Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nye forskrifter fra LT - modellflyging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Før dere svart maler for mye
    http://www.luftfartstilsynet.no/inco...0bord%20mv.pdf

    Klipp for de som ikke gidder å lese hele dokumentet
    "Luftfartstilsynet har vurdert hvor stor denne avstanden av sikkerhetsgrunner bør være, men foreslår ikke her en konkret avstand. Relevant, nødvendig avstandmå minst være 5 km rundt flyplassen, og kan være opp til 10 km rundt en flyplass. Forslaget om at flyging skal være tillatt opp til 120 meter må altså sees i sammenheng med at det skal være forbudt å fly i en viss omkrets rundt en flyplass. "


    NB! Hvor mange ikke organiserte modellflygere tror dere kommer til å bry seg ... uansett regler ... politiet har litt andre ting å gjøre enn
    å arrestere bøtlegge noen seilflygere på langt ute i bushen ...

    Comment


    • #17
      Originally posted by Ofly61 View Post
      Før dere svart maler for mye
      http://www.luftfartstilsynet.no/inco...0bord%20mv.pdf

      Klipp for de som ikke gidder å lese hele dokumentet
      "Luftfartstilsynet har vurdert hvor stor denne avstanden av sikkerhetsgrunner bør være, men foreslår ikke her en konkret avstand. Relevant, nødvendig avstandmå minst være 5 km rundt flyplassen, og kan være opp til 10 km rundt en flyplass. Forslaget om at flyging skal være tillatt opp til 120 meter må altså sees i sammenheng med at det skal være forbudt å fly i en viss omkrets rundt en flyplass. "


      NB! Hvor mange ikke organiserte modellflygere tror dere kommer til å bry seg ... uansett regler ... politiet har litt andre ting å gjøre enn
      å arrestere bøtlegge noen seilflygere på langt ute i bushen ...
      Mulig, men hva med oss som deler flyplass med feks. micro-fly og småfly?. Blir helt forbudt?

      Comment


      • #18
        Må tillate meg å være litt "slem" her...

        Før man uttaler seg, bør man nok lese gjennom det som har kommet fra tilsynet. Det står, svart på hvitt, at slik det drives i dag i modellflyklubbene, vil fortsette på samme vis som vi gjør i dag. Inkludert de klubbene som flyr på fullsize-plasser.

        Jeg tror vi skal sende en vennlig tanke til modellflyseksjonen i denne forbindelse. Jeg antar det er arbeidet som har pågått noen år nå, med modellflyhåndboken, som gjør at vi ikke blir mer berørt i denne omgang.

        Comment


        • #19
          Har diskutert litt inside og vet at NLF har god track på saken.

          Så mine uttalelser står jeg godt for, mye kunnskap i LT men også mange saker der det å dekke ryggen er det viktigste.

          Men når alt kommer til alt så er NLF eller ihvertfall ett godt sikkerhetssystem det som må på plass i alle klubber for etterhvert å kunne fly lovlig som vel er fornuftig
          Last edited by affa; 23-02-15, 15:51.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            Måtte stille i et høringsmøte om RPAS denne uka. Holdt av Luftfartstilsynet. Det kommer en modellflyhøring så fort LT er klare med den. De som satt i salen mente vell at de usikre modelldronene burde vært regulert først
            Og juristene som har tatt over er opptatt av å sikre luftfarten. De fleste ønsket ikke noen grense rundt flyplassene med en spesifik som 5km som et eksempel. Noe så enkelt som at disse "Dronene" (RPAS) og Modell/Droner skulle ha vikeplikt og holde en sikkeravstand for andre luftfartøy ble tatt opp. Naturlig spør du meg. På Ekeberg var det en som hadde fått en stor bot for å forstyrre politiet sitt helikopter tror jeg. Ikke urimelig.
            Høringsmøtet handlet om RPAS men det ble mye modellflyprat siden det sto først i høringen. NLF gjorde i mine øyne en god figur der. Så det vil være lurt å være medlem med forsikring Så spørsmålet er om sunn fornuft gjør at det kan flys rundt Monoliten i Frognerparken de neste årene den siste dagen i året. Jeg tror det selv om jeg er litt "blåøyet" Vi kan jo kreve at alle kommuner på peke ut et område der Droneflyging kan bedrives. Så noen Storm Racing droner for litt siden , jeg trodde de skulle krasje, nei men heftig så det ut fra mitt ståsted, muligens litt skremmende om det ikke brukes fornuft med tanke på andre. SÅ klart guttevalpen syntes det virket tøft inkludert meg selv så klart. reine starwars podrace.
            Om FAA sine nye regler: FAA NPRM Comment Period Is Open - RC Groups
            Last edited by Sundtair; 26-02-15, 21:24.
            Mvh Andreas
            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
            PCM.at mye glede i litt carbon
            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

            Comment

            Working...
            X