Announcement

Collapse
No announcement yet.

Swift esc teller feil antall celler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Swift esc teller feil antall celler

    Heisan. Helt ny Swift SkyRc 10A esc/bec. Fabrikkoppsettet er "autocount lipocells". Jeg kobler til to celler men den teller til fem. Har forsøkt alle tenkelige kombinasjoner av innstillinger mange mange ganger, men den teller alltid til fem. Har ikke forsøkt å koble til tre celler. Hvis den stilles inn på Nikkel-program så teller den ikke i det hele tatt.
    Alt virker ellers, men jeg må kjøre et batteri ned mot 6 volt for å se om regulatoren kutter som den skal.
    Pleier Swift-ulatorene å telle til fem, eller er det noe galt med min?

  • #2
    Mener å ha brukt en slik SkyRC regulator, men det kan være at jeg husker feil - det er mange av disse regulatorene som ligner veldig på hverandre. Dessuten er det sikkert også mange som er dønn like med unntak av merkelappen...

    Uansett, er du sikker på at den teller fem celler? Det pleier jo som regel å komme noen pip først, så et antall pip som indikerer antall celler, og kanskje et pip som avslutter hele oppstart seansen. I en del tilfeller gir ikke regulatoren tilbakemelding om antall celler i det hele tatt, men jeg husker ikke hvordan dette er for SkyRC.

    I praksis er det vel svært sjelden med 10A regulatorer som kan ta fem celler; de regulatorene av den størrelsen som jeg har vært borti, er beregnet for to eller tre celler. Og hvis regulatoren virkelig tror det er fem celler, burde den jo gå i shutdown umiddelbart med bare to celler. Maksimal spenning på to celler er 8.4V, noe som ville svart til 8.4/5=1.68V/celle på en fem cellers lipo. Da er batteriet dødt og vel så det.

    Jeg var borti en Hobbyking regulator for noen år siden som telte feil - jeg koblet til et 2 cellers batteri, og regulatoren telte til tre. Resultatet av dette var at motoren så vidt startet før den gikk i shutdown. Naturlig nok, ettersom selv en fulladet to cellers Lipo, gir lavere spenning enn en tre cellers LiPo som er utladet i forsvarlig grad. "Løsningen" ble å kjøre motoren på lavt turtall noen sekunder; da falt batterispenningen såpass at regulatoren kjente igjen batteriet som en to cellers LiPo (etter at batteriet ble tilkoblet på nytt).

    Hvis alt virker som det skal på din regulator, vil jeg tippe at alt er i orden. Hva sier bruksanvisningen om oppstart/pip ?
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment

    Working...
    X