Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

    Er interessen for å legge ned 1000 timer i et skalprosjekt dalene? Tja, når man leser på
    nettet og i blader er det disse flyene som ofte blir fremhevet i hvert fall. Interessen
    har gått mere i retning av bestemte deler man skrur på plass slik som motorer og
    eksos/kjøling vedlikehold etc. Ikke noe galt i det, men det er fremdeles slik at ønsker
    man seg en Spitfire eller lignende som er mer skala enn "veldig fin" så må man bygge en
    sjøl. Det liker jeg faktisk. Mick Reeves leverer råvarene og det sparer vel 1000 timer vil
    jeg tro. Det er også sånn at dette virkelig er et skalafly hvor vinklene, vingeprofiler,
    størrelser i forhold til hverandre virkelig er skalert ned korrekt. Hvor mange
    kit/konstruksjoner ellers som kan på påberope seg noe slikt vites ikke, men det kan ikke
    være mange. Dette drar med seg "nykkene" til fullsizen og det liker jeg også godt.
    Spitfiren har ganske mange av dem og min ESM Spitfire har litt av dem. Trimknappen på
    radioen må man kunne å bruke uten å se ned blant annet. Sånt synes jeg er moro og flygingen
    i seg sjøl blir utfordrende. Man flyr jo faktisk en Spitfire. Det har jeg ønsket meg i
    mange år det...

    Denne utgaven er siste modellen hvor vingene tas av hver for seg. Vingespennet er 2,78m og
    en hel vinge i denne størrelsen ville blitt fryktelig stor å ha med å gjøre.
    Bildene viser delene i kittet og jeg la på litt farge for å vise nagler og skruer. Spitten
    har både flush nagler og høye. Mr. Reeves har fått det bra på skroget. 10.000 av dem skal
    være montert. Det er "issues" med skroget som må fikses, men i det store og hele er det en
    formidabel jobb som er lagt ned i forma her.
    Har andre prosjekter i gang som prioriteres føre Spitten nå, men kommer til å jobbe på den
    jevnlig allikevel. Denne gangen blir det sikkert også litt eksperimentering med diverse,
    og jeg starter opp med å bygge området rundt cockpiten/rammer og få på litt grunning og farge.
    Detaljeringen tar jeg ikke opp til ekstremnivå, men til nivå "meget bra". Slik vil Spitfiren
    tre frem litt tidligere enn vanlig og jeg regner med at det vil virke motiverende for videre
    framdrift. Har bygd litt vel mye fly de siste 5 årene så jeg regner med at det vil lønne seg.

    Overordnet målsetting: Når man tar et bilde av den i lufta så skal det være nesten umulig
    å skille den fra et bilde av en fullsize. Vanskelig å få til, men det er målsettingen.
    Click image for larger version

Name:	build1.jpg
Views:	1
Size:	78.8 KB
ID:	637205Click image for larger version

Name:	build2.jpg
Views:	1
Size:	63.3 KB
ID:	637206Click image for larger version

Name:	build3.jpg
Views:	1
Size:	65.7 KB
ID:	637207Click image for larger version

Name:	build4.jpg
Views:	1
Size:	88.3 KB
ID:	637208Click image for larger version

Name:	build5.jpg
Views:	1
Size:	70.0 KB
ID:	637209Click image for larger version

Name:	build6.jpg
Views:	1
Size:	72.8 KB
ID:	637210Click image for larger version

Name:	build7.jpg
Views:	1
Size:	90.7 KB
ID:	637211Click image for larger version

Name:	build8.jpg
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	637212Click image for larger version

Name:	build9.jpg
Views:	1
Size:	72.3 KB
ID:	637213Click image for larger version

Name:	build10.jpg
Views:	1
Size:	81.4 KB
ID:	637214Click image for larger version

Name:	build11.jpg
Views:	1
Size:	77.3 KB
ID:	637215Click image for larger version

Name:	build12.jpg
Views:	1
Size:	61.8 KB
ID:	637216Click image for larger version

Name:	build13.jpg
Views:	1
Size:	81.2 KB
ID:	637217Click image for larger version

Name:	build14.jpg
Views:	1
Size:	83.4 KB
ID:	637218Click image for larger version

Name:	build15.jpg
Views:	1
Size:	78.2 KB
ID:	637219Click image for larger version

Name:	build16.jpg
Views:	1
Size:	59.4 KB
ID:	637220Click image for larger version

Name:	build17.jpg
Views:	1
Size:	70.2 KB
ID:	637221

  • #2
    Hei,


    Grattis med et veldig flott prosjekt Tore !
    Det ser ut til å være et nydelig skalabyggesett. Mye arbeid ser det
    ut for, men det er jo kjekt å ha et prosjekt man har litt horisont på.
    Blir morro å følge med !


    Denne karen har nettopp fått en pakke i hus og nå er det unpack



    Her ligger endel videoer

    https://www.youtube.com/results?sear...ick+Reeves+kit.



    Lykke til !
    Mvh
    Totto Dahle
    www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
    Medlem Agder Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Takk for det Totto. Visst er det en stor jobb det her. Litt mere komplett enn den Mustangen er den nok.( trøst, trøst, ) Får dytte på litt så blir det mye artigere når den har kommet et stykke på vei. Burde kunne få en fin skala modell ut av den. Vil jo knytte den opp mot en av de norske Spits/person, men vet ikke hvem eller hva enda. Ingen hast å finne det ut heller.

      Comment


      • #4
        Flott prosjekt Blir artig å følge med på. Har lenge hatt lyst til å bygge en slik selv, men innser nok at jeg aldri hadde fått den ferdig.
        Ole Kr Follstad

        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
        EF Extra 300 60"
        EF Extra 300 104" Eme120
        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
        ESM Bearcat, NGH 38cc
        Phoenix p51D Mustang, Dle55
        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
        Hangar 9 Piper cub 1\4
        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

        Comment


        • #5
          Ja kommer til å følge med på denne[emoji2] , har ikke tålmodighet eller kunnskap så ble ARF spit MK IX fra BH på meg.

          Comment


          • #6
            Hva skal du ha i snuta?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by tesa View Post
              Ja kommer til å følge med på denne[emoji2] , har ikke tålmodighet eller kunnskap så ble ARF spit MK IX fra BH på meg.

              Flyr ESM ARF jeg også og har det veldig moro med den og det er langt fram til målet med denne her. Veien til dit er jo viktig med noe sånt som dette. Tro ikke at du ikke har kunnskapen som trengs da. I dag er det ikke vanskelig å tilegne seg saker og ting via Internett. Angående denne her er det flere gode byggetråder der ute. I Norge er det ikke så mange av disse modellene. Så en i 2008 tror jeg det var. Haugen fra Lillehammer fløy maiden på mjøsisen. ( det gikk fint uten problemer )

              Comment


              • #8
                Originally posted by affa View Post
                Hva skal du ha i snuta?


                Ikke Kolm eller Vallach Affa. ( da blir det digre høl og tom lommebok ) Har studert et opplegg med G62/torquemaster( prop: 28/18 ) med kjøling tatt inn under og ført ut på toppen og en kar jeg følger med på nettet konstruerer også kanaler som går ut i vingene og ut ved kjølerne. Tror ikke det trengs med G62. Den får også tuned "pipe" i potteform som gir flere hestekrefter. Torquemasteren gir også mere trust. Til sammen skal dette gi minst en til en i trust og det holder jo i massevis til skalaøvelser som cuban eights og immelmanner. Litt eksperiment er det jo, men artig. Har prøvd å få tak i en kar i Belgia som fikk bra drag på dette. Null hull i cowlingen. Hva med godt dempet G62 plus digital merlin lyd? Burde vært testet. Det er flere "fine ting" også med den motorinstallasjonen. Kan legge opp en enkel tegning. Den vil stå oppreist og gir enkel tilgang til plugg, service både over og under. Sånt liker jeg. God plass er det også. ( forholdsvis er vel mere riktig )

                El motor i denne er også et alternativ, men i dette tilfellet synes jeg det er mer spennende med G62/torquemaster/"pipe". Dessuten ville El motoren trenge 4 store batterier ( to og to i serie ) og da synes jeg det overskrider hva som er praktisk og brukbart for meg og det ladeopplegget jeg har. Maks to store batterier har jeg satt som min "grense".
                Last edited by toelarse; 30-01-15, 22:44.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ole.foll View Post
                  Flott prosjekt Blir artig å følge med på. Har lenge hatt lyst til å bygge en slik selv, men innser nok at jeg aldri hadde fått den ferdig.
                  Visst går det an å gå møkk lei her Ole Vil prøve å gjøre ting som forhåpenligvis gjør at motivasjonen holder til mål.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by toelarse View Post
                    Ikke Kolm eller Vallach Affa. ( da blir det digre høl og tom lommebok ) Har studert et opplegg med G62/torquemastflerep: 28/18 ) med kjøling tatt inn under og ført ut på toppen og en kar jeg følger med på nettet konstruerer også kanaler som går ut i vingene og ut ved kjølerne. Tror ikke det trengs med G62. Den får også tuned "pipe" i potteform som gir flere hestekrefter. Torquemasteren gir også mere trust. Til sammen skal dette gi minst en til en i trust og det holder jo i massevis til skalaøvelser som cuban eights og immelmanner. Litt eksperiment er det jo, men artig. Har prøvd å få tak i en kar i Belgia som fikk bra drag på dette. Null hull i cowlingen. Hva med godt dempet G62 plus digital merlin lyd? Burde vært testet. Det er flere "fine ting" også med den motorinstallasjonen. Kan legge opp en enkel tegning. Den vil stå oppreist og gir enkel tilgang til plugg, service både over og under. Sånt liker jeg. God plass er det også. ( forholdsvis er vel mere riktig )

                    El motor i denne er også et alternativ, men i dette tilfellet synes jeg det er mer spennende med G62/torquemaster/"pipe". Dessuten ville El motoren trenge 4 store batterier ( to og to i serie ) og da synes jeg det overskrider hva som er praktisk og brukbart for meg og det ladeopplegget jeg har. Maks to store batterier har jeg satt som min "grense".
                    Artig at du lufter prosjektet. Ang torque master virker det som om mange sliter med holdbarhet men mulig det er løsbart. Haugen sin funker fint den med 3w 85? men de vibrerer jo endel disse store motorene. Alltid vanskelig med spit og motorisering. Jeg følger tråden

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by toelarse View Post
                      Visst går det an å gå møkk lei her Ole Vil prøve å gjøre ting som forhåpenligvis gjør at motivasjonen holder til mål.
                      Ja, får håpe dette blir en fin bird etterhvert Man må være ganske dedikert skal man gå på noe slik, iallfall hvis man har ambisjoner om å få den ferdig en vakker dag må ha en del kunnskaper også. Lykke til!
                      Ole Kr Follstad

                      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                      EF Extra 300 60"
                      EF Extra 300 104" Eme120
                      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                      ESM Bearcat, NGH 38cc
                      Phoenix p51D Mustang, Dle55
                      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                      Hangar 9 Piper cub 1\4
                      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                      Comment


                      • #12
                        Godt du har litt å gjøre Tore Mener franskmannen har en L under cowlingen som kjølelufta kommer inn. Etter det jeg har forstått er det skruen som sitter på topplokket som har tendens til å løsne. G62 trenger nok ikke så mye kjøling da den er konstruert for å sitte i en motorsag Har hatt den løsningen, men ble ikke fortrolig med det voldsverket
                        Ditlev Kunkel har en ganske omfattende tråd med denne. RCSB - Login

                        Click image for larger version

Name:	50d4baa7-24fc-995a.jpg
Views:	1
Size:	79.5 KB
ID:	611085Click image for larger version

Name:	50d4b905-ca58-7278 (1).jpg
Views:	1
Size:	98.2 KB
ID:	611086
                        Last edited by Wulf; 31-01-15, 12:49.
                        Balsa

                        Comment


                        • #13
                          Han er fra Belgia Wulf, men det var du som tipset meg om han. Den videoen viser at dette kan være en god vei å gå hvis man prioriterer utseendet og skruvennlighet. Håper jeg får tak i karen etter hvert, men ikke for det. Tingene er sånn nogenlunde klarlagt her. Den ( malte ) L i fronten er reg bokstaven( kan være andre bokstaver også selvfølgelig ) som det blir skjært hull i. Vil bruke den jeg også, men det jeg nevnte med å bruke toppen/eksosutslipp som venturi rør vil bli også gjort. ( M.R har også tegnet dette inn i planene ) Borre hull rundt snuta rett under cowlingen er også et gammelt knep. ( Thorstein Pedersen )Nå er dette såpass langt fram i tid at noe mere enn grovkonstruksjonen holder så lenge. Regner med vedlikehold av gearet. Enkelt å skifte lager og reim. Holder det en sesong og 10-15 turer er det godt nok. Dette her blir vel stort sett flydd på treff og noen få ganger utenom.
                          Drevet har jeg og G62 motor som har gått ca 40 turer i to fly. Den er nå på sitt beste og vil antagelig bli foretrukket i Spitten framfor en ny motor. Imidlertid vil den gå en sesong til i Thunderbolten hvor den er plassert i dag. Av totakterne jeg har flydd med er denne den som ristet minst. Har flydd mye med 3W 70- 1-syl 2T blant annet og er ikke så ivrig på en tilsvarende motor i akkurat dette flyet.

                          Kunkel har en stor og omfattende tråd på scalebuilder som er morsom å følge med på. Har sett på den, men nå er det en annen tråd der som egentlig passer bedre som back up. Kommer også til å lage til mange detaljer, men prioriteringen blir ikke som Kunkel har gjort selv om det er utrolig tøft og noe av det er jo rene urverket. Mye av det krever avansert maskinering. Tror ikke så mange er klar over hvor langt tingene kan dras i de rette hender.

                          Comment


                          • #14
                            Er veldig glad for at det er du som kjøpte denne!
                            Gleder meg stort til å følge med.

                            Ang han karen i Belgia, det kan være at du får tak i ham via MR (men det har du kanskje alt prøvd??).

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by stumm View Post
                              Er veldig glad for at det er du som kjøpte denne!
                              Gleder meg stort til å følge med.

                              Ang han karen i Belgia, det kan være at du får tak i ham via MR (men det har du kanskje alt prøvd??).
                              Takk så mye for det stumm du blir nok med å bygger Spitfires du også tenker jeg når omstendighetene passer bedre. Han karen har jeg bare prøvd å få tak i på Face så lenge. Det ordner seg nok. Vil bare høre om vedlikeholdet på Torquemastern. Har funnet en video til også med hans fly ( et av dem ) og den går godt med det oppsettet. Ingen hast med dette da.

                              Tar skroget først som med den Bates Mustangen. Denne gangen slipper jeg alle naglene Her må det bare fintrimmes litt. Spanter montert og tar nå området rundt cockpiten og jobber opp panelene med filler. Må ta det sakte for å finne vinklene og disse tingene. Railsene er kritiske og har kun limt dem på midten. Freste ut sporet bakover først og slipte og pusset til den passet inn. Grei jobb som så skummel ut. Tilpasser alt til hverandre og håper jeg treffer. Lager ikke nye rammer som noen gjør, men legger på aluminium og remser med proskin for å få til "looken". Mick`s canopydeler er ikke dårlig formet til.

                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X