Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jeti Mezon og Vbar governor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hvor høyt har du satt precomp?
    Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

    Comment


    • #32
      Var ikke over 45. Da så jeg at logringen begynte andre vegen. Endte rundt 30.

      Comment


      • #33
        Jeti sier jo selv at precomp må opp på det nivået. På 700 en min står den på ca 40
        Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

        Comment


        • #34
          Ja, fant et tips om 42 på Hacker sine sider. Men det ser ikke ut for at det er et precomp problem. Det er en rask oszillering, 5-6 slag på halen ved mye pådrag.

          Comment


          • #35
            Det høres ut som det kan være en idé å se på hale-oppsettet. Hvordan oppfører den seg i raske baklengs hurricanes?
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #36
              Det er dessverre en del over mitt nivå [emoji57]
              Men halen virker til å ha veldig bra hold. Har selvsagt prøvd forskjellig gain på halen, men det hjelper ikke på logringen. Veldig rart det her.

              Comment


              • #37
                Hvis jeg disabler governor i vbar, og flyr på kurver, funker halen glimrende. Både i normal og high response.

                Comment


                • #38
                  Det er fordi mezon har så rask respons på input fra vbar gov at halen ikke henger med. Prøvd høyere halegain? Høy nok precomp? Lav nok gov gain? For treg haleservo? Nok utslag på halen?
                  Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

                  Comment


                  • #39
                    Jeg hadde akkurat samme problem på T-Rex 600'en min med vbar gov. Det jeg gjorde for å få halen under kontroll var å sette opp halen mekanisk slik at halen alltid litt thrust som motvirker gyroskopisk effekt fra rotoren. Droppa så precomp ned fra 45ish til 15 siden den da slo hardt ut mot andre sia, og siden det var den helt gull å fly.

                    Husk også at i et moderne elektroheli så er det så mye krefter at når en lynkjapp governor drar opp motoren fort så finnes det ikke noe hale i verden som har nubbsjangs til å følge med uten at det er helt perfekt mekanisk satt opp. Løsningen er i mange tilfeller å tone ned gain og agressiviteten på gov noe.
                    Propellen skal være på toppen!
                    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                    Comment


                    • #40
                      Runar:
                      Har prøvd alle mulige kombinasjoner av de tre parametrene. Haleservo er Align 655. Har så mye utslag som mekanikken tillater.

                      Comment


                      • #41
                        Jeti Mezon og Vbar governor

                        Bjornal:
                        Bruker du rate mode på halen da? I headlock så settes jo halepitch rett av gyro?
                        Har observert på Trex at for å få like mye vandring begge veger, står bladene i null på midten. Og jeg som har holdt på siden mekanisk gyro var vanlig, blir det litt feil
                        Er løsningen din da å sette opp halen slik at det vil virke i ratemode?
                        Last edited by Torodd; 19-06-15, 13:56.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Torodd View Post
                          Bjornal:
                          Bruker du rate mode på halen da? I headlock så settes jo halepitch rett av gyro?
                          Har observert på Trex at for å få like mye vandring begge veger, står bladene i null på midten. Og jeg som har holdt på siden mekanisk gyro var vanlig, blir det litt feil
                          Er løsningen din da å sette opp halen slik at det vil virke i ratemode?
                          Setter opp halen i rate mode men flyr i hh. Mulig at det blir litt mindre utslag til ene siden, men det er ikke mange gradene med thrust du skal ha for å motvirke gyroskopisk effekt fra roteren. Dette gjør uansett gyroen for deg, så utslaget blir i praksis ikke noe større. Fordelen er at maskinen er satt opp mekanisk slik at det er mindre utslag som servoen trenger å gjøre for å motvirke mer dreiemoment som blir indusert når du gir full collective. Ergo får servoen mindre vei å gå og vil derfor kunne reagere kjapt nok. Har også en liten teori om at dette igjen påvirker P-gain på en positiv måte.
                          Last edited by bjornal; 19-06-15, 23:48.
                          Propellen skal være på toppen!
                          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                          Comment


                          • #43
                            Da skal jeg prøve det bjornal. Takk for tipset
                            Kjekt å kunne bruke rate mode og iblant, og kjenne på hvordan det var før )

                            Comment

                            Working...
                            X