Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extra 330L 50 size

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extra 330L 50 size

    Hei,

    Jeg har skaffet meg en Extra 330L 50 size. Det er en ARF utgave. Jeg vil gjerne sette den opp som elektro modell, og lurer på hva slags motor, regulator, batteri og servoer jeg burde ha for å ha overskudd med kraft. Veldig takknemlig for svar, og fint hvis jeg får noen linker til komponentene.
    Tusen takk!
    Attached Files

  • #2
    Bare for å få det unna først som sist: Tråden ligger under "nybegynner", men det viste flyet er nok ikke noe typisk nybegynnerfly, idet det er for raskt, og neppe spesielt tilgivende med hensyn utilsiktede stikkebevegelser og den slags. Tror nok også at det er begrenset hva denne maskinen tåler av harde landinger osv. Dette er ikke maskinen å lære seg selv å fly med... Med den formaningen ute av verden, er 40-50 size modeller er stort sett ganske greie å sette opp, men det spørs jo hva en er ute etter. Jeg for min del flyr ikke 3D, og ville satt opp denne som en sportsmaskin for enkel akro og "høl i lufta" flyging.

    Flyet der formodentlig beregnet for standardservoer (mål servoåpningene for sikkerhets skyld). Til mitt formål ville jeg valgt enkle greie analoge standardservoer; for eksempel JR ES539 Std. Servo 4.8kg 38g

    Vekt ferdig satt opp havner sannsynligvis rundt omkring 3kg, og da ville jeg gått for ca. 1000W motoreffekt. Da burde flyet dra friskt oppover, men havner ikke i kategorien "vanvittig". Dette tilsier en motorvekt på rundt 300 gram, og en pakke noe i retning av denne Elefun .40-55 size elektropakke økonomi burde fungere fint.

    Du kan få tak i fungerende oppsett som er mye rimeligere fra for eksempel Hobbyking, såvel som adskillig grommere oppsett som koster mye mer. Men spesifikasjonene er sånn omtrent hva du trenger for et greit sportsoppsett. Andre vil selvfølgelig mene noe annet.
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment


    • #3
      Motoren som her henvist til i innlegget, gir god effekt og har selv satt opp en 40size sport modell på 3kg med 6S batteri. Men erfaringene fra denne motormodellen etter å fått 3 stk av den i hus! Er at jeg ikke stoler på den i det heletatt. Mine 2 første motorer har skåret seg på hver sin maiden, og den tredde motoren jeg har mottatt på garanti har jeg ikke turt å putte i en flyvende modell.

      Legg 500kr til på bordet og kjøpt eks en OS.46 til rett under 1000lappen.

      Da har du nok vesentlig bedre kvalitet, ellers er jeg selv fan av hacker motorer men utvalget er stort. Skal ikke si at den foreslåtte motoren er topp kvalitet, men har av erfaring som tilsier at jeg holder meg unna rødstein motorene.
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #4
        Hadde det vært mitt fly ville jeg kjøpt denne å montert.
        ys fz-63s

        Comment


        • #5
          Tusen takk for svar! Er som sagt mest ute etter elektro, selvom det er en del dyrere. Ingen som har ett litt rimligere oppsett som yter bra? Eller må jeg opp på 2000 kr?

          Comment


          • #6
            Angående Redrock, har jeg ikke all verdens erfaring; de jeg har vært borti har fungert greit, men de går litt røft, og for eksempel kulelagrene er helt klart ikke verdens beste. Men har hørt at mange har hatt problemer med dem, så det er kanskje like greit å finne på noe annet. Jeg hadde nok seriøst vurdert OS motoren nevnt ovenfor; jeg har en av dem, men den har bare tre-fire turer i lufta, så erfaringene mine er så langt meget begrenset. Men jeg vet at mange er fornøyd med OS motorene.

            Av andre alternativer har du som nevnt Hobbyking, for eksempel denne motoren:
            Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
            og denne regulatoren:
            Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

            Hobbyking har haugevis av regulatorer; noen av dem veldig billige. De Turningy Plush regulatorene jeg har vært borti har fungert bra, men det er lenge siden jeg har kjøpt noen av dem, så hvordan kvaliteten er nå vet jeg lite om.
            Knut

            Diverse fly; de fleste med propell...

            Comment


            • #7
              ...og mens vi er i farta; Hobbyking motoren nevnt ovenfor er nok en aldri så liten smule "inspirert" av denne motoren:

              http://shop.smallsize.no/product_inf...70d859e241636b

              Eflite motorene har jeg gode erfaringer med; de går pent og leverer det de påstår at de skal levere. Men prismessig blir det på linje med OS motorene.
              Knut

              Diverse fly; de fleste med propell...

              Comment


              • #8
                Den eflite motoren .46 leveres med motorfeste med 60mm mellom senter på boltene til torpedoveggen mens os motoren har litt mindre motorfeste kryss på 50mm om jeg ikke husker helt feil.

                Mens redrocken har av alle ting 45 eller 48mm, dette skaper en møkkajobb med tilpassing på min glow modell som jeg konverterte til elektro med bruk av RR motoren som jeg fikk 2 havariet maiden turer etterhverandre... Men blir nok en os inn om jeg så må borre opp nye hull...

                Mitt oppsett er. Hyperion 6S3000, 35c, 75castlecreation ice esc og det var den 46modellen av en rr motor. Propellen husker jeg ikke i hodet akkurat, men det ga rundt 1300w og jeg fikk 350w/kg fly som regnes som en sprek 3D modell selv om dette er et sportsfly, calimator sport.


                Du bør ta en titt på sidene til Asker modellfly klubb, under teknisk har de skrevet mye bra om motoroppsett osv som kan guide deg i riktig retning..

                Cc esc'ne har en stor fordel av at de via USB kan programmeres samt du kan lese at logg med alle mulige verdier som hjelper deg og tune systemet osv.
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #9
                  Tusen takk for svar! Har sett litt rundt nå, og hobbyking har jo noen fine priser, så da tenkte jeg å smelle til med dette oppsettet, er det for ekstremt? Ber gjerne om noen tanker!



                  Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                  Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                  Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking


                  Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
                  Last edited by Extra 330; 11-03-15, 09:13.

                  Comment


                  • #10
                    Den "60 size" motoren er ikke så mye tyngre enn "46 size" utgaven, så vektmessig spiller det ikke all verdens rolle isolert sett. Hvor mange watt du til syvende og sist får, avhenger av propellstørrelsen og batterispenningen. Så blir det for voldsomt, er det bare å gå ned et hakk på propellen. Om flyet er tungt i halen er det like greit med en litt tyngre motor i nesa. Har modellen derimot en tendens til å bli tung i nesa, hjelper det selvfølgelig ikke på balansen med en tung motor der foran. Tyngdepunkt er som kjent viktig, for ikke å overdrive... Hvordan flyet balanserer er naturligvis også avhengig av hva slags batteri du går for, samt hvor det er mulig å plassere dette. Så alt henger sammen. Problemet er bare at alt dette blir veldig opplagt når alt er ferdig montert, men ikke så lett å forholde seg til før flyet er satt sammen. Hvis det er mulig å forskyve batteriet forover/bakover en del, hjelper dette mye på balanseringen.

                    Et praktisk hensyn er bakkeklaring vs. propellstørrelse. Med en .46 totakt glow motor ville du sannsynligvis brukt en 11" (muligens 12") propell. Må du opp i 16" på elektroutgaven gir det rundt 2-2.5" (50-60mm) mindre bakkeklaring, og det er ganske mye. For øvrig er propellvalg avhengig av batterispenning - høy spenning gir høyt turtall og krever en relativt liten propell, og omvendt.

                    Har du flere fly, synes i hvert fall jeg at det er greit å standardisere batteripakkene mest mulig. "60 size" motoren du linket til vil sikkert trives fint på en 6s pakke. Tipper i så fall at du havner på en 15" propell. Jeg har Eflite Power 60 motoren (som denne Turningy motoren "ligner" en smule på), og om jeg ikke husker feil, fungerer 15x10 fint på 6s pakker.

                    Angående regulatoren burde den fungere om du har kontroll med strømtrekket, men den største motoren (som du linket til) er spesifisert til maks. 60A, så det er på kanten. Jeg er alltid skeptisk overfor spesifikasjoner fra Hobbyking og tilsvarende steder, og tar det som gitt at de strekker spesifikasjonene så langt det går. Med den "store" motoren ville jeg gått for en 80A regulator. Mulig at jeg gjør HK urett her, men litt sikkerhetsmargin skader unasett ikke. Dessuten blir man litt beskyttet mot selv, om man skulle sette på en litt stor propell... Brente regulatorer lukter vondt, og er ikke bra for flyegenskapene.

                    Jeg ville i hvert fall montert understell, og funnet ut hvor stor propell det er hensiktsmessig å bruke. Det er viktig med hensyn på valg av motor/batteri.
                    Last edited by Tipstall; 11-03-15, 13:08.
                    Knut

                    Diverse fly; de fleste med propell...

                    Comment


                    • #11
                      Hva med en flott rcfg 15cc motor har en helt ny til salgs
                      Min Hjemmeside..

                      http://sveininge.iflogg.com

                      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                      Comment


                      • #12
                        Velg en motor med stor propell, det gir kraft i hover, mens en liten propell med stor pitch gir fart... En 3D modell trenger kraft og ikke fart..

                        Du kan leke litt med beregning som i denne linken.
                        Her får du mye.hjelp...

                        eCalc - propCalc - the most reliable Propeller Calculator on the Web

                        Det finnes også andre verktøy...som wattmeter osv.
                        Last edited by AudunJ; 11-03-15, 22:33.
                        Audun Johnsrud
                        Nittedal - HMFK

                        * Flyr divserse planker og noen visper.
                        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                        Comment

                        Working...
                        X