. Mulig det blir en norsk utgave senere. Har en 1/5 Spit fra før med norske historiske merkinger som blir ganske mye brukt som sommeren, slik at den får stå for historien nå framover. Den F-NL er jo berømt så det holder antagelig fordi bokstavene er knyttet opp mot Svein Heglund. Det var vel en kort tid i 45 det banneret var malt rundt kroppen og det er jo fint for oss modellflygere.( Godt valg synes jeg ) Prøver jo å få Spitten ganske fin jeg også uten at det tar helt av da. Det går jo fint an å henge seg opp i detaljene til det tar helt overhånd. Framover nå blir ting som gjør den flygbar prioritert så får vi se hvordan det blir utover.
                    Click image for larger version

Name:	build102.jpg
Views:	1
Size:	42.8 KB
ID:	613621

                    Comment


                    • #85
                      Zenoha G62 og drev er vraket. Fikk kontakt med en av de få som har flydd noe særlig med oppsettet og han snakket om mye skruing og problemer med mye pitch i landingen. Solgte deretter flyet så da sier det seg sjøl. Får vel eventuellt sette det i noe annet litt mere lettskrudd med stor rund cowling etter hvert. I sommer testet jeg derfor ut 100cc elektro med lydanlegg med tanke på denne Spitten. Oppsettet satt i en Geebee som ble for tung til at jeg fløy med dette, men byttet kun til en mindre motor/batterier og fikk testet både regulator og lyden i lufta. Sammen med propell-lyden og 3 høyttalere/digital Merlin lyd så fungerer dette godt. Dermed er alle overkoblinger og disse tingene allerede laget ferdig. 4, 6sellers på 8000mah. 2 i paralell som er i serie med de to andre. Gir meget bra trøkk. Lydanlegg på 6 sellers lipo. Spitten får en høyttaler inne i skroget og en i hver vinge inne i "radiatorene". Disse to i vingene får retning bakover. Gir fin effekt ved lowpass. Mest sannsynlig behøves det ikke noe bly i nesa med dette tunge oppsettet. Kjøling til regulator tas inn under cowlingen og føres framover igjen over esc og opp ut ved "eksosen". Når det gjelder kjøling av forbrenningsmotorer ser jeg at det er forholdsvis enkelt å føre lufta ut gjennom skroget og ut i radiatorene. Nesten ferdiglagde kanaler i konstruksjonen. Ved inntaket under cowling tror jeg det kan være plass til egen elektromotor for kjøling. ( flymotor på eksempelvis 4 seller ) Uten det tror jeg ikke det er mulig å få til skikkelig kjøling uten å kutte opp store hull foran. I hvert fall ikke for Kolm motorer som nå er det siste hotte i warbird verdenen. En utfordring er det i hvert fall og en kar i USA har tenkt å prøve tror jeg pluss en i Norge Om jeg prøver senere? Tviler sterkt på det..
                      Click image for larger version

Name:	build107.jpg
Views:	1
Size:	49.0 KB
ID:	613738Click image for larger version

Name:	build106.jpg
Views:	1
Size:	96.9 KB
ID:	613737Click image for larger version

Name:	build105.jpg
Views:	1
Size:	49.7 KB
ID:	613736~
                      Attached Files

                      Comment


                      • #86
                        Motoren og drevet kan du fint bruke, flyr schlundt sitt opplegg med 32-20 propell, helt uproblematsisk.
                        Fikla litt med dette helt til jeg skjønte at reima må være skikkelig stram, etter det har det vært nada problemer ( schlundt har reimene bak motoren, dette sies å være en litt bedre løsning enn mr sin )

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Viggkri2 View Post
                          Motoren og drevet kan du fint bruke, flyr schlundt sitt opplegg med 32-20 propell, helt uproblematsisk.
                          Fikla litt med dette helt til jeg skjønte at reima må være skikkelig stram, etter det har det vært nada problemer ( schlundt har reimene bak motoren, dette sies å være en litt bedre løsning enn mr sin )
                          Mathieu Reynjens fløy med 28 / 18 propell og burde da ikke hatt særlig problemer etter hva du erfarer. Har også hørt andre igjen klage på at lagrene må skiftes etter lite flyging. Nei, man har lett for å måtte erfare tingene sjøl i denne bransjen. Har jo et fly jeg kunne teste dette i Ser vel heller for meg en 1/3 Camel med drev oppsettet. Vel og merke hvis jeg ikke er lei flybygging etter denne her pluss en Mustang som heller ikke er ferdig. Stort el oppsett i Spitfire har jeg gode erfaringer med. Hvem vet hva jeg finner på senere. Holder alle muligheter åpne.

                          Comment


                          • #88
                            Med bensinmotorer er det mye træl med eksosanlegget og med el oppsett er det batteriene når de blir store og flere enn ett. Denne skal ha 4 stk ( 3,2 kg ) slik at det lønner seg å lage egen batteriboks. Ledningene og lengder på tilpasses. Får man det til brukbart vil det bli greit å koble det hele sammen og sette det på lading. Kom fram til løsningene på bildene og etter testinger ser det ut til å fungere godt. Hele kassa tas ut når det skal lades og paralellkobles. Teoretisk skal nå kjølelufta ha de nødvendige kanaler og åpninger. Med denne modellen er det også nødvendig å få nok plass til å få armen nedi for festing av vingene. Skal også nå være ivaretatt. Med el-motor kan man like greit male over litt da det ikke blir bensinsøl eller annet som tar knekken på finishen. Spittene er lange og som regel trengs det massevis av bly i nesa. Her ser det nå ut til å gå bra helt uten bly. Kan ikke flytte batteriene så litt justering i en av endene på flyet vil nok trenges.

                            Click image for larger version

Name:	build111.jpg
Views:	1
Size:	52.7 KB
ID:	613766Click image for larger version

Name:	build110.jpg
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	613765Click image for larger version

Name:	build109.jpg
Views:	1
Size:	64.2 KB
ID:	613764Click image for larger version

Name:	build108.jpg
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	613763

                            Comment


                            • #89
                              Blir fint dette Tore!

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by kimhey View Post
                                Blir fint dette Tore!
                                Takk for det Kim Har satt Merlin topplokk/toppdeksler laget av glassfiber på ønskelista. Disse kan legges over det hele. Artig, men blir jo ikke prioritert med det første da.

                                Comment

                                Working...
                                X