Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytte ut NiCd batteri med NiMh?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bytte ut NiCd batteri med NiMh?

    Hei,

    Kjøpte et 9,6V 2000mAh NiMh batteri til min Futaba T6EX som har org et 9,6V 600mAh NiCd batteri.
    Byttet batteri, men ikke noe liv i senderen. Satt det nye batteriet til lading, men laderen (SkyRC 6x80) vil ikke lade batteriet mer pga det er allerede 11,noe volt på det. Satt det tilbake i senderen og skrudde på. Da falt volten fra 9,noe til 5,noe før den blacket ut. Dette skjedde på et par sekunder.

    Så,
    Har jeg oversett noe som sier at jeg ikke kan bruke et NiMh batteri i denne senderen og at jeg har hatt dritflaks som fremdeles har en fungerende sender?
    Flyr for RaumaRC | startet sommern 2014
    RaumaRC på YouTube
    RaumaRC.no

    Hangar
    - Thor 40II med OS FS-52S
    - Thunder Tiger Jupiter med OS 46FX
    - Phoenix Model Tiger 3 med OS46LA
    - Real Flight Simulator 7.5
    - E-Sky Lama V3

  • #2
    Hvis den SkyRc laderen din er lik den SkyRc laderen min så er de totalt ubrukelige til å lade NiMh batterier med.
    Finn en annen lader, jeg anbefaler deg å bruke en langtidslader, 60 mA i 12 - 14 timer.
    Niels Jensen
    Phoenix rc club

    Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

    Modellflyving er mental hygiene.

    Comment


    • #3
      Originally posted by highspeed View Post
      Hvis den SkyRc laderen din er lik den SkyRc laderen min så er de totalt ubrukelige til å lade NiMh batterier med.
      Finn en annen lader, jeg anbefaler deg å bruke en langtidslader, 60 mA i 12 - 14 timer.
      Den lader 4,8V helt fint nå.
      Flyr for RaumaRC | startet sommern 2014
      RaumaRC på YouTube
      RaumaRC.no

      Hangar
      - Thor 40II med OS FS-52S
      - Thunder Tiger Jupiter med OS 46FX
      - Phoenix Model Tiger 3 med OS46LA
      - Real Flight Simulator 7.5
      - E-Sky Lama V3

      Comment


      • #4
        Har i grunnen gitt opp både NiCd og NiMh på SkyRc laderen. Den vil konsekvent ikke lade disse fullt opp.

        Uansett så vil jeg på det sterkeste anbefale at et nytt Ni.. batteri lades med langtidslader første gang.
        Slike pakker her ikke balanseringsplugg, så dersom cellene ikke er i samme tilstand så vil det ikke fungerer på en computerlader.

        Hvis du langtidslader på 0,1 C , dvs. 200 mA i ditt tilfelle med en 2000 mAh pakke, så kan den lade til dommedag uten å skade cellene. Pakke vil bli lunka, men så lenge du kan holde den i hånda uten å brenne deg er det ingen fare.
        Etter 14 - 16 timer på 0,1 C vil alle celler være fulladet og i balanse.

        Ikke bekymre deg om at spenningen på pakka stiger, Ni.. celler tar ikke fyr slik som LiPo hvis spenningen blir høy.

        Har bare for å prøve hatt en enkelt NiCd celle på 7 V under lading uten at den ble ødelagt.
        Men slike eksperimenter bør du kun gjøre om du vet hva du gjør.
        Niels Jensen
        Phoenix rc club

        Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

        Modellflyving er mental hygiene.

        Comment


        • #5
          Originally posted by highspeed View Post
          Har i grunnen gitt opp både NiCd og NiMh på SkyRc laderen. Den vil konsekvent ikke lade disse fullt opp.

          Uansett så vil jeg på det sterkeste anbefale at et nytt Ni.. batteri lades med langtidslader første gang.
          Slike pakker her ikke balanseringsplugg, så dersom cellene ikke er i samme tilstand så vil det ikke fungerer på en computerlader.

          Hvis du langtidslader på 0,1 C , dvs. 200 mA i ditt tilfelle med en 2000 mAh pakke, så kan den lade til dommedag uten å skade cellene. Pakke vil bli lunka, men så lenge du kan holde den i hånda uten å brenne deg er det ingen fare.
          Etter 14 - 16 timer på 0,1 C vil alle celler være fulladet og i balanse.

          Ikke bekymre deg om at spenningen på pakka stiger, Ni.. celler tar ikke fyr slik som LiPo hvis spenningen blir høy.

          Har bare for å prøve hatt en enkelt NiCd celle på 7 V under lading uten at den ble ødelagt.
          Men slike eksperimenter bør du kun gjøre om du vet hva du gjør.
          Gjorde som du sa og satt batteriet til lading med org. futabaladeren. Fungerte utmerket. Veldig rart at en computerlader til nesten 1000kr ikke skal klare å lade slike batteri... Skuffet
          Flyr for RaumaRC | startet sommern 2014
          RaumaRC på YouTube
          RaumaRC.no

          Hangar
          - Thor 40II med OS FS-52S
          - Thunder Tiger Jupiter med OS 46FX
          - Phoenix Model Tiger 3 med OS46LA
          - Real Flight Simulator 7.5
          - E-Sky Lama V3

          Comment


          • #6
            Originally posted by HansErikRC View Post
            Gjorde som du sa og satt batteriet til lading med org. futabaladeren. Fungerte utmerket. Veldig rart at en computerlader til nesten 1000kr ikke skal klare å lade slike batteri... Skuffet
            Jeg regner med at dette er mer "feil bruk" enn at laderen ikke klarer å lade batteriene.

            Har ikke brukt SkyRC ladere men normalt finnes det flere veier for å komme seg rundt en tilsvarende situasjon, her er noen - husk at dette gjelder Nixx programmer "PROGRAM SELECT Nixx BATT":
            • Har du problemer med Nixx lading - unngå bruk av Nixx lade funksjoner som har ordet Auto "Nixx Auto CHARGE" - velg Manuell.
            • Du kan også prøve å la laderen lade ut batteriet først ved å bruke laderen sin utlading funksjon "Nixx DISCHARGE".
            • Du kan også prøve med "Nixx CYCLE" charge programmet, bruker du cycle programmet så pass på at laderen er satt opp til å lade ut før opplading "DCHG>CHG"



            Har du problemer med å finne frem i menyene - let etter følgende skjema i manualen (dette er for en + utgave så det stemmer nok ikke helt med laderen din)

            Attached Files
            Last edited by Quadrocopter; 19-02-15, 12:23.

            Comment


            • #7
              Bygg dine egne Lithium-Ion batteri pakker
              http://www.billporter.info/wp-conten.../LiIon_tut.pdf

              Celler kan man plukker fra defekte bærbare PC pakker. Som oftest er det 1-2 celler som er defekte av 5-6.

              For en TX så er det oftest bruke for 12V da fungerer 3 x 4,2V Li-Ion. Kobl disse som en vanlig 3S LiPo pakke
              med balnserings plugg.

              Har gjort dette mange ganger nå og det fungerer utmerket. Batteri pakkene holder like bra som topp kvalitet
              Nihm batteri pakker.

              Comment


              • #8
                Har akkurat laget en 2S pakke til Taranis, men valgte å bruke NCR18650B celler på 3400mAh + 2S beskyttelse.
                Bygget like godt inn egen lader i senderen, basert på en CC/CV sak fra EBay.
                Sammenlignet med 6 celler Turnigy NiMh 2300 LSD ble det 45% økning i kapasitet (mAh), 37% energiøkning (Wh) og 35% lavere vekt (inkl. lader).
                Attached Files
                Last edited by flarssen; 20-02-15, 10:28.
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Jeg regner med at dette er mer "feil bruk" enn at laderen ikke klarer å lade batteriene.

                  Har ikke brukt SkyRC ladere men normalt finnes det flere veier for å komme seg rundt en tilsvarende situasjon, her er noen - husk at dette gjelder Nixx programmer "PROGRAM SELECT Nixx BATT":
                  • Har du problemer med Nixx lading - unngå bruk av Nixx lade funksjoner som har ordet Auto "Nixx Auto CHARGE" - velg Manuell.
                  • Du kan også prøve å la laderen lade ut batteriet først ved å bruke laderen sin utlading funksjon "Nixx DISCHARGE".
                  • Du kan også prøve med "Nixx CYCLE" charge programmet, bruker du cycle programmet så pass på at laderen er satt opp til å lade ut før opplading "DCHG>CHG"



                  Har du problemer med å finne frem i menyene - let etter følgende skjema i manualen (dette er for en + utgave så det stemmer nok ikke helt med laderen din)

                  Takker for bra svar. Brukerfeil er meget godt mulig, men rart t autofunksjonen ikke skal ta slike batteri uansett. Får sette meg ned og tykke litt når jeg skal lade neste gang.
                  Flyr for RaumaRC | startet sommern 2014
                  RaumaRC på YouTube
                  RaumaRC.no

                  Hangar
                  - Thor 40II med OS FS-52S
                  - Thunder Tiger Jupiter med OS 46FX
                  - Phoenix Model Tiger 3 med OS46LA
                  - Real Flight Simulator 7.5
                  - E-Sky Lama V3

                  Comment

                  Working...
                  X