Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner

    Hei..

    jeg er helt ny når det kommer til rc fly og har derfor tenkt til å skaffe meg et billig fly som er lett å fly, behøver ikke være det letteste av det letteste og har derfor siden jeg helst ikke vil ha en stygg trainer vurdert denne:

    http://www.rcbutikken.no/produkter/f...ri-dy8942.aspx

    Denne faller selvfølgelig i smak siden det er et av favorittene når det kommer til fly grunnen til at jeg har vurdert denne warbirden selvom det kanskje ikke er et typisk nybegynner fly er at jeg har lest endel reviews på nettet hvor det sies at det er lett å fly og at det vil være mulig for en nybegynner å fly dette. I tillegg har samme nettbutikk et godt utvalg i reservedeler når det kommer til å trenges som ikke koster allverden.

    Har søkt endel rundt her og ellers på nettet for å finne hva som er anbefalt av produsenter/butikker å lignende og veldig lett å "lese seg bort" i alle trådene men hvilke produsenter regnes som de beste når det kommer til denne typen fly og er det noen som har erfaringer med rcbutikken.no? Evt. Hvilke andre bra nettbutikker (norske) finnes?

    På forhånd tusen takk for alle svar

    mvh. MRN

  • #2
    Flyet tror jeg ikke jeg vil kommentere. Met for min del handler jeg mest fra.
    Hobbyartikler - RCpro
    Elefun radiostyrt, hobby & fritid

    Comment


    • #3
      Jeg frykter at warbirden kommer til å bli stygg veldig fort hvis du går for den som ditt første fly. Lær deg å fly først er mitt tips. Det er mange fly som er lette å fly for de som allerede kan fly, men disse "stygge" trainerne har egenskaper som motvirker overstyring som er en typisk nybegynner feil. De korrigerer seg selv, og retter seg opp i plan flukt, en slik warbird vil alltid fly den veien nesa peker. Den eneste warbirden jeg vil anbefale en nybegynner er denne Corsair'en med såkalt SAFE teknologi. Da får du hjelp av gyroer til å unngå overstyring, og du får til og med en panikknapp for de situasjonene hvor flyet er ute av din kontroll. I tillegg får du også gyro hjelp mot vind så du ikke blir så avhengig av stille vind.

      Comment


      • #4
        Finn en klubb med skolefly og buddy kabel.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment


        • #5
          Er litt skeptisk her merker jeg. "vanlig" trainer er bra, det samme vil et isoporseilfly med motor være. En warbird med flytid på 18 min på det batteriet rimer heller ikke helt for min del. Støtter meg til de ovenfor, stygg trainer er bra for den blir fort styggere. Warbird er vel et bedre nr. 2 eller nr. 3 fly tenker jeg. Klubb med trainer og simulator er gull.
          Jørn L. S.
          T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
          Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

          Comment


          • #6
            Originally posted by kjetilmh View Post
            Finn en klubb med skolefly og buddy kabel.
            Asker Modellklubb | Velkommen til Asker Modellklubb Her er det både skole-fly og instuktører
            Sjekk også http://www.rc-service.no. Nettbutikk OG butikk på Lierskogen. Mye bra nybegynner-fly !
            Rune Haugen
            // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
            // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
            // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
            // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

            " It's all 100% electric ! "


            Comment


            • #7
              Hei!

              Det er ekstremt mange som har "vært innom" denne hobbyen, men pga. mangel på hjelp, kjøper uegnet utstyr for nybegynnere osv. så går det galt og mange gir opp.
              Uansett med eller uten hjelp, så er en god simulator (f.eks. Phoenix eller Realflight) så realistisk og god trening, at har du kontroll på flyving og landingene der, så klarer du det samme i virkeligheten også.

              Som det sies her, en spit er vel ikke akkurat noe å starte med.
              En høyvinget modell (typisk trainer) med lav vekt i forhold til størrelse (wing loading), flyr sakte og har mest "selvopprettende" egenskaper.
              Hvis du for enhver pris ikke vil ha en sånn type fly, så kan du vurdere et profilfly for utebruk.
              De kan fly både sakte og fort, har ofte 3D egenskaper, mye Power med liten motor pga. lav vekt, tåler mye pga. seigt materiale og er morsomme å fly.

              Her er et eksempel:
              RCF Backyard SBach EPP ARF 1.2m

              Edit: NB! for å ha nevnt det, dette er KUN modell inkl. understell, linker osv. motor og all elektronikk + sender/mottager må kjøpes utenom!
              Men på disse funker det fint med billige servoer, de limes rett inn (jeg anbefaler smeltelim).
              Last edited by SmurfAir; 17-02-15, 21:06.

              Comment


              • #8
                Ikke alle "trainer" fly er stygge, Cessna i ulike utgaver er jo skalafly. Ikke like kule som Spitfire, ok, men vil ikke si at dette er en "stygg trainer":
                STM Cessna RTF 2.4GHz 120cm (har ikke prøvd den, men Cessna av denne typen er som oftest snill) Billigere enn spit'en er den også, og 2-blads propeller er billige og lett tilgjengelige reservedeler. Det går en del propeller, og ikke bare i starten..

                Denne fra rcbutikken er ikke så ulik:
                Dynam Cessna 182 Sky Trainer m/2,4 Ghz, børsteløs motor og Li-Po batteri DY8938


                Her er den jeg startet med da jeg tok opp igjen hobbyen etter veeeldig lang pause:
                Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                Ikke noe understell, foldepropell som tåler det meste bare man drar ned gassen før landing, trenger bare gress eller snø for å lande mykt.. mange fordeler. Eneste ulempen er at den er veldig dårlig i vind.. Finnes i flere størrelser denne.

                Favorittflyet mitt (dvs det som får mest flytid fordi det er så innmari praktisk):
                Multiplex

                Det kan diskuteres om det er et nybegynnerfly.. men med små utslag er det egentlig det, fordi det flyr utrolig sakte og tåler relativt mye. Dette har blitt herjet med, krasjet gang etter gang, og det tåler vind (flyr ikke pent akkurat, men har flydd det i 12-14 sekundmeter og det GÅR faktisk, om enn hektisk).
                Jørn L. S.
                T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
                Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

                Comment


                • #9
                  Ser du tenker det samme som meg Jørn om profil-fly, og som du sier det er ikke noe typisk begynnerfly, men det er på en måte "alt i ett" når det gjelder fly-egenskaper.
                  Og tåler en del vind tross lav vekt, og hvilke fly er lettere å reparere i felten enn disse? Bare og lappe sammen med foamsafe og kicker, om det i det hele tatt blir noe skade. Da er det vel heller propell eller propellaksel som får gjennomgå om det går i bakken på full throttle.

                  Comment


                  • #10
                    Henger meg på alt det som er sagt ovenfor, men vil også legge til at valg av modell er veldig avhengig av hva slags "flyplass" man har tilgang til. Fly trenger en del plass å lande på, og det er fort gjort å undervurdere dette om man er fersk. Ganske små ujevnheter i bakken blir også fort veldig store for små modellflyhjul. Gress som er litt lengre enn kortklippet kan likeledes fort bli problematisk - jo mindre hjul, jo verre. Om underlaget er røft, er det etter min mening best å gå for et fly uten understell. Kast i gang og land på buken. Skader på understell er av de aller mest vanlige, også blant øvede flygere. Mange av oss har klart å rive av understell selv på helt kurante flystriper
                    Knut

                    Diverse fly; de fleste med propell...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by MRN View Post
                      Hei..

                      jeg er helt ny når det kommer til rc fly og har derfor tenkt til å skaffe meg et billig fly som er lett å fly, behøver ikke være det letteste av det letteste og har derfor siden jeg helst ikke vil ha en stygg trainer vurdert denne:

                      http://www.rcbutikken.no/produkter/f...ri-dy8942.aspx
                      En Spitfire er ikke nødvendigvis så vanskelig å fly men å lande er en annen sak. Velg heller denne (eller tilsvarende)
                      http://rcbutiken.no/produkter/4kanal...ly-dy8940.aspx

                      MEN tren i simulator til du kan fly det i teorien, da slipper du å reparere så mye ...

                      NB! Nesehjul! Krever bra jevnt underlag.

                      Comment


                      • #12
                        En trainer trenger ikke nødvendigvis å være stygg! En vanlig AT-40 trainer kan med litt oppgraderinger bli en kul og morsom maskin å fly. Både før og etter-bilder her
                        Attached Files
                        Stig-Arne Isaksen

                        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                        Comment


                        • #13
                          Det første flyet blir trolig " brukt opp " så utseende er ikke noe og bry seg om.
                          Funksjon er mye viktigere. Kjøp noe av skum. Det er lettere å reparere.
                          Kjetil
                          oops: . . ! . .

                          http://www.vingmfk.com

                          Comment


                          • #14
                            STM Beaver med flottører 2.4GHz RTF
                            Denne har jeg hørt mye bra om.
                            har selv en funcub som jeg er veldig fornøyd med Multiplex FunCub RR
                            Mvh Andreas
                            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                            PCM.at mye glede i litt carbon
                            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                            Comment

                            Working...
                            X