Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med batteri og regulato

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med batteri og regulato

    Har1 raptor Huges 530 kropp og Jr motager, Servo DS8301 gyro jr g42t må skifte batteri da de er NICAd som er brukt.

    Ønsker hjelp med regulator lipo batteri hva som kan brukes.

    Radio er JR pcm9xII vil opp i luften igjen mange år pause


    Håper på hjelp Conly
    Jan Tjelta
    Raptor 50 OS 50.
    Hughes 50 OS hyper
    JR 9 II

  • #2
    Hei!

    På mottaker-pakker anbefaler jeg å bruke 2cell LiFe i stedet for LiPo.
    Da slipper du regulator, også får du batterier som er litt "snillere"
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Hei

      Er ikke 6.6 volt for mye for mine servoer og gyro? har brukt 4,8 nicad .
      Har sett på JR reg-015b regulator 2cell life
      Jan Tjelta
      Raptor 50 OS 50.
      Hughes 50 OS hyper
      JR 9 II

      Comment


      • #4
        Hei, jo.. så nå at servoer er 4,8V
        SYKT dyr den BEC'en fra JR da??

        Jeg ville heller kjøpt LiPo BEC regulator 4,8V 5A (550988 også velger du den LiFe-pakka
        som passer i forhold til vekt/størrelse/mAh her Mottakerbatter LiFe

        Alternativ BEC er denne: CC BEC 10A + USB-kabel.
        Da kan du sette den til 5V f.eks
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Hei
          Den CC Bec10 A som var linket til skule passe men kan den lage støy på gamelt 35 Radio
          Jan Tjelta
          Raptor 50 OS 50.
          Hughes 50 OS hyper
          JR 9 II

          Comment


          • #6
            Det meste lager vel støy på 35.... Men sånn i utgangspunktet burde det vel ikke være noe problem?
            Vet ikke om andre har innvendinger
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Originally posted by xilian View Post
              Hei, jo.. så nå at servoer er 4,8V
              SYKT dyr den BEC'en fra JR da??

              Jeg ville heller kjøpt LiPo BEC regulator 4,8V 5A (550988 også velger du den LiFe-pakka
              som passer i forhold til vekt/størrelse/mAh her Mottakerbatter LiFe

              Alternativ BEC er denne: CC BEC 10A + USB-kabel.
              Da kan du sette den til 5V f.eks
              Skal ta Maiden på bensinmodell til våren, har kjøpt "vanlig" NiMh til Rx/servoene som jeg har erfaring med fra gammelt av.
              I fjor fløy jeg kun elektro med BEC innebygget i ESC, med unntak av en hangtur med seilfly.

              Ser at bakdelen med "vanlig" NiMh rx-batteripakke at ladetiden er lang og flyging må planlegges.
              Men LiFe har vel omtrent samme ladetid som LiPo? så man kan fly litt mer på sparket.

              Hvordan er disse sammenliknet med NiMh i bruk? Tenker på "utholdenhet" og karakteristikk, er de noenlunde forutsigbare om man måler spenningen på dem rett etter bruk (ala Lipo)?
              Eller holder de spenningen og får en rask dropp på slutten?

              Comment


              • #8
                Life holder spenningen helt til det er nesten tomt. Så går det rett ned.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Jeees ingen forvarsel?
                  Så man må rett og slett måle det totale gjennomsnittlige strømtrekket og regne ut tiden.
                  Og legge inn gode sikkerhetsmarginer da, eller er det noen enkle lette strømmålere man kan ha onboard som viser hvor mange mah man har brukt?

                  Comment


                  • #10
                    Zepsus 15a Bec, noe av det bedre du kan kjøpe...
                    -Jim Johansen-
                    Flyklart:
                    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                    Under construction:
                    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                    Comment


                    • #11
                      Gryphon, WR osv lager også gode bec'er men er jo litt å bestemme seg om en skal ha linær bec eller ikke i forhold til hvor mye støy en evnt kan tåle.

                      Ang LiFe så er det en stor ulempe at spenningen dropper som den gjør når det er tomt, om en uansett skal ha regulator hadde jeg mye heller hatt lipo for å ha litt kontroll over utlading... Det er også rimeligere og lettere batterier da ..

                      Store fordelen med LiFe er når en kan kjøre uregulert på vanlige 6V servoer slik jeg ser det.
                      Rasmus Fauske
                      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                      Comment


                      • #12
                        Takk alle!

                        Skjønner nå rfauske, som du sier så er LiPo mer forutsigbart enn LiFe, fordi spenningsdroppet ikke er så brått.
                        Det var akkurat det, og forutsigbarheten ved Life jeg var ute etter å finne ut av, ikke merke/type BEC.
                        Så når jeg vil korte ned ladetid på RX-batteri, så blir det LiPo og BEC på meg kjenner jeg.

                        Comment


                        • #13
                          Om man har muligheten er HV servoer og uregulert LiPo ganske forlokkende. Rask lading, ingen BEC som kan brenne opp, batterier tilgjengelige i nær sagt alle mulige kapasiteter og fasonger og forutsigbar kapasitet. Og ikke minst for min del i hvert fall: med min radio (Graupner HOTT) får jeg opp mottagerspenningen via telemetri helt automatisk - ikke noe oppsett eller ekstra komponenter. Bare plugg i mottagerbatteriet og kjør i vei. Sikkert mange som har samme muligheten, og da er uregulert mottagerbatteri veldig greit. Men utvalget av HV servoer er jo litt begrenset, og de meste av det man har liggende i skuffen takler neppe LiPo uten regulator.
                          Knut

                          Diverse fly; de fleste med propell...

                          Comment


                          • #14
                            ikke alla som har telemetry så inte så lett å følge med mottaka batteri
                            før meg sinns det smididare med en BEC , ha Herculas og CCpro BEC og aldrig haft problem med dem
                            allså det eg sinns er greit med BEC , slipper du å tenke på om mottaka batteri er laddat , bara å koppla flight batterier å fly

                            BEC veie mindre en batterie
                            Last edited by ragge1; 07-03-15, 16:52.
                            Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                            Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                            HD 500 Cell : brain2

                            DX9

                            Comment


                            • #15
                              Jada, på en elektromodell er BEC (koblet til motorbatteriet) helt klart et alternativ. Men spørsmålet i post #7 går jo på en modell med forbrenningsmotor, hvor man må ha mottagerbatteri uansett. Så mine betraktninger rundt Lipo som mottagerbatteri var ment som et alternativ til LiFe og NiMh.
                              Last edited by Tipstall; 08-03-15, 13:22.
                              Knut

                              Diverse fly; de fleste med propell...

                              Comment

                              Working...
                              X