Announcement

Collapse
No announcement yet.

Må man bruke "mylar" når man lager vakuumpakka skumkjernevinger.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Må man bruke "mylar" når man lager vakuumpakka skumkjernevinger.

    Driver å sysler litt med seilfly, og har begynt å lage en vinge på 1,5m til en en dlg.
    Har kutta vingene ferdig og slikt. så mulig det kommer no bilder underveis. =)

    Prøvde å støpe noen vinger tidligere til et 2 meters seilfly som jeg ikke har fått i lyfta enda.med ble et greit resultat.
    selv om jeg gjorde" feilen" med åbskjære ut og legge i ledninger til servoene i vingen før jeg pakka de. og hadde på litt vel lavt undertrykk slik at skummet ble deformert der..
    På de vingene brukte jeg bare byggplast som avrivningsduk. Av sorten som brukes til å legge under betong. (relativt tykk diffsperre)
    Men på de fikk jeg små områder som hadde litt luft under. Små føflekker så og si, men på undersiden mellom glassfiber/epoxy og skumkjernen.
    Overflaten er i utgangspunktet så glatt som plasten hele veien.. så må jo si meg fornøyd med dette som 2 gangs forsøk på å støpe vinge

    Og har lest opp og ned om bo- pet plast som man tydeligvis må til tyskland for å kjøpe..... Men er bo - pet plasten slik at luft trenger igjennom, eller er denne også diff tett slik som bygg plast?
    Eller er det mest de andre egenskapene som denne plasten har som er grunnen til at man bruker denne? Stivhet og slik.


    Glassfiberkropp med karbonforsterkning i underkant og rundt vinge "senga".



    Vingen med balsa -list for avstivning. laminert med glassfiber på hver side, vingen er dønn stiv.
    Ble kanskje litt tygere enn jeg hadde venta meg siden jeg la opp alt sammen litt for seint midt i uka, og kanskje var i overkant god til å blande epoxy.
    Vekta landa på litt over 400 g.

    Burde jeg eventuelt ha jobba mer med å stryke ut luften mellom skumkjerne og glassfiber/epoxy og plasten?
    Attached Files

  • #2
    Blir penest med mylar, når du vac instiller du pressostat slik at den lager undertrykk i området -0,1 til - 0,3 bar atm.
    Eller for ordens skyld; 0.7 til 0,9 Bar Abs som blir det samme. Lavere trykk gir "bølgeblikk".
    Elektronisk pressostat er å anbefale, fordi elektromekaniske feiler ofte, og kan være unøyaktig.
    Tor Arne Nicolaisen
    Vingen/Bø MFK

    Comment


    • #3
      Men Bo- pet /mylar funker på samme måte som byggplast?
      Bortsett fra at det er litt stivere og på den måten tar opp mindre skavanker på skumkjerne eller lignende?

      Når det kommer til vakuum trekker så har jeg bare brukt en kjøleskapkompressor som jeg har montert en liten tank på med undertrykksmåler og en liten dysenålsventil til å styre "blødning " for å få ca riktig trykk.

      Funker greit, men no pressisjonspresse er det ikke.

      Comment


      • #4

        Slik blei neste fly.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          STILI

          Hva med et nytt prosjekt til vinteren, byggesesongen er rett rundt hjørnet!

          Comment

          Working...
          X